دو ترس بزرگ رژیم صهیونیستی از طرح اشغالگری کرانه باختری

کدخبر: 2355677

با وجود تمام پیامدهایی که با الحاق کرانه باختری صهیونیست‌ها خود را برای آن آماده می‌کنند اما واکنش نوار غزه و احتمال انصراف ترامپ از حمایت این طرح، به‌شدت آنها را به هراس انداخته است.

بعد از آنکه رژیم صهیونیستی توانست پس از یک سال و نیم کابینه جدید خود را تشکیل دهد تحت تأثیر طرح‌های نتانیاهو تمام تمرکز خود را در داخل و خارج به‌روی طرحی قرار داده است که تحت عنوان طرح «الحاق دره اردن و کرانه باختری» شناخته می‌شود. این طرح قصد دارد تمامی شهرک‌های صهیونیست‌نشین کرانه باختری و تمامی دره اردن را که در امتداد دریاچه «بحرالمیت» قرار داد، به سرزمین‌های اشغالی 1948 الحاق کند. اجرای این طرح تبعات و پیامدهای سنگینی برای صهیونیست‌ها خواهد داشت، از موضع مخالف اتحادیه اروپا و سازمان ملل گرفته تا واکنش‌های مردمی کشورهای منطقه و اقدامات و اعتراضات و مقاومت فلسطینی‌ها همگی مشکلاتی است که صهیونیست‌ها از همین حالا خود را آماده کرده‌اند با اجرای طرح الحاق با آن روبه‌رو شوند، اما در این میان آنها از دو اتفاق هراس جدی دارند، دو هراسی که آنها را به‌شدت به چالش خواهد کشاند.

واکنش‌های گروه‌های مقاومت از نوار غزه

صهیونیست‌ها به‌خوبی می‌دانند که در صورت اجرای طرح الحاقْ تمامی فلسطین را علیه خود خواهند دید و به همین دلیل از هم‌اکنون اقدام به بازداشت وسیع در کرانه باختری و قدس کرده‌اند. اما آنها از واکنش نوار غزه به‌شدت واهمه دارند چرا که اولاً، نوار غزه از دسترس آنها خارج و در اختیار گروه‌های مقاومت است. ثانیاً، گروه‌های مقاومت از امکانات و توانمندی‌هایی برخوردارند که می‌تواند صهیونیست‌ها را تا آستانه یک جنگ تمام‌عیار پیش ببرد.

ترس از درگیری با گروه‌های مقاومت فلسطین

با توجه به اینکه از زمانی که صهیونیست‌ها اقدام برای اجرایی کردن طرح الحاق را علنی کرده‌اند گروه‌های مقاومت رسماً مخالفت خود را با این اقدام اعلام کرده و درباره تبعات آن به رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند صهیونیست‌ها واهمه آن را دارند که واکنش گروه‌های مقاومت آن‌قدر شدید باشد که منجر به یک درگیری و جنگ با نوار غزه شود.

گروه‌های مقاومت طی 6 سال اخیر و از زمان جنگ 51روزه نشان داده‌اند که ابتکار عمل را در میدان از آن خود کرده‌اند. به‌کارگیری جنگ روانی در فضای مجازی، جنگ سایبری، حمله زمینی به مواضع رژیم صهیونیستی، بهره‌گیری از فن‌آوری پهپادهای اطلاعاتی و هجومی و از همه مهمتر موشک‌های دوربرد و نقطه‌زن امکاناتی است که رژیم صهیونیستی را به هراس می‌اندازد و می‌داند اگر واکنش‌های مقاومت در این عرصه‌ها رقم بخورد یا باید پاسخ داده شود که پاسخ به آنها به جنگی تمام‌عیار ختم خواهد شد و یا آنکه باید نادیده انگاشته شود که موجب از بین رفتن بازدارندگی رژیم صهیونیستی می‌شود که امری متضاد با راهبرد نظامی امنیتی آنها است، لذا این‌که نوار غزه چه واکنش و پاسخی علیه صهیونیست‌ها نشان دهد به‌شدت آنها را به هراس انداخته است.

بالن‌های آتش‌زا

این‌که صهیونیست‌ها از سلاح مقاومت و به دست گرفتن ابتکار عمل در میدان جنگ که برآمده از توانمندی‌های روزافزون مقاومت است هراس داشته باشند امری جدی است اما صهیونیست‌ها از واکنشی یک‌درجه ضعیف‌تر از جنگ با نوار غزه نیز به‌شدت وحشت دارند؛ این‌که مقاومت به‌جای جنگ حتی با بالن‌های آتش‌زا به رژیم صهیونیستی واکنش نشان دهد آنها را باز به هراس انداخته است. طی روزهای اخیر دوباره آتش‌سوزی‌های وسیعی در شهرک‌های اطراف نوار غزه به وقوع پیوسته که همگی حاصل آغاز دوباره ارسال بادبادک‌ها و بالن‌های آتش‌زا به‌سمت این شهرک‌ها است.

طی 2 سال گذشته و پیش از شیوع بیماری کرونا، راهپیمایی‌های بازگشت در نقطه مرزی نوار غزه و سرزمین‌های 1948 به‌شدت برای صهیونیست‌ها مشکل ایجاد کرده بود. کنار این راهپیمایی‌ها ارسال بادبادک‌های آتش‌زا تبدیل به معضلی شد که صهیونیست‌ها به‌دلیل سادگی سلاحی که در این مقابله استفاده می‌شد هیچ راهکاری برای مقابله با آن نداشتند، حالا با آغاز دوباره ارسال بادبادک ها باز صهیونیست ها باید با مشکلاتی چون نبود امنیت در شهرک های اطراف نوار غزه، تعطیلی کشاورزی در این منطقه، مهاجرت ساکنان منطقه، ضررهای ناشی از آتش سوزی و اعتراضات ساکنان صهیونیست این مناطق دوباره روبرو شوند. مسئله ای که به شدت صهیونیست ها را به خود مشغول کرده بود و راهی برای خروج از آن نداشتند.

عدم حمایت ترامپ از طرح الحاق

هراس دوم صهیونیست ها که موجب شده امروز در داخل سرزمین های اشغالی هراسی جدی نسبت به اجرای طرح الحاق در آنها ایجاد شود احتمال کناره گیری ترامپ از حمایت صهیونیست ها در زمان اجرای این طرح است. ترامپ طی 4 سال گذشته به خوبی نشان داده که به هیچ وجه قابل پیش بینی نیست. او در جریان خروج ناگهانی از سوریه و پاسخ مقاومت از سوریه به رژیم صهیونیستی به راحتی صهیونیست ها را رها کرد و بدون در نظر گرفتن موقعیت آنها دست به اقدامی زد که به هیچ وجه مورد خواست صهیونیست ها نبود.

ترامپ یک بار هم سال 2018 زمانی که نتانیاهو به نیویورک رفت نتانیاهو را در عمل انجام شده قرار داد و در همان دیداری که زنده از سوی رسانه ها پخش می شد اعلام کرد تنها راه حل فلسطین را طرح دو دولت می داند در حالی که به صهیونیست ها وعده یک دولت یهودی را داده بود. لذا صهیونیست ها از جانب ترامپ خیال راحتی ندارند. باتوجه به اینکه صهیونیست ها اجرای طرح الحاق را تنها به پشتوانه ایالات متحده به پیش می برند و با وجود مخالفت اتحادیه اروپا و سازمان ملل، اگر ترامپ پشت آنها را خالی کند آنها تقریباً هیچ چیز برای ادامه راه ندارند امروز برخی زمزمه ها در دولت ایالات متحده آنها را از احتمال عقب نشینی ترامپ به شدت به وحشت انداخته است.

تساحی هانگبی، وزیر مستقر در دفتر نخست وزیری کابینه نتانیاهو روز شنبه نسبت به این قضیه هشدار داد و اعلام کرد صهیونیست ها باید از هم اکنون این احتمال را مطالعه و بررسی کنند. او گفت ممکن است ترامپ به دلایلی پشت صهیونیست ها را خالی کند.

طی روزهای گذشته محافل داخلی رژیم صهیونیستی از این مسئله خبر داده اند که آمریکا به دنبال حمایت گانتس برای اجرای طرح الحاق است. علت امر این است که راستگرایان با تفوق بسیار شکننده ای اکثریت را در اختیار دارند و این برتری شکننده می تواند به راحتی از بین برود لذا برای آنکه این طرح از داخل رژیم صهیونیستی به دلیل شکستن ائتلاف دولت به شکست نخورد نیاز است گانتس نیز به این ائتلاف بپیوندد. او در حال حاضر به کابینه پیوسته است اما آمریکایی ها از این واهمه دارند که گانتس با طرح الحاق مخالفت کند و در جایی طرح را عقیم بگذارد. لذا بدون حمایت گانتس ممکن است آمریکایی ها به دلیل شکننده بودند اجرای طرح از حمایت آن سر باز زنند.

این همان هراسی است که هانگبی از آن خبر داده بود و احتمال می رود به وقوع بپیوندند که اگر رخ دهد آنگاه نتانیاهو باید به تنهایی در 3 عرصه داخلی، منطقه ای و بین المللی با تمام مخالفان طرح الحاق بجنگد.

جمع بندی

از میان تمام مشکلات و پیامدهایی که طرح الحاق به وجود خواهد آورد دو معضل واکنش احتمالی نوار غزه و احتمال عدم حمایت ترامپ از صهیونیست ها دو مشکلی است که آنها را به هراس انداخته است . این هراس بدان دلیل است که این دو معضل می توانند اجرای طرح را لغو کرده و یا دست کم به تعویق بیاندازند. احتمالی که چندان هم ضعیف نیست و همین احتمال صهیونیست ها را در هراس و اضطراب نگاه داشته است.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: