دادگاه اکبر طبری و سئوالاتی از جناب آملی و اژه ای

کدخبر: 2355763

چگونه با وجود سوء ظن های اطراف اکبر طبری، گزارشات مقام ماموفق وی یعنی مرحوم خلفی مبنی بر متخلف بودن وی آن هم بعد از دستگیری اکبر طبری آیت الله لاریجانی همچنان از او دفاع می کرده و حکم به سلامت او داده است؟

نسیم آنلاین ؛ علیرضا ربیعی: این روزها دادگاه «اکبر طبری» مدیر کل امور مالی دستگاه قضایی در زمان ریاست مرحوم آیت الله شاهرودی و معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه در زمان ریاست آیت الله آملی لاریجانی یعنی کسی که 20 سال در سطوح عالی دستگاه قضایی حضور پررنگ داشته در حال برگزاری است و نفس همین امر موجبات امید و مسرت مردم و همچنین اعتماد به دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد کلان اقتصادی را فراهم کرده است.

اما بعضی سئوالات، ابهامات و حاشیه ها وجود دارد که اگر افکار عمومی پاسخ دقیق و متناسب نگیرد، این رویه برخورد با مفاسد اقتصادی را به گونه ای دیگر برداشت خواهد کرد. در همین راستا یکی از مسائلی که در حاشیه دادگاه اکبر طبری مطرح و موجبات بعضی سئوالات و ابهامات شد، اظهارات حجه الاسلام محسنی اژه ای معاون اول قوه قضائیه در نشست خبری با اصحاب رسانه بود.

حجه الاسلام محسنی اژه ای که در دوره آیت الله آملی لاریجانی، معاون اول و دادستان کل کشور و جزو مقامات عالی دستگاه قضایی بوده در پاسخ به سئوالات خبرنگاران گفت: « طبری یک کار پیچیده انجام داده بود و البته شایعاتی در مورد او مطرح بود . چه قبل از دستگیری او و چه بعدازآن، ریاست وقت قوه قضائیه بارها می‌گفتند من به‌هیچ‌وجه برایم احراز و ثابت نشد و از آن‌طرف هم برخی‌ها تعریفشان را می‌کردند و می‌گفتند او فرد کاردان، کاربرد و توانا است این را باید به بعضی از شایعات ضمیمه کنید.برای ریاست قوه قضائیه وقت و سایر مسئولان و مدیران قبلی و برای اکثریت قریب‌به‌اتفاق غیر از مرحوم آقای خلفی به‌صورت مصداقی چیزی ثابت نشده بود، البته شایعات بود و سوءظن داشتند؛ اما چیزی ثابت نشد تا بشود او را تحت تعقیب قرارداد . »

این اظهارات موجب واکنش های زیادی در افکار عمومی شد و سئوالاتی را ایجاد می کند که نیاز است جناب محسنی اژه ای دقیق و شفاف پاسخ دهند تا عملکرد مثبت دستگاه قضایی در دوره جاری تحت الشعاع ابهامات پیرامون دادگاه طبری قرار نگیرد.

1. اینکه در زمان ریاست آیت الله لاریجانی بصورت کاملا دقیق همه فضای مجازی رصد و با کوچکترین انتقادی در گوشه ای از فضای مجازی اعم از یک وبلاگ با 100 بازدید کننده یا کامنتی زیر یک خبر، برخورد قضائی صورت می گرفت و بعضا افراد زیادی از دلبستگان جریان انقلابی صرفا بخاطر انتقادی دادگاهی شده و حکم محکومیت گرفتند و از آن طرف شایعاتی راجع یکی از افراد سطح عالی دستگاه قضایی کنار گوش جناب آملی و اژه ای وجود داشته اما این حجم از فساد و زدوبند برایشان ثابت نشده بسیار محل تعجب است. به راستی چگونه انتقادی در گوشه ای از فضای مجازی را دیدند و با سخت ترین شیوه برخورد کردند اما این حجم از تخلفات کنار خود را ندیدند؟

2. حجه الاسلام محسنی اژه ای گفته اند برای همه غیر از مرحوم خلفی چیزی بصورت مصداقی راجع اکبر طبری ثابت نشده بود. ایشان باید پاسخ دهند چگونه مرحوم خلفی که رئیس حوزه ریاست قوه قضائیه بوده و در حقیقت مقام ماموفق اکبرطبری بوده گزارش های تخلفات وی را می داده اما به نتیجه نمی رسیده است؟ به راستی سازوکار احراز تخلف یک نفر در دستگاه قضایی چگونه بوده است که مقام مافوق تخلفات فرد زیردست خود را گزارش می دهد اما به نتیجه نمی رسد تا سال ها بعد و در دوران ریاست فرد دیگری در دستگاه قضایی؟!

3. اما یکی از مسائل اساسی که باید دستگاه قضایی تکلیف آن را روشن و آیت الله لاریجانی نیز پاسخی شفاف دهند این است که چگونه است که آن هم بعد از دستگیری اکبر طبری دفتر آیت الله آملی لاریجانی طی نامه ای مجددا از وی دفاع می کند و اعلام می کند خلاف بودن آنها برای ایشان محرز شده است. دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام آیت الله لاریجانی طی بیانیه ای می نویسد: «برخی از اتهامات مطرح در مورد معاون اجرائی حوزه ریاست قبلا در دادسرا بررسی شده و کذب بودن آن محرز شده بود. رئیس قوه قضائیه پیشین[آقای آملی]هم خود مستقلا آنها را بررسی و خلاف بودن آنها برای وی محرز شده بود.»

امروز افکار عمومی این سئوال را دارد که چگونه با وجود سوء ظن های اطراف اکبر طبری، گزارشات مقام ماموفق وی یعنی مرحوم خلفی مبنی بر متخلف بودن وی آن هم بعد از دستگیری اکبر طبری آیت الله لاریجانی همچنان از او دفاع می کرده و حکم به سلامت او داده است؟ چرا امروز که دیگر دادگاه اکبرطبری علنی شده ایشان هیچ موضع روشنی نسبت به این مساله نگرفته اند؟ چرا دادگاه حداقل به عنوان فرد مطلع ایشان را به دادگاه احضار نمی کند و توضیحات وی را نمی خواهد؟ چگونه جناب آملی لاریجانی با ده سال سابقه ریاست بر دستگاه قضایی و آشنایی دقیق با مسائل حقوقی به خلاف بودن اتهامات پیرامون اکبرطبری رسیده بوده است؟

این ها تنها نمونه های از سئوالات و ابهاماتی است که افکار عمومی نسبت به پرونده اکبرطبری و اظهارات حجه الاسلام اژه ای و تایید و سکوت بعدی آیت الله لاریجانی دارد. که اگر جواب درخور و شفاف نگیرد بیم آن می رود که دستاوردهای دستگاه قضایی در اصلاح از درون و برخورد با فساد دچار حاشیه و خدشه شود.

ارسال نظر: