تلاش دوباره ترامپ برای لغو قانون «داکا»

کدخبر: 2355964

دونالد ترامپ اعلام کرد علی‌رغم مخالفت دادگاه عالی آمریکا، قصد دارد مجددا طرح لغو قانون «داکا» را که موجب اخراج حدود ۶۴۹ هزار مهاجر کودک از آمریکا خواهد شد، ارائه دهد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز شنبه طی اظهارنظری اعلام کرده که پس از رای دیوان عالی آمریکا به نفع قانون «داکا»، مجددا تقاضای لغو این قانون را به جریان خواهد انداخت.

ترامپ طی مصاحبه‌ای به فاکس نیوز گفت که دولت وی قصد دارد تا به ادامه حضور غیرقانونی کودکان خارجی در آمریکا پایان دهد. وی افزود که قصد دارد تا به هر ترتیبی که شده و قبل از انتخابات ریاست جمهوری در ماه نوامبر، به قانون داکا که به دست اوباما تصویب شده پایان دهد.

ترامپ لغو داکا را گامی مهم برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر دانست.

دادگاه عالی آمریکا روز پنجشنبه تلاش رئیس‌جمهور این کشور برای خاتمه دادن به برنامه «داکا» را رد کرد. لغو این قانون موجب اخراج بالغ بر ۶۴۹ هزار مهاجر کودک از آمریکا خواهد شد. دیوان عالی آمریکا همچنین اقدامات دولت در این‌باره را «خودسرانه و فریبنده» خواند.

پیش‌تر نیز یک دادگاه ایالتی در آمریکا اقدام ترامپ در سال ۲۰۱۷، در لغو قانون داکا را غیرقانونی خوانده بود.

حکم دیوان عالی آمریکا مانع تلاش مجدد ترامپ برای پایان دادن به قانون «داکا» نمی‌شود. اما لغو این قانون پیش از انتخابات ریاست جمهوری در نوامبر کمی مشکل به نظر می‌رسد.

ترامپ در پاسخ به این سوال که چه زمانی مجددا پیشنهاد دیگری را برای لغو برنامه «داکا» ارائه خواهد کرد، گفت: «خیلی زود!»

بر اساس برنامه داکا، کودکان مهاجری که بدون مدرک و در سنین کودکی وارد آمریکا شده و تحصیل کرده‌اند اجازه می‌دهد تا در صورتی که مرتکب جرم جدی نشده باشند، به مدت دو سال در آمریکا اقامت داشته باشند. این مدت همچنین قابل تمدید است. این قانون در دوران اوباما و در سال ۲۰۱۲ و پس از چندین بار تلاش ناموفق نهایتا در کنگره تصویب شد.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: