خشم ترودو علیه چین

کدخبر: 2355833

نخست‌وزیر کانادا اعلام کرد با چین به دلیل بازداشت دو شهروند کانادایی به جرم جاسوسی مقابله خواهد کرد.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، روز جمعه اعلام کرد در مقابل چین برای بازداشت دو شهروند کانادایی به جرم جاسوسی ایستادگی خواهیم کرد. ترودو علت بازداشت این دو شهروند کانادایی را تلافی دستگیری یک مدیر ارشد مخابرات چینی در کانادا دانست.

این دو شهروند با نام‌های «مایکل کوریگ» و «مایکل اسپاور» دیروز در اطلاعیه‌های جداگانه‌ای از سوی چین به جاسوسی متهم شدند.

در توضیحات آمده است که کوریگ به «جاسوسی از اسرار دولتی و اطلاعاتی» و اسپاور به «جاسوسی از اسرار دولتی و ارسال غیرقانونی آن‌ها به نیرو‌های خارجی» از سوی دادستان‌های کشور چین متهم شده‌اند.

اما جاستین ترودو در مصاحبه با خبرنگاران گفت: «تمام تلاشمان را خواهیم کرد و اطمینان حاصل خواهیم کرد که همه کار‌ها برای بازگشت این دو مایکل به کشورشان را به انجام برسانیم.»

در ماه دسامبر سال ۲۰۱۸ (آذر ۱۳۹۷) خانم «منگ وانجو»، مدیر مالی شرکت مخابراتی هوآوی، را به جرم «نقض تحریم‌های آمریکا» بازداشت کرد و اعلام کرد او را به واشنگتن می‌فرستد. به نظر می‌رسد از آن زمان به بعد رابطه چین و کانادا با تنش‌هایی همراه بوده است.

به دنبال این اقدامِ کشور کانادا، کورویک، دیپلمات سابق کانادایی، اواخر همان سال و اسپاور تاجر اهل این کشور، نیز سال بعد از آن بازداشت شدند. البته چین تاکید کرده این بازداشت‌ها هیچ ارتباطی به دستگیری وانجو نداشته است.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: