خوشحالی هوک از قطعنامه ضد ایرانی شورای حکام آژانس

کدخبر: 2355839

نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران ضمن ابراز خرسندی از قطعنامه شورای حکام علیه ایران مدعی شد که در صورتیکه ایران در مقابل آژانس سنگ‌اندازی کند، انزوای خود را بیشتر خواهد کرد.

«برایان هوک» نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران روز گذشته (جمعه) طی یک نشست مطبوعاتی که به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد، قطعنامه اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران را «بسیار مهم» توصیف کرد.

هوک با متهم کردن ایران به عدم شفافیت در زمینه فعالیت‌های هسته‌ای اش و با اشاره به قطعنامه ضدایرانی تروئیکای اروپایی که در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب درآمد گفت: «اخباری که از وین در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیرون آمد، بسیار مهم است و نگرانی‌هایی را درباره برنامه هسته‌ای ایران و عدم شفافیت این کشور برمی‌انگیزاند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد که ایران تقریباً برای یکسال از ارائه پاسخ به سؤالات آژانس درباره مکان‌های مختلفی در ایران که به برنامه پیشین هسته‌ای این کشور مرتبط می‌شده است، امتناع ورزیده است ».

نماینده آمریکا در امور ایران به پیام توییتری اخیر «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد که تأکید کرده بود: «ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد» و ادعا کرد: «دیروز ظریف وزیر خارجه ایران در پیامی توییتری گفت که ایران هیچ چیز برای پنهان کردن ندارد...در حقیقت به نظر می‌رسد که ایران چیزی برای پنهان کردن دارد و به همین دلیل است که برای تقریباً یکسال، از پاسخ به سؤالات آژانس امتناع ورزیده است و هم‌اکنون نیز مانع از دسترسی بازرسان به مکان‌های هسته‌ای حساس می‌شود. اگر واقعاً ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد، پس نباید مشکلی برای دادن دسترسی کامل به بازرسان آژانس داشته باشد».

«محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران، پیشتر در واکنش به پیش‌نویس این قطعنامه گفته بود: «شورای حکام آژانس نباید به دشمنان برجام اجازه دهد که منافع عالی ایران را به خطر بیندازند... ما چیزی برای پنهان کردن نداریم».

نماینده آمریکا در امور ایران در حالی چنین اتهاماتی را علیه ایران مطرح کرده است که «کاظم غریب‌آبادی» نماینده دائم ایران پیشتر در این خصوص توضیح داده بود: ما مفصلا در تهران و وین با مقامات آژانس صحبت کردیم که هر درخواست دسترسی باید طبق پروتکل الحاقی مبتنی بر اسناد و دلائل منطقی و متقن و همچنین اطلاعات و ارزیابی مستقل آژانس باشد. این در حالی است که درخواست آژانس مبتنی بر ادعاهای رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن جمهوری اسلامی ایران می‌باشد. آژانس اخیرا تلاش کرد تا اطلاعات متفاوت دیگری را به عنوان مبنای درخواست خود ارائه کند که صرفا شامل چند تصویر ماهواره‌ای تجاری است که این تصاویر نیز حاوی اطلاعات منطقی و متقنی که بتواند به عنوان مبنایی برای اثبات مشروعیت درخواست‌های آژانس قرار گیرد، نیست». وی همچنین تأکید کرده بود: «درست است که همکاری‌های گسترده و شفافی با آژانس داریم، اما این به آن معنا نیست که هر درخواست آژانس را آن هم بر مبنای ادعاهای واهی دشمنانمان اجابت کنیم، هیچ کشور دیگری هم این چنین عمل نمی‌کند. در این چارچوب، وی به آژانس و کشورهای عضو توصیه کرد تا فضای کلی روابط و همکاری‌های ایران و آژانس را در نظر بگیرند و از ایجاد یک بحران غیرضروری، پرهیز کنند».

برایان هوک در ادامه ایران را موظف به ارائه دسترسی به بازرسان آژانس دانست و گفت: «ایران از نظر حقوقی موظف است که به آژانس اجازه دسترسی به سایت‌هایی را بدهد که بازرسی از آنها ضروری است. این تعهد ناشی از تعهدات ایران به معاهده منع گسترش و توافقات پادمانی است».

این دیپلمات آمریکایی همچون گذشته، رویه شرط‌گذاری برای ایران را در پیش گرفت و گفت: «ایران یک گزینه دارد: می‌تواند به سؤالات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پاسخ دهد و با درخواست‌های قانونی برای دسترسی مطابقت داشته باشد و به بازرسان اجازه دهد آزادانه رفت و آمد کنند و در خصوص فعالیت‌هایش شفافیت داشته باشد یا اینکه مسیر فعلی سنگ اندازی و فریبکاری را ادامه دهد که این مسیر تنها انزوای ایران را افزایش می‌دهد».

برایان هوک در ادامه به تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای حکام اشاره و از آن ابراز خرسندی کرد و گفت: «ما خرسندیم که شورای حکام آژانس امروز قطعنامه‌ای را به تصویب درآورد که این مسئله را روشن کرد که ایران باید به سؤالات آژانس پاسخ داده و اجازه دسترسی و همکاری کامل را بدهد. من می‌خواهم به طور خاص از شرکای اروپایی خود از جمله پادشاهی متحده (انگلیس)، فرانسه و آلمان برای نقش رهبری که در تصویب این قطعنامه داشتند، قدردانی کنم».

وی همچنین در ادامه خواستار همکاری روسیه و چین برای پیشبرد اهداف ضدایرانی تروئیکای اروپایی شد و گفت: «روسیه و چین تلاش کردند که مانع از زیرذره‌بین قرار گرفتن ایران شوند. چین و روسیه بعنوان قدرت‌های هسته‌ای مسئولیت ویژه‌ای برعهده دارند تا از کشورهایی که با آژانس موش و گربه بازی درمی‌آورند، همکاری نکنند. رأی آنها غیرمسئولانه بود و جامعه بین‌الملل سزاوار رفتار بهتری است. همانطور که تقریباً تمامی کشورها گواهی می‌دهند، آژانس با مهارت و کفایت این موضوع را مدیریت کرد. ایالات متحده آمریکا همچنان به حرفه‌ای بودن و استقلال آژانس، ایمان و اعتقاد کامل دارد».

این مقام آمریکایی در پایان همچنان ضمن تأکید بر تداوم تلاش‌های آمریکا علیه ایران، گفت که از رژیم صهیونیستی در مقابل ایران حمایت خواهد کرد.

وی اینگونه توضیح داد: «ایران به طور مداوم تهدید می کند که اسرائیل را از روی نقشه محو می‌کند. رژیم اینچنینی که نسل‌کشی را تأیید می‌کند، هرگز نباید به ابزار این چنینی (سلاح‌های هسته‌ای) برای انجام چنین کاری دست یابد. ایالات متحده آمریکا هرگز اجازه چنین چیزی را نمی‌دهد».

شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز گذشته، قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس علیه برنامه هسته‌ای ایران را تصویب کرد.

روسیه و چین ضمن مخالفت با این قطعنامه، تصویب آن را در شورای حکام آژانس، غیرمسئولانه توصیف کردند و آنطور که گزارش‌ها نشان می‌دهد، جمهوری‌ آذربایجان، پاکستان، هند، مغولستان، آفریقای جنوبی، تایلند و نیجر نیز به آن رأی ممتنع دادند و در مجموع ۲۵ کشور از آن حمایت کردند.

غریب‌آبادی روز گذشته در واکنش به این اقدام شورای حکام تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران، اقدامی مقتصی و متناسب را در واکنش به این قطعنامه اتخاذ خواهد کرد.

از طرف دیگر، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا نیز در واکنش به این قطعنامه ضدایرانی، خواستار اقدامات بیشتر جامعه بین‌الملل علیه ایران شده بود.

«بنی گانتز» وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در صفحه توییتر خود از تصمیم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره بازرسی برخی مکان‌ها در ایران استقبال کرد و در این خصوص نوشت که جامعه بین‌الملل با پافشاری بر سیاست نظارت موثر، اقدامی بسیار خوب انجام داده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: