دو تبعه کانادایی در چین به «جاسوسی از اسرار دولتی» متهم شدند

کدخبر: 2355802

دو تبعه کانادایی که در دسامبر سال ۲۰۱۸ در چین بازداشت شده بودند، امروز توسط دادستانی این کشور به جرم‌های جاسوسی و خارج کردن اسرار دولتی متهم شدند.

دادستانی چین امروز (جمعه) بعد از گذشت ۱۸ ماه علیه دو تبعه کانادایی رسماً اعلام جرم و آنها را به جاسوسی متهم کرد.

به نوشته وبگاه شبکه سی‌اِن‌اِن، «مایکل کاوریگ» و «مایکل اسپاوُر» دو تبعه کانادایی هستند که در دسامبر ۲۰۱۸ در چین بازداشت شده و امروز به جرم‌های جاسوسی از اطلاعات محرمانه دولت و خارج کردن غیرقانونی اسرار متهم شدند.

سی‌ان‌ان مدعی است این دو نفر چند هفته بعد از بازداشت «مِنگ ژو» مدیر ارشد مالی شرکت «هوآوی» در کانادا، دستگیر شدند.

کاوریگ در گذشته به عنوان یک دیپلمات برای «گروه بین‌المللی بحران» در پکن فعالیت می‌کرد. اسپاور نیز مؤسس شرکت «تبادل فرهنگی پکتو» است، شرکتی که در زمینه تسهیل سفر به کره شمالی فعالیت دارد.

گفته می‌شود اسپاور به «دنیس رادمن» بازیکن پیشین لیگ ملی بسکتبال آمریکا کمک کرد تا با سفر به پیونگ‌یانگ، با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی دیدار کند.

دولت کانادا از هجده ماه قبل تا کنون بارها بازداشت این دو نفر را «بی‌دلیل» توصیف کرده و کسانی که با آنها تماس داشتند نیز ادعا می‌کنند که دو تبعه کانادایی در شرایط بدی نگاه داشته شده‌اند.

مقام‌های پکن پیش از این بارها به کانادا درباره تبعت بازداشت این مدیر ارشد چینی هشدار داده‌اند و شرکت هوآوی هم در بیانیه‌های متعدد اعلام کرده که منگ وانژو هیچ کار غیرقانونی مرتکب نشده است و باید آزاد شود.

چند روز پیش نیز سخنگوی وزارت خارجه چین، دستگیری مدیر یک شرکت چینی در کانادا را توطئه سیاسی خواند وخواستار آزادی وی شد.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: