جدایی قبرستان کرونایی‌ها ضرورتی ندارد

کدخبر: 2355855

فرهادی درباره جدایی قبرستان هایی کرونایی ها در شهرستان هایی مثل اسلامشهر تهران بیان کرد: برای بحث دفن کرونایی‌ها، پروتکل‌های آن را بارگذاری کردیم که سه ورژن مختلف بروز شد. بر اساس آخرین ورژن که با همکاری وزارت کشور و آرامسان‌ها انجام شد، از آنجایی که سیستم کفن و دفن ما مبتنی بر غسل و کفن است، ‌در آن پروتکل نکات لازم نوشته شده است. از جمله اینکه فردی که به عنوان غسال هستند و تمام کسانی که در مسیر حمل و نقل جسد متوفی دخیل هستند، باید محافظت کامل داشته باشند.

محسن فرهادی در نشست ویدئوکنفرانسی با خبرنگاران با تبریک روز ملی اصناف مصادف با اول تیر ماه و تقدیر از حرکت خودجوش آنها در کنترل بیماری کرونا در ابتدای شیوع پاندمی در کشور اظهار کرد: اکنون در آستانه بازگشایی تالارهای پذریرایی در شهرها و شهرستان‌های سفید و زرد کرونا هستیم و بازگشایی سینماها، تئاتر و مراکز فرهنگی از فردا اول تیر ماه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صورت خواهد گرفت.

او ادامه داد: به نظر من ستاد ملی کرونا به صنوف و گردانندگان تالارهای پذیرایی، سینماها و تئاترها اعتماد برجسته‌ای کرده است؛ چرا که سینماها و تئاتر و تالارهای پذیرایی، طبیعت‌شان تجمع افراد است و به همین دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در آنها از اهمیت بیشتری نسبت به سایر صنوف برخوردار است.

فرهادی بیان کرد: رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی یک تا دو متری در افراد خصوصا در تالارها ارزش زیادی دارد. رعایت بهداشت فردی مثل ضدعفونی کردن دست‌ها، گندزدایی و ضدعفونی سطوح مشترک اولویت محسوب می شود و لازم است در تالارها اجرای پروتکل‌ها جدی گرفته شود و این صنف فرصت را به سمت آزادی‌های بیشتر برای کنترل و مبارزه با کرونا مغتنم شمارند.

او گفت: در مجموع به دنبال بازگشایی ها خواهان همکاری مستمر اصناف با بازرسان بهداشتی در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی هستیم.

فرهادی در پاسخ به سوالی درباره احتمال بازگشت محدودیت‌ها در فعالیت اصناف در مناطق قرمز کرونایی بیان کرد: قطعا یکی از دلایا مهمی که یک شهر وارد وضعیت قرمز می‌شود، رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی و تماس‌ افراد است که مصداق آن می‌تواند حضور در بازارها و ... باشد و طبق تصمیم گیری ها بازگرداندن محدودیت‌ها در مناطق قرمز به این صورت است که بازگشایی‌های جدید نخواهیم داشت.

او ادامه داد: تالارهای پذیرایی در مناطق سفید و زرد بازگشایی می‌شوند، اما کماکان تالارهای پذیرایی در مناطق قرمز بسته است. بنابراین محدودیت‌‌ها به دو صورت بوده و ممکن است اجازه بازگشایی‌های جدید را ندهیم یا به تعطیلی برویم. روز پنجشنبه در جلسات روسای کمیته‌های ستاد ملی کرونا این موضوع مورد بحث قرار گرفته شد و امروز هم حتما مورد بحث قرار گرفته و تصمیماتی در این زمینه اتخاذ شده است.

فرهادی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت پروتکل‌های بهداشتی در سفره‌خانه و قهوه‌خانه‌ها، گفت: در پروتکل‌ها دقیقا به رستوران‌ها و قهوه‌خانه‌ها اشاره شده و در مصوبات ستاد ملی کرونا هم بر این موضوع تاکید شده است که این در محل‌ها باید ضدعفونی دست، رعایت بهداشت فردی و بهداشت مواد غذایی را داشته باشند و بدون عرضه مواد دخانی باشند. صرف نظر از مضرات مواد دخانی در شرایط غیر کرونایی، در شرایط کرونا و از آنجایی که کرونا یک بیماری تنفسی است، عرضه مواد دخانی خصوصا قلیان می‌تواند ضربه زیادی وارد کند. خصوصا می‌تواند ایمنی بدن را ضعیف کند. همچنین دهان به دهان کردن، شلنگ قلیان می‌تواند به راحتی امکان انتقال کرونا را فراهم کند. بر همین اساس تعداد زیادی از پلمپ‌های اخیر ما به واحدهای قهوه‌خانه‌ای اختصاص یافته که قلیان و مواد دخانی عرضه می‌کردند. به طوری که طی دوهفته گذشته بیش از 4600 پلمپ و تعطیلی واحدهای صنفی را داشتیم که بخش عمده آن به قهوه‌خانه‌های عرضه گننده قلیان اختصاص داشته است.

او در پاسخ به سوالی درباره برگزاری کلاس‌های تابستانی در مدارس، گفت: فعالیت مدارس از 27 اردیبهشت ماه مجاز تلقی شد و برای برگزاری امتحانات نهایی نهم و دوازدهم هم مجاز شد، اما در زمینه پایگاه‌های تابستانی، مدارسی که امکان برگزاری چنین پایگاه‌هایی را دارند، فعالیت‌شان را شروع می‌کنند که هنوز هم آغاز نشده و از اواسط یا اواخر تیر ماه اگر شرایط رعایت پروتکل‌های بهداشتی مربوطه را داشته باشند، می‌توانند این اقدام را انجام دهند، اما پیش از آن هماهنگی‌هایی را با وزارت آموزش و پرورش خواهیم داشت.

فرهادی درباره بروزرسانی پروتکل‌های بهداشتی، گفت: بروزرسانی پروتکل‌های بهداشتی روز و تاریخ ندارد و هرکجا که فکر کنیم، بروزرسانی لازم است وارد عمل می‌شویم. قبل از اینکه بازگشایی سینماها و ئتاتر در دستور کار ستاد قرار بگیرد، با تعدادی از هنرمندان و همکاران صدا وسیما پروتکل‌های مربوطه آن را بروز رسانی کردیم. طبیعتا اگر لازم باشد، می‌توانیم پروتکل‌هایمان را بروز رسانی کنیم. هیچ محدودیتی در این زمینه نداریم.

فرهادی در پاسخ به سوالی برگزاری حضوری برخی آزمون‌ها، گفت: امروز قرار بود این موضوع در ستاد ملی کرونا مورد بحث قرار گیرد. در حال حاضر مناطق ما از نظر کرونا به سبز، سفید، زرد، نارنجی و قرمز تقسیم می‌شود که قرار شد هر محدودیتی ذیل این تقسیم‌بندی باشد و ابلاغ شود. پیشنهاد شده که برگزاری آزمون‌های حضوری در مناطق قرمز ممنوع شود. البته در سایر مناطق هم برگزاری هر جلسه‌ای یا آزمونی اگر امکانش باشد، توصیه به برگزاری غیرحضوری و الکترونیک داریم و درصورتیکه مجبور شویم به سمت برگزاری حضوری رویم. انتهای پیام

فرهادی درباره جدایی قبرستان هایی کرونایی ها در شهرستان هایی مثل اسلامشهر تهران بیان کرد: برای بحث دفن کرونایی‌ها، پروتکل‌های آن را بارگذاری کردیم که سه ورژن مختلف بروز شد. بر اساس آخرین ورژن که با همکاری وزارت کشور و آرامسان‌ها انجام شد، از آنجایی که سیستم کفن و دفن ما مبتنی بر غسل و کفن است، ‌در آن پروتکل نکات لازم نوشته شده است. از جمله اینکه فردی که به عنوان غسال هستند و تمام کسانی که در مسیر حمل و نقل جسد متوفی دخیل هستند، باید محافظت کامل داشته باشند. البته از نظر ما حتی در شرایطی که با فوتی‌های معمولی مواجهیم هم این حفاظت باید رعایت شود.

او افزود: در عین حال دفع بهداشتی فاضلاب مورد تاکید ما بوده است چون باید این فاضلاب مدیریت شود. میزان مواد و مشتقات کلره نیز در پروتکل درج شده است. بعد از این اقدامات، انتقال متوفی از یک شهر به شهر، از یک استان به استان دیگر و حتی به خارج از کشور با رعایت پروتکل‌ها هیچ منعی ندارد. در زمان دفن فقط لازم است در زمانی که عمق آب زیرزمینی اجازه می‌دهد، تا دو متر حفر شده، زیر متوفی آهک‌پاشی شده و بعد از عملیات دفن، روی متوفی هم آهک‌پاشی شده و دفن انجام شود. تحت هیچ شرایطی اختصاص قبرستان مجزا و محل غسل مجزا ضرورتی ندارد و با رعایت این پروتکل هیچ منعی در دفن اجساد وجود ندارد.

او در پاسخ به باشگاه خبرنگاران جوان درباره دریافت پول از خانواده کرونایی‌ها و تحویل جسد به آنها در شهری مانند خرمشهر گفت: در خرمشهر هم از همکاران علوم پزشکی آبادان خواستیم تا موضوع را بررسی کنند و قطعا اگر چنین شرایطی باشد، برخورد مقتضی انجام می‌شود. در حال حاضر نمی‌توان گفت که این خبر درست بوده یا غلط.دریافت وجه در شهری مثل خرمشهر برای تحویل جنازه فرد فوت شده کرونایی به خانواده برای آنکه فوتی را هر جایی که مدنظرشان است، دفن کنند، گفت:

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: