بازتاب سخنان دبیرکل حزب الله در رسانه‌های لبنان

کدخبر: 2355744

مطبوعات و رسانه‌های لبنان بارزترین مواضع سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان درباره مرزها و محورهای مقابله با جنگ اقتصادی آمریکا را بازتاب دادند.

مطبوعات لبنان صبح امروز چهارشنبه به سخنرانی شب گذشته دبیرکل حزب الله لبنان درباره اوضاع داخلی و بین المللی پرداختند. این سخنرانی حول محور چگونگی مقابله با جنگ اقتصادی و بحران دلار تحمیلی از سوی آمریکا بود و دبیرکل حزب الله لبنان راهکارهای جایگزین را ارائه و خواهان وحدت داخلی و نیفتادن در دام فتنه شد.

سید حسن نصرالله همچنین خواهان نگاه به شرق و تن ندادن به خواست آمریکا شد و درباره قانون موسوم به "قیصر" و تبعات آن برای لبنان هشدار داد.

روزنامه البناء با انتخاب عنوان "نصرالله: معادله ما این است: گرسنه نخواهیم شد و سلاح را به زمین نخواهیم گذاشت " نوشت: دبیرکل حزب الله با بیان محتوای معادله ای که آمریکایی ها ارائه می کنند، دیدگاه خود را درباره رویارویی کنونی تحت عنوان جنگ مالی تشریح کرد و خلاصه معادله است که ملت لبنان برای روبرو نشدن با خطر گرسنگی از منبع قدرت خود و در صدر آن سلاح مقاومت دست بردارد تا از این طریق آمریکا از امنیت رژیم اسرائیل حفاظت کرده و منافع این رژیم را به ویژه درخصوص پرونده نفت به زیان لبنان تامین کند.

سید حسن نصرالله معادله ای را با بیان این مطلب از زبان لبنانی ها مطرح کرد که "تو پیشنهاد گرسنگی یا دست برداشتن از سلاح را به من پیشنهاد می کنی و در نهایت مرا تهدید به قتل می کند. پاسخ ما این است که گرسنه نخواهیم شد و سلاح خود را به زمین نخواهیم گذاشت و تو را خواهیم کشت". دبیرکل حزب الله سه بار عبارت "تو را خواهیم کشت" را برای تاکید بر این معنا و مفهوم تکرار کرد.

به نوشته البناء، منابع سیاسی سخنان دبیرکل حزب الله را آغاز مرحله جدیدی در سطح رویارویی محور مقاومت در برابر تحریم های مالی آمریکا دانستند که سید حسن نصرالله از زبان محور مقاومت اهداف آن را مبنی بر تامین امنیت رژیم اسرائیل ترسیم کرد. محتوای مرحله آینده، تامین توانمندیهای اقتصادی با شبکه سازی و تبادل اقتصادی بدون استفاده از دلار خواه به صورت مبادله پایاپای یا با ارزهای ملی یا حمایت مالی با شرایط خوب از طرف چین است، اما در نهایت اگر آمریکا در این توهم به سرمی برد که - هر اندازه بحران اقتصادی تشدید شود-سلاح مقاومت ساکت خواهد ماند، سخت در اشتباه به سرمی برد، زیرا معادله امنیت رژیم اسرائیل در ترازو است و این میدان (نبرد) خواهد بود که معادله را تغییر خواهد داد.

روزنامه الاخبار لبنان نیز عنوان "نصرالله: به محاصره پاسخ خواهیم داد" را برای خود برگزید و به سخنان دبیرکل حزب الله در واکنش به تلاش آمریکا برای گرسنگی مردم لبنان اشاره کرد.

این روزنامه همچنین به سخنان سید حسن نصرالله درباره روابط لبنان با چین و آمادگی شرکت های چینی برای سرمایه گذاری در لبنان و بهره برداری آمریکا از لبنان و اقتصاد این کشور برای تامین منافع خودش و تاکید بر باقی ماندن سلاح در دستان مقاومت برای پاسداری از لبنان اشاره کرد.

روزنامه الاخبار در ادامه گزارش خود اهداف آمریکا از قانون موسوم به قیصر را از نگاه دبیرکل حزب الله تشریح کرد و به نقل از وی نوشت که این قانون آخرین سلاح برای محاصره سوریه و فشار بر آن و گرسنگی ملت سوریه و ضربه زدن به ارزش پول سوریه است.

این روزنامه نوشت: سید حسن نصرالله به ملت سوریه تاکید کرد که هم پیمانان سوریه در جنگ نظامی و سیاسی در کنار آنها بودند و در مقابله با جنگ اقتصادی نیز در کنار آنها خواهند ماند.

الدیار دیگر روزنامه لبنانی بود که سخنان دبیرکل حزب الله لبنان را به طور کامل پوشش داد.

این روزنامه برای مطلب خود عنوان "نصرالله: هرگز اجازه گرسنگی لبنان را نمی دهیم و معادله خطرناکی در صورت تداوم تلاش آمریکایی ها برای گرسنگی ملت لبنان داریم" را برگزید و نوشت:"منفعت لبنان در تداوم کار دولت کنونی است زیرا وضعیت جاری تاب تحمل هرگونه تغییری را نمی دهد"، از دیگر محورهای سخنان دبیرکل حزب الله بود که روزنامه الدیار به طور برجسته به آن اشاره کرد.

روزنامه اللواء لبنان نیز بخش های سخنان دبیرکل حزب الله درباره قانون قیصر و معادله مهم و خطرناک حزب الله در صورت تداوم تلاش های آمریکا برای گرسنگی ملت لبنان و باقی ماندن سلاح در دستان مقاومت و مقابله با دشمنان لبنان را برجسته کرد.

این روزنامه همچنین به دعوت دبیرکل حزب الله برای اجازه ندادن به سوق داده شدن کشور به سمت هرج و مرج و فتنه انگیزی اشاره کرد و درخواست وی برای مشخص شدن هویت افراد خرابکار و بازخواست آنها را بازتاب داد.

روزنامه نداء الوطن لبنان نیز با انتخاب عنوان "نصرالله: کسی که می خواهد مرز با سوریه بسته شود، خواهان گشوده شدن مرز با لبنان است"، سخنان دبیرکل حزب الله را به طور کامل بازتاب داد.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: