بازگشایی مشاغل برای استقبال از مرگ!

کدخبر: 2355670

تعداد قربانیان کرونا برای دومین روز متوالی سه رقمی ماند تا شاهد موج جدیدی از مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در کشور باشیم.

خرین باری که تعداد قربانیان روزانه کرونا سه رقمی شد فروردین‌ماه بود اما از اردیبهشت‌ماه تعداد فوتی‌ها دو رقمی شد تا روز یکشنبه نیز این روند ادامه یافت. به همین علت حتی با وجود افزایش شدید آمار مبتلایان، تعداد نسبتا کم فوتی‌ها مانع نگرانی مردم می‌شد اما از 25 خرداد‌ماه اوضاع فرق کرد و بار دیگر تعداد قربانیان کرونا سه رقمی شد. این روند روز گذشته هم ادامه یافت و آمار 113 مورد فوتی ناشی از ویروس «کووید-19» نشان داد باید بیش از پیش این مسأله جدی گرفته شود.

دولت با وجود هشدار شدید نظام پزشکی، بر بازگشایی کسب‌و‌کارها و مشاغل اصرار کرد و بتدریج از اواخر فروردین اکثر کسب‌‌و‌کارها شروع به فعالیت کردند. این اتفاق در حالی رخ داد که وزارت بهداشت بشدت نسبت به بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی هشدار داد. اقدام دولت در بازگشایی‌ها موجب شد مردم نیز بسیاری از پروتکل‌های بهداشتی را فراموش کنند و رعایت این پروتکل‌ها به کمترین میزان ممکن برسد تا جایی که فرمانده مقابله با کرونا در تهران اعلام کرده 89 درصد پایتخت‌نشینان و 80 درصد میانگین کشوری پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. رفتار دولت موجب شد ملت نیز کمتر خطر کرونا را جدی بگیرند و حتی آن را خطر تلقی نکنند. در چنین شرایطی تعداد مبتلایان و فوتی‌های کرونا به بیشترین حد 2 ماه اخیر رسیده و مشخص نیست ایجاد موج جدید کرونا آمار مبتلایان و قربانیان را تا چه حد افزایش می‌دهد.

عملا دولت با برداشتن فاصله‌گذاری‌ها به شیوع کرونا دامن زده است. در جدیدترین تصمیم، دولت ‌خواهان بازگشایی قهوه‌خانه‌ها و مهدکودک‌ها شده است تا عملا اثبات شود دولت دیگر خطر کرونا را جدی نمی‌گیرد. شاید با توجه به وضعیت اقتصادی بتوان بازگشایی کسب‌وکارهای کم‌ریسک یا با ریسک متوسط را پذیرفت اما بازگشایی مشاغلی چون قهوه‌خانه‌ها و مهدهای‌کودک‌ را اصلا نمی‌توان درک کرد. بدین ‌ترتیب باید گفت دولت خود به فاصله‌گذاری اجتماعی اعتقاد ندارد و نمی‌تواند از مردم نیز انتظار داشته باشد که خطر کرونا را جدی بگیرند.

سیماسادات ‌لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین آمار کرونا گفت: از ظهر یکشنبه تا ظهر دوشنبه و بر اساس گزارش آزمایشگاه‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی 2 هزار و ۴۴۹ بیمار جدید مبتلا به «کووید-19» در کشور شناسایی شدند. از بین مبتلایان جدید ۸۴۲ نفر موارد بستری و ۱۶۰۷ نفر موارد سرپایی یا در تماس با مبتلایان بودند که شناسایی شدند. با در نظر گرفتن موارد جدید، مجموع بیماران مبتلا به «کووید-19» در کشور به ۱۸۹ هزار و ۸۷۶ نفر رسید.

وی ادامه داد: در طول ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۳ بیمار دیگر مبتلا به «کووید-19» در کشور جان باختند و از زمان شیوع این بیماری در کشور تاکنون ۸۹۵۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

‌لاری بیان کرد: بر اساس این گزارش‌ها تاکنون ۱۵۰ هزار و ۵۹۰ نفر از بیماران مبتلا به «کووید-19» در کشور بهبودیافته و از بیمارستان ترخیص شده‌اند. ۲۷۶۵ نفر از این بیماران نیز در وضعیت شدید این بیماری و به نوعی بحرانی تحت مراقبت در بخش‌های ‌آی‌سی‌یو قرار دارند که امیدواریم شفا پیدا کنند.

وی گفت: تاکنون یک میلیون و ۲۶۹ هزار و ۱۹۴ آزمایش تشخیص «کووید-19» در کشور انجام شده است.

‌لاری افزود: استان‌های خوزستان، آذربایجان غربی، هرمزگان، کردستان و سیستان‌و‌بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند. در تهران، خراسان رضوی و بوشهر نیز موارد بستری در حال افزایش است.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با توجه به افزایش نسبی آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا، اکیدا از مردم می‌خواهیم فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند و در هر سن و هر شرایطی هستند به محض خروج از منزل ماسک بزنند؛ استفاده از ماسک‌های خانگی هم موثر است.

وی افزود: اکیدا از مردم می‌خواهیم از برگزاری مراسم عروسی و عزاداری خودداری کنند، زیرا یکی از علل مهم افزایش مجدد آمار کرونا برگزاری این نوع تجمعات در برخی شهرهاست، از جمله اینکه در یک عروسی ۱۲۰ نفر از میهمانان به ویروس کرونا مبتلا شدند.

سخنگوی دولت: موج جدید کرونا را شاهد هستیم

با آنکه آمارها و گزارش‌ها از شیوع دوباره کرونا در کشور خبر می‌دهد اما سخنگوی دولت اعتقاد دارد موج جدید کرونا را شاهد نیستیم و فقط در چند استان این اتفاق افتاده است.

علی ربیعی دیروز در نشست خبری گفت: در مبارزه با کرونا چالش‌های جدیدی داشتیم اما توانستیم از این مراحل با موفقیت نسبی عبور کنیم. گزارشات ما نشان داده در برخی اماکن متبرکه مراعات خوبی صورت گرفته اما در برخی اماکن هم رعایت نشده است و مراعات ضعیف بوده است؛ همچنین در وسایل انتقال مسافر و اتوبوس مراعات صورت نگرفته و فاصله‌گذاری‌ها در مترو بدرستی رعایت نشده است. در چند استان به مرحله پیک رسیده‌ایم و این به معنای پیک جدید نیست، استان‌هایی که وارد پیک کرونا نشده بودند امروز وارد این وضعیت شده‌اند، نباید اشتباه کنیم که فرضا وارد پیک جدیدی شده‌ایم. علی ربیعی در ادامه گفت: مبارزات ضدکرونایی دولت و نظام سلامت وارد مرحله جدیدی می‌شود و هر چه جلوتر می‌رویم تجربیات جدیدی کسب می‌کنیم، البته به دوران پساکرونا نرسیده‌ایم و نمی‌توانیم بگوییم کرونا تمام شده است.

وی با بیان اینکه تعطیلات عید فطر آثار خود را امروز در برخی استان‌ها نشان می‌دهد، خاطرنشان کرد: بالا بودن آمار ابتلا به کرونا به دلیل افزایش تست‌هاست؛ امروز از 2 هزار تست به 25 هزار تست روزانه رسیده‌ایم و این تست‌ها قطعا آمار ابتلا را افزایش داده است.

ربیعی با بیان اینکه موضوع کرونا کماکان مهم‌ترین مسأله دولت است، گفت: این موضوع در جلسات اقتصادی و اجتماعی ما و همین طور ستاد ملی کرونا که به طور ویژه به این امر می‌پردازد جزو موضوعات مهم و همیشگی است. اگر بتوانیم 3 اصل فاصله‌گذاری، ماسک زدن و رعایت مسائل بهداشتی را به حد کافی رعایت کنیم قطعاً هم در سلامت فردی و حفظ جان انسان‌ها و هم پویایی اقتصاد موفق‌تر عمل خواهیم کرد. کادر درمانی و جامعه در این مرحله یعنی مرحله مهار، تجربه بزرگ را کسب کرده است. دستاوردهای این دوره می‌تواند حتی پس از تمام شدن کرونا هم در عرصه‌های جدید به کار گرفته شود. در فرآیند مبارزه ضدکرونایی آموختیم که باید یک روح جدید در حکمرانی و در سیاست دمیده شود که خوشبختانه امروز این امر رخ داده است.

«روزنامه وطن امروز»

ارسال نظر: