محمد علی کشاورز اسطوره تکرار نشدنی سینما

کدخبر: 2355781

محمدعلی کشاورز از بازیگران و اسطوره ی مطرح و پیشکسوت ایران هست و تا ابد میماند، که در تاریخ 25 خرداد ماه 1399، در سن 90 سالگی درگذشت.

نسیم آنلاین : محمدعلی کشاورز از بازیگران و اسطوره ی مطرح و پیشکسوت ایران هست و تا ابد میماند، که در تاریخ 25 خرداد ماه 1399، در سن 90 سالگی درگذشت.

سیدمحمد طباطبایی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت ضمن تأیید این خبر گفت: استاد کشاورز ظهر امروز بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری، در بیمارستان آتیه تهران دار فانی را وداع گفت.

تقریبا نردیک بیست و پنج روز پیش بود که دو تا کلیه محمدعلی کشاورز دچار مشکل شد و کراتین در بدن ایشان بالا رفت. با انتقال ایشان به بیمارستان وضعیت کراتین کنترل شد اما بعد ریه‌هایشان مشکل پیدا کرد. که خیلی ار رسانه ها مانند پلی استپ دانلود فیلم این ضایعه بزرگ و باور نکردنی را به جامعه سینمایی و هنری و تلویزیونی ایران تسلیت گفتند.

محمدعلی کشاورز در کنار بازیگرانی مانند علی نصیریان و داوود رشیدی با حضور در سینما به تنهایی توانست کیفیت جدیدی از بازیگری را به‌نمایش بگذارند. این بازیگران در واقع صنعت بازیگری ایران را به تنهایی تغییر دادن و نمونه ای از هنر سینما را به جامعه ایران معرفی کردند و واقعا حیف شد این عزیز از میان ما ایرانیان رفت.

او متولد ۲۶ فروردین ۱۳۰۹ در اصفهان، دارای نشان درجه‌ یک فرهنگ و هنر جمهوری اسلامی ایران بود. اولین فعالیت هنری‌اش، بازی در تله‌تئاتر «خودکشی» به کارگردانی علی نصیریان در سال ۱۳۳۹ بود.

او در رشته پزشکی در دانشگاه قبول شده بود اما بعد از رفتن به اتاق تشریح از ادامه دادن در این رشته تحصیلی انصراف داد. همچنین لازم به ذکر است شما میتوانید اثار زیبای محمد علی کشاورز را در سایت پلی استپ دانلود فیلم جدید مشاهده کنید.

از نمایش‌هایی که وی در آن‌ها ایفای نقش کرده، می توان به «آنتیگون»، «آندورا»، «ادیپوس شهریار»، «اشباح»، «افول»، «بازی استریندبرگ»، «بختک» و «چند لحظه تا مرگ» اشاره کرد.

محمدعلی کشاورز از سال 1347 وارد تلویزیون شد و سریال‌های مطرحی مانند «دایی جان ناپلئون»، «هزاردستان»،‌ «سربداران»،‌ «پدر سالار»، «کهنه سوار» و «جوانی» را بازی کرد.

محمدعلی کشاورز در سالروز تولد ۸۹ سالگی خود در گفت‌وگویی با ایسنا بیان کرد:

"از اینکه در طول دهه‌ها من را همواره مورد عنایت‌تان قرار دادید، سخت مسرورم و امیدوارم بتوانم لایق این مهر باشم. بی‌تردید اگر هزار بار دیگر متولد شوم حرفه‌ای که پیشه می‌کنم هنرپیشگی است، چرا که هیچ چیزی به اندازه بازیگری مرا خوشحال نمی‌کند و فاصله من را با مردم کم نمی‌کند."

واکنش علی نصیریان به درگذشت محمدعلی کشاورز

علی نصیریان پس از شنیدن خبر درگذشت محمدعلی کشاورز، در حالی که به شدت متاثر شده بود، به خبرآنلاین گفت:

"کشاورز یک جهان خاطره تئاتری و سینمایی از خود به یادگار گذاشته است."

او با بیان این که نمی‌تواند سخن بگوید، گفت:

"یک دوست و همراه را از دست داده و به خانواده او و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

خاندان کشاورز در اصل از گرجی تبارانی بودند که در زمان شاه عباس به ایران آمده و مسلمان شدند. نام خانوادگی قبلی آنها اصلانی بوده است؛ خاندانی که اکنون بخش قابل توجهی از جمعیت گرجیان اصفهان و فریدون شهر را تشکیل می‌دهند. همسر محمدعلی کشاورز

محمدعلی کشاورز سال‌ها پیش ازدواج کرد، او در سال ۱۳۵۲ از همسر خود جدا شد و پس از آن دیگر ازدواج نکرد. فرزند محمدعلی کشاورز

نتیجه ازدواج محمدعلی کشاورز و همسرش، دختری به نام "نلی" است که ساکن بلژیک بوده و در آنجا به تدریس نقاشی مشغول است. فعالیت هنری محمدعلی کشاورز

محمدعلی کشاورز فعالیت هنری خود را را از سال ۱۳۳۹ با حضور در نمایش " خودکشی" به کارگردانی علی نصیریان شروع و سپس به ایفای نقش در نمایش‌هایی همچون «ویولن‌ساز کره‌مونا»، «آنتیگون»، «آندورا»، «ادیپوس شهریار»، «بازی استریندبرگ»، «دایی وانیا»، «عاشق مترسک»، «لبخند باشکوه آقای گیل» و برخی نمایش‌های دیگر پرداخت و تبدیل به بازیگری حرفه‌ای شد.

پس از کودتای ۲۸ مرداد که اکثر مردم نسبت به هنر کاباره‌ای سالن‌های تئاتر مأیوس شده بودند، گروهی از جوانان تحصیل کرده به همراه کشاورز توانستند به تلویزیون راه پیدا کرده و نمایش‌های تک پرده‌ای اجرا کنند.

کشاورز معتقد بود چنین نمایش‌هایی، بیشترین تأثیر را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بر روی مخاطب می‌گذاشت و به همین دلیل موجب آشتی دوباره مردم با تلویزیون می‌گردید. وی همچنین پیشنهاداتی برای بازی در فیلم‌های سینمایی آن زمان داشت، اما به دلیل ارزش کار تئاتر، هیچ‌گاه راضی به بازی در فیلم‌های تجاری و سطح پایین نشد. وی بعدها در تالار سنگلج در نمایشنامه‌های ایرانی نظیر «دوزخ»، «سیاوش بر باد»، «ارواح» و «دایره زنگی و مرد فرنگی» ایفای نقش کرد که با استقبال بسیار خوب اهالی هنر و مردم روبرو شد.

ورود کشاورز به تلویزیون به وسیله بازی در "شب قوزی" ساخته فرح غفاری در سال ۱۳۴۳ اتفاق افتاد. وی همچنین در سریال‌های تلویزیونی زیادی همچون دایی جان ناپلئون، هزار دستان، سربداران، سلطان و شبان، گرگ‌ها خاکستری رنگ اند، پدرسالار و… به نقش آفرینی پرداخته بود. به علاوه بازی در ۴۷ فیلم سینمایی را نیز در کارنامه هنری خود دارد. کشاورز هم نسل مشاهیری چون داوود رشیدی، عزت‌الله انتظامی، جمشید مشایخی و علی نصیریان است که به پنج مرد ماندگار سینما، تلویزیون و تئاتر معروف شده اند.

محمدعلی کشاورز در پدرسالار

یکی از درخشان‌ترین آثار محمدعلی کشاورز، ایفای نقش اسدالله خان در سریال پدر سالار بود، به گونه‌ای که لقب پدر سالار برای همیشه به نام محمد علی کشاورز پیوند خورد. داستان فیلم درباره پدری مهربان، خانواده‌دوست، دلسوز و در عین حال سختگیر و پرصلابت است. به باور او همه پسرانش پس از ازدواج باید در خانه بسیار بزرگ او زندگی کنند. او چنین سیاستی را در مورد دو دخترش "مهری"و "زری" در پیش نگرفته و به همین جهت آنها دارای زندگی مستقلی هستند.

داستان فیلم با ازدواج پسر آخر او آغاز می‌شود. ناصر که با دخترعموی خود "آذر" ازدواج کرده، طبق اندیشه پدر باید همانند دو برادر بزرگ‌تر خود در خانه پدری زندگی کند. اما همسرش آذر زندگی در خانه پدرشوهر را منطقی نمی‌داند و شروعِ یک زندگی کاملاً مستقل و به دور از دخالت‌های دیگران را طلب می‌کند. آذر به شدت پای این خواسته‌اش می‌ایستد و تحت هیچ عنوان از موضعش عقب‌نشینی نمی‌کند. از طرف دیگر اسدالله خان نیز موافقت با آذر را نوعی شکست و ضعف تعبیر نموده و از سوءاستفاده احتمالیِ فرزندان دیگر در آینده نگران است. این فیلم یکی از ماندگارترین و خاطره‌انگیزترین سریال‌های تلویزیون است که علاقمندان آن صرفاً نسل گذشته نیستند.

بیماری محمدعلی کشاورز

اوایل خرداد ماه سال جاری بود که خبر بیماری محمد علی کشاورز منتشر شد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده وی ابتدا به دلیل عارضه کلیوی و بالا رفتن سطح کراتین خون در بیمارستان بستری شد و بلافاصله مراحل درمانی خود را زیر نظر تیم پزشکی آغاز کرد اما پس از آن به علت عفونت ریه در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شد. درگذشت محمد علی کشاورز

محمد علی کشاورز، این چهره ماندگار هنر ایران در روز ۲۵ خرداد ۱۳۹۹ و در سن ۹۰ سالگی، به علت کهولت سن و بیماری دار فانی را وداع گفت و عرصه هنر و سینمای ایران یکی دیگر از ستاره‌های درخشان آسمان خود را از دست داد.

ارسال نظر: