برنامه اجرایی تحول قوه قضاییه به زودی ابلاغ می شود

کدخبر: 2355688

معاون اول قوه قضاییه در نشستی با خبرنگاران برنامه های هفته قوه قضائیه را تشریح کرد و گفت: برنامه اجرایی تحول در قوه قضاییه به زودی ابلاغ می شود.

حجت‌الاسلام محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری امروز خود به‌مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: یاد و خاطره شهید گرانقدر حاج قاسم سلیمانی و شهدای سرافراز هفتم تیر از جمله شهید بهشتی را گرامی‌ می‌داریم و از خدا می‌خواهیم رهروان خوبی برای شهدا باشیم.

اسامی و برنامه‌‌های هفته قوه قضائیه

وی ادامه داد: هرساله به‌مناسبت‌هایی هم دولت و هم قوه قضائیه هفته‌ای به نام خود دارند و برنامه‌هایی را در این هفته‌ها تدارک می‌بینند. امسال برنامه‌های قوه قضائیه به‌دلیل شرایط کرونایی قدری متفاوت است. روزهای این هفته از اول تیر تا هفتم تیر نام‌گذاری شده که برای هر روز برنامه‌هایی تدارک دیده شده است. روز اول، روز مبارزه با فساد و احیای حقوق عامه نام‌گذاری شده است. روز دوم تیر، به نام حمایت قضائی از تولید و کارآفرینی، سوم تیر، روز کرامت مردم و حقوق بشر، روز چهارم تیر روز عدالت الکترونیک و فناوری‌های نوین، پنجم تیر روز پیشگیری از جرم و کاهش آسیب، جمعه روز صلح و سازش، شنبه هفتم تیر نیز روز ارتقای سلامت و کرامت نام‌گذاری شده است.

معاون اول قوه قضائیه گفت: روز شنبه 31 خرداد، مصاحبه تلویزیونی رئیس قوه قضائیه، روز یکشنبه تجدید میثاق مسئولان قضایی با رهبر فقید انقلاب و شهدای هفتم تیر، همان روز، تعدادی از پروژه‌هایی که پرونده آنها تکمیل شده به‌صورت ویدئوکنفرانس افتتاح می‌شود. روز دوشنبه بازدید مسئولان قضائی از مجتمع‌های قضائی و دیدار مردمی انجام می‌شود. روز سه‌شنبه بازدید مسئولان عالی قضائی و مسئولان استانی از واحدهای تولیدی و صنعتی انجام خواهد شد.

برگزاری همایش سراسری و دیدار با مقام معظم رهبری به‌صورت ویدئوکنفرانس

وی گفت: در سال 98 و سه ماه گذشته از سال 99، تعدادی سامانه الکترونیک که عمده آنها در راستای خدمات بیشتر به مردم است، ایجاد شد که روز چهارشنبه 4 تیر رونمایی می‌شود. همچنین دیداری با خانواده شهدای قوه قضائیه داشتیم در سال گذشته که امسال به‌خاطر شرایط کرونایی با تعداد محدودی از این خانواده‌ها دیدار خواهد شد. در روز جمعه 6 تیر نیز در شهرهایی که نماز جمعه و جماعت برگزار می‌شود، مسئولان قضائی سخنرانی خواهند کرد. همایش سراسری قوه قضائیه نیز مانند سال‌های گذشته که با حضور گسترده مسئولان کشوری و لشکری انجام می‌شد نخواهد بود و امکان‌پذیر نیست؛ اما همین همایش به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود. دیدار با مقام معظم رهبری نیز به‌صورت ویدئوکنفرانس برگزار می‌شود.

تأیید سند تحول قوه قضائیه توسط رهبر انقلاب

محسنی اژه‌ای گفت: در گام دوم انقلاب و در شرایطی که هم شرایط جهانی متفاوت از چهل سال گذشته است و هم شرایط منطقه و وضعیت داخلی کشور، به‌سمت تمدن اسلامی می‌رویم. در گام دوم انقلاب با توجه به تجربه گرانسنگ 40 سال گذشته نیاز به تحول و سند جدید است. با الهام از فرمایش‌های رهبر انقلاب در سال 97 و مسائلی که ایشان فرمودند، قوه قضائیه به این فکر افتاد که سندی متناسب با گام دوم تهیه و اجرا کند. با توجه به اطلاعات قبلی، یک کارگروه دانا و باتجربه‌ای یک سند تحول را برای قوه قضائیه تهیه کرد و قبل از شروع دوره جدید قوه‌ قضائیه، کلیات آن تحویل رهبر انقلاب شد که ایشان ضمن تأیید آن، رهنمودهایی را بیان کردند.

وی ادامه داد: نیاز بود که در دوره جدید، حقیقتاً متفاوت با شرایط عادی وارد کار شویم و تحول به‌معنای واقعی ایجاد شود. تحول ابتدا به سند نیاز دارد که تحویل رهبری شد و تأیید فرمودند. مسئله دوم، برنامه اجرایی سند است، برنامه این سند هم توسط معاونت راهبردی و مشورت با خارج از قوه قضائیه تهیه شد و به‌زودی با زمان‌بندی مشخص برای اجرا، ابلاغ می‌شود اما این هم کافی نیست؛ نیاز بعدی، مجری باانگیزه و متعهد و باتوان و دلسوز است که بتواند تحول ایجاد کند. تلاش شده و می‌شود که ان‌شاءالله این برنامه‌ها توسط مدیران شاخص اجرا شود و این‌که چقدر موفق می‌شویم باید در آینده شاهد آن باشیم اما تلاش ما در تحقق و اجرای این سند است. یکی از توصیه‌های مقام معظم رهبری، مردمی بودن و استفاده از ظرفیت کامل مردم است. همه مردم می‌دانند که از اول انقلاب تاکنون هرکاری که با مردم و با پشتوانه مردم انجام شده است، هم موفقیت بیشتری داشته هم هزینه کمتری داشته است، در این زمینه هم در ابعاد مختلف از کمک‌های مردمی استفاده می‌کنیم.

محسنی‌اژه‌ای ادامه داد: باتوجه به تحریم‌های ظالمانه و تشدید این تحریم‌ها سوءاستفاده از این فرصت‌ها از جمله قاچاق کالا و ارز و فساد اداری و اختلاس صورت می‌گیرد،‌ باید یک اقدام مؤثرتر از گذشته انجام شود که یکی از تمهیدات موجود در این سند که مورد تأکید رهبری هم بوده است این است که مبارزه با فساد به‌وسیله افراد باانگیزه و بدون ملاحظه جایگاه افراد فاسد باشد و بدون وقفه و با اطلاع‌رسانی دقیق صورت گیرد. بخشی از این بسته در حال اجرا است و بخشی دیگر در آینده اجرایی می‌شود. در نیمه اول سال 97، یک‌سری اقدامات برای اخلال در نظام ارزی کشور انجام شد و برخی افراد سودجو اقداماتی کردند و مشکلاتی ایجاد شد. در برخی دستگاه‌های مختلف در دولت، مجلس و قوه قضائیه فسادهایی وجود داشت که اگر 10 واحد فساد واقعی وجود داشت ادراک و احساس مردم چند برابر این بود و می‌طلبید که با یک کار جدید، این احساس را اصلاح کنیم.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: