هشدار رئیس آژانس امنیت ملّی آمریکا در مورد کتاب بولتون

آیا کتاب بولتون سازوکار جمع‌آوری اطلاعات آمریکا را خدشه‌دار می‌کند؟

کدخبر: 2355956

ژنرال پل ناکازون، رئیس آژانس امنیت ملّی آمریکا (NSA) در تازه‌ترین موضع‌گیری رسمی نسبت به انتشار کتاب بولتون تصریح کرد انتشار این کتاب ضربات جبران‌ناپذیری به سازوکار، روش‌ها و الگوهای جمع‌آوری اطلاعات نهادهای امنیتی آمریکا وارد خواهد کرد و بسیاری از فرایندهای محرمانه در این زمینه را افشاء خواهد کرد.  

نسیم آنلاین : ژنرال پل ناکازون، رئیس آژانس امنیت ملّی آمریکا (NSA) در تازه‌ترین موضع‌گیری رسمی نسبت به انتشار کتاب بولتون تصریح کرد انتشار این کتاب ضربات جبران‌ناپذیری به سازوکار، روش‌ها و الگوهای جمع‌آوری اطلاعات نهادهای امنیتی آمریکا وارد خواهد کرد و بسیاری از فرایندهای محرمانه در این زمینه را افشاء خواهد کرد.

حواشی و جنجال‌های انتشار کتاب خاطرات جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملّی ترامپ همچنان ادامه دارد. در تازه‌ترین مورد، مدیر آژانس امنیت ملّی آمریکا اعلام کرد به درخواست مشاور حقوقی شورای امنیت ملّی آمریکا بخش‌هایی از نسخه غیرچاپی کتاب بولتون را مطالعه کرده و معتقد است انتشار این کتاب، اطلاعاتی از منابع و روش‌های جمع‌آوری اطلاعات در نهادهای امنیتی آمریکا برملا خواهد کرد و این اتفاق، ضربه جبران‌ناپذیری به کارکرد این نهادهاست.

اگرچه ارزیابی ژنرال ناکازون به همراه متن دادخواست دولت ترامپ علیه بولتون در دادگاه منتشر شد، «رویس لامبرت» قاضی منطقه‌ای آمریکا انتشار این کتاب را بلامانع دانسته است. دولت ترامپ معتقد است کتاب، حاوی اطلاعات طبقه‌بندی شده است و منتقدان ترامپ تأکید دارند او از این حربه برای فرار از پاسخگویی به ویژه چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا استفاده می‌کند.

از نظر مدیر آژانس امنیت ملّی آمریکا، برخی اطلاعات منتشر شده در کتاب بولتون به اندازه‌ای حساس و خطیر است که ممکن است روابط آمریکا با برخی متحدینش را دچار چالش‌های بنیادی کند. او می‌گوید برای جمع‌آوری و حفظ این اطلاعات، نیروی انسانی قابل توجه و هزینه‌های هنگفتی صرف شده است. دیگر مدیران نهادهای امنیتی آمریکا همچون «جان راتکلیف» مدیر دفتر اطلاعات ملّی آمریکا و بیل ایوانینا نیز با انتشار این کتاب مخالفت کرده و تأکید کرده‌اند اطلاعات کتاب همان اطلاعاتی است که سرویس‌های جاسوسی کشورهای مختلف به دنبال آن هستند و افشای آنها می‌تواند آسیب‌های جدی و تکان‌دهنده‌ای نه تنها به امنیت آمریکا بلکه به اقتصاد این کشور وارد کند.

با همه این اوصاف، اینک میلیون‌ها نسخه از کتاب خاطرات بولتون در فروشگاه‌ها توزیع شده و در بسیاری از کشورها نیز از طریق وب قابل دسترسی است.

ارسال نظر: