مخالفت ۱۵۸ نماینده کنگره آمریکا با الحاق کرانه باختری

کدخبر: 2355843

گروهی از دموکرات‌های کنگره آمریکا در نامه‌ای خواهان توقف طرح الحاق کرانه باختری به سرزمین‌های اشغالی از سوی رژیم صهیونیستی شدند.

دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا در حال تشدید تلاش‌های خود برای مقابله با الحاق کرانه باختری هستند.

بنا به اعلام منابع مطلع در کنگره آمریکا، روز جمعه ۱۵۸ نماینده دموکرات با امضا نامه‌ای از رژیم صهیونیستی خواستند تا از اجرای طرح الحاق کرانه باختری خودداری کند. نمایندگان دموکرات آمریکا با ابراز نگرانی عمیق خود نسبت به اجرای طرح الحاق کرانه باختری، از رژیم صهیونیستی خواستند تا این اقدام را مورد بازبینی قرار دهد.

منابع مطلع در کنگره آمریکا به این رسانه صهیونیستی اعلام کردند انتظار می‌رود تا هفته آینده اکثریت قریب به اتفاق نمایندگان مجلس این نامه را امضا کنند. نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا در این نامه نسبت به اقدامات یکجانبه رژیم صهیونیستی و تبعات آن بر روی راه حل نهایی مناقشه با فلسطین هشدار دادند.

در بخشی از نامه نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا آمده است: الحاق یک جانبه کرانه باختری پیشرفت اسرائیل در عادی سازی روابط با کشور‌های عربی را به مخاطره می‌اندازد، آن هم درست در زمانی که همکاری نزدیکتر با این کشور‌ها می‌تواند در مقابله با تهدیدات مشترک نقش داشته باشد.

دموکرات‌های مجلس سنای آمریکا نیز روز جمعه در خصوص طرح الحاق کرانه باختری هشدار دادند. چاک شومر، رهبر اقلیت سنا و سناتوربن کاردین و باب منندز اعلام کردند به مخالفان طرح اسرائیل برای الحاق کرانه باختری پیوسته اند. این در حالی است که این سه سناتور آمریکایی از حامیان جدی صهیونیست‌ها هستند. این سناتور‌های آمریکایی در بیانیه‌ای اعلام کردند: ما به عنوان حامیان قدرتمند و متعهد روابط آمریکا و اسرائیل، مجبور هستیم که با الحاق پیشنهادی یک طرفه در کرانه باختری مخالفت کنیم.

طبق طرحی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا موسوم به معامله قرن اعلام کرده است ۳۰ درصد از اراضی کرانه باختری و غور اردن به اراضی اشغالی ملحق می‌شوند. این بند در حالی است که یکی از درخواست‌های حامیان سازش در مورد مسئله فلسطین عقب نشینی اسرائیل به مرز‌های ۱۹۶۷ است. در حالی که طبق معامله قرن نه تنها این اتفاق نیفتاده بلکه ۳۰ درصد دیگر از کرانه باختری قرار است به سرزمین‌های اشغالی ملحق شود.

بر این اساس کرانه باختری، مرزی با رود اردن و بحر المیت نخواهد داشت. تنها راه ارتباطی کرانه باختری با دنیای بیرون دو پلی است که آن را به اردن متصل می‌کند و از مناطق اشغالی خواهد گذشت.

این طرح تاکنون موجی از مخالفت‌ها را هم در میان کشور‌های عربی و اروپایی و هم در داخل کشور اصلی طراح معامله قرن به همراه داشته است.

ارسال نظر: