دوستی داعش و القاعده: تاکتیک جدید آمریکا برای ناامن‌سازی عراق

کدخبر: 2355641

این تصمیم جدید آمریکایی‌ها قرار است نقاط ضعف مالی، لجستیکی و کاریزماتیک بقایای داعش را برای انجام بهتر ماموریت ناامن‌سازی عراق برطرف کرده و فضا را برای فشار سیاسی آمریکا در فرآیند مذاکرات راهبردی بغداد ـ واشینگتن فراهم کند.

فعالیت مجدد بقایای گروهک تروریستی داعش در عراق که دست کم طی هشت ماه گذشته بروز و ظهور معناداری داشته، این روزها با توجه به حمایت ویژه آمریکا از شرایط بهتری برخوردار شده است.

بر اساس اطلاعات رسیده به «نورنیوز»، اتاق فرماندهی تروریست‌های آمریکایی در عراق با محوریت ژنرال «کنت فرانک مکنزی» فرمانده سنتکام و «متیو تولر» سفیر آمریکا در بغداد که ماموریت دارد به هر شکل ممکن فضا را برای بقاء در عراق و ممانعت از اجرای مصوبه پارلمان این کشور در خصوص خروج نیروهای نظامی خارجی فراهم کند، تاکتیک جدیدی را اتخاذ کرده است.

بر این اساس؛ از آنجا که کاخ سفید یکی از مهمترین ابزار اقناع افکار عمومی و سیاسیون عراقی در جهت توجیه لزوم ماندن در این کشور را «راهبرد ناامن‌سازی» می‌داند، در جمع‌بندی جدید خود به این نتیجه رسیده است که با وجود برخی اختلافات میان داعش و القاعده، با ایجاد بستر همکاری میان آنان از حداکثر ظرفیت تروریست‌های تکفیری در عراق استفاده کند.

به بیان دقیق‌تر؛ این تصمیم جدید آمریکایی‌ها قرار است نقاط ضعف مالی، لجستیکی و کاریزماتیک بقایای داعش را برای انجام بهتر ماموریت ناامن‌سازی عراق برطرف کرده و فضا را برای فشار سیاسی آمریکا در فرآیند مذاکرات راهبردی بغداد ـ واشینگتن فراهم کند.

در همین خصوص «هشام الهاشمی» کارشناس عراقی در گفتگو با روزنامه «البلد» گفته است: «ابو ابراهیم القریشی الهاشمی» سرکرده جدید داعش، نه تنها قدرت و جذابیت «ابوبکر البغدادی» را ندارد بلکه از توانایی علمی، دینی و فقهی البغدادی هم برخوردار نیست اما فقط تندرو است و سابقه طولانی در گروه های تروریستی از سال 2001 از جمله القاعده دارد.

از سویی؛ با توجه به محل حضور و تمرکز عناصر داعش در مناطق بدون پوشش امنیتی، مرزی و مناطق دارای محیط جغرافیایی سخت و صعب العبور در شرق سوریه، غرب عراق و شمال شرق عراق، ضروری است دولت عراق به با توجه بیشتر به «الحشد الشعبی» به عنوان زبده‌ترین نیروی مقابله با تروریسم در این کشور از روند رو به احیاء و قدرت‌گیری این غده چرکین جلوگیری کند.

ارسال نظر: