مقام‌های اتحادیه اروپا به مذاکرات برگزیت امیدی ندارند

کدخبر: 2355693

مقام‌های اقتصادی و سیاسی اروپا از نتیجه گفت‌وگوهای دیروز(دوشنبه ۲۶ خرداد) نخست‌وزیر انگلیس و مقامات اتحادیه اروپا در خصوص برگزیت ابراز ناامیدی‌کردند.

به گزارش خبرگزاری د.پ.آ آلمان، گفت‌وگوهای دیروز مقام‌های لندن و بروکسل بر سر روند خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در حالی پایان یافت که برخی فعالان سیاسی و اقتصادی آلمان آن را ناامیدکننده خواندند. هر چند در پایان کنفرانس ویدیویی دیروز نخست‌وزیر انگلیس و «اورسولا فون در لاین» رئیس کمیسیون اروپا، «شارل میشل» رئیس شورای اروپا و «دیوید ساسولی» رئیس پارلمان اروپا بر لزوم تسریع مذاکرات و دستیابی به توافق تجاری تا پایان سال جاری میلادی به توافق رسیدند، اما این توافق نیم‌بند با واکنش‌های منفی مواجه شده است. در همین رابطه «مارتین وانس لبن» مدیر اتاق بازرگانی و صنایع آلمان گفت: این نشانه خوبی برای اقتصاد آلمان نیست که در نشست سران دو طرف، انگیزه مهم سیاسی برای به جریان انداختن مذاکرات متوقف شده حاصل نشده است. وی با انتقاد از تعلل طرف‌های انگلیسی و اروپایی برای پایان دادن به مذاکرات طولانی برگزیت، آن را به برای اقتصاد اروپا زیانبار خواند. همچنین «فرانسیسکا برانتنر» کارشناس مسائل اروپای حزب سبزهای آلمان هشدار داد، اروپا باید خود را برای یک شکست سنگین در این مذاکرات آماده کند. به گفته وی، نباید خوش‌بینی مقام‌های اروپایی برای دستیابی به توافق با «بوریس جانسون» باعث شود بروکسل چشم خود را روی واقعیت ببندد. از سوی دیگر «دیوید مک آلیستر» نماینده پارلمان اروپا بر این باور است که هر دو طرف اراده خود را برای همکاری خوب تا پایان سال اعلام کرده‌اند و جلسه دیروز انگیزه جدیدی برای مذاکرات آینده بوده است. این در حالی است که موانع زیادی برای دستیابی دو طرف به توافق وجود دارد. بروکسل اعلام کرده، به لندن دسترسی به بازار اتحادیه اروپا بدون تعرفه و محدودیت می‌دهد و در مقابل طرف انگلیسی باید استانداردهای اجتماعی، زیست محیطی و مصرف‌کنندگان را به همان میزان بالا ببرد؛ با این حال لندن نمی‌خواهد هیچ‌گونه الزامات اتحادیه اروپا را بپذیرد. موضوع مهم دیگر، دسترسی صیادان اتحادیه اروپا به مناطق ماهیگیری غنی انگلیس، نقش دیوان دادگستری اروپا در اختلاف‌های طرفین متعاهد و تبادل داده‌ها در تحقیقات پلیس است.

از نظر انگلیس، تعهد بلندمدت به استانداردهای اتحادیه اروپا می‌تواند از توافق تجاری گسترده با ایالات متحده جلوگیری کند. وعده بازگشت به بازار تجارت جهانی از جمله وعده‌های اصلی دولت انگلیس برای اجرای برگزیت بود. از سوی دیگر در اختیار گرفتن منابع ماهیگیری برای انگلیس از اهمیت نمادین زیادی برخوردار است. علاوه بر این، در اردیبهشت آینده و با برگزاری انتخابات عمومی در اسکاتلند، جانسون با نخستین آزمایش بزرگ از زمان پیروزی در انتخابات خود روبرو می‌شود. مهمتر از همه، صیادان در شمال شرقی اسکاتلند هستند که انتظار دارند درآمد بیشتری از جدا شدن انگیس از اروپا کسب کنند.

رهبران اتحادیه اروپا تاکنون فقط بر سر یک نکته با بوریس جانسون به توافق رسیده اند؛ فرصت برای مشخص کردن زمینه های مشارکت آینده بسیار کوتاه است. یک توافقنامه تجاری باید تا ۳۱ اکتبر (دهم آبان) امضا شود تا بتوان آن را تا پایان سال جالی میلادی توسط مقام‌های اروپایی، دولت های عضو اتحادیه اروپا ، پارلمان اروپا و انگلیس و پارلمان های ملی و برخی از نهادهای منطقه ای اتحادیه اروپا تصویب کرد.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: