محمد علی الحوثی: آماده رفتن به ریاض برای مذاکره هستیم

کدخبر: 2355585

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در گفت‌وگو با شبکه «بی‌بی‌سی» از آمادگی خود برای رفتن به عربستان سعودی با هدف انجام مذاکره و امضای سند راه‌حل فراگیر برای جنگ یمن خبر داد.

«محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در گفت‌وگویی با شبکه شبکه «بی‌بی‌سی» از آمادگی صنعاء برای بررسی تمام موضوعات تا رسیدن به راه‌حلی فراگیر برای توقف جنگ یمن خبر داد.

وی گفت: ما هیچ محدودیت یا دستورکاری نداریم که به خاطر آن از ظاهر شدن در رسانه‌ها بترسیم؛ ما حاضریم که با عربستان سعودی و کشورهای عضو ائتلاف به صورت زنده مذاکره کنیم و از مسایل یمن و مشکلات ملت آن به خاطر این تجاوز بگوییم.

منتظر پاسخ به پیشنهادمان درباره راه‌حل فراگیر هستیم

الحوثی ادامه داد: سند راه‌حل فراگیری را ارائه دادیم که در آن تمام راه‌حل‌ها موجود بود؛ خواستار تحویل حقوق‌ها (ی کارمندان دولتی) و آمدن تیمی به (نفتکش) «صافر» شدیم و راه‌حل‌های کامل و نه جزئی و فقط برای مصرف رسانه‌ای ارائه کردیم.

وی افزود : امروز منتظر پاسخ به پیشنهادی هستیم که ارائه کرده‌ایم، درباره گفت‌وگوی مستمر با فرستاده سازمان ملل هم آنچه تا کنون حاصل شده تعلل است . ما ناتوان از تفکر نیستیم اما آنها ناتوان از اجرا هستند. ما ابتکارهایی را پیشنهاد می‌کنیم و راه‌حل‌های واقعی و حقیقی نیز پیشنهاد کردیم و آنها اجرای آن را رد می‌کنند.

الحوثی ضمن اعلام اینکه ارتباط با کشورهای عضو ائتلاف سعودی وجود دارد اما به سطح مذاکره نرسیده است، افزود: خواهان برقراری ارتباط هستیم تا تجاوز به کشورمان متوقف شود و از روز اول نیز به گفت‌وگو فراخواندیم.

آماده رفتن به ریاض برای مذاکره هستیم

وی در ادامه برای رفتن به عربستان سعودی برای امضای سند راه‌حل فراگیر در صورت موافقت ریاض و کشورهای عضو ائتلاف اعلام آمادگی کرد.

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن در اشاره به لزوم پایان محاصره یمن گفت: ما نیازمند کمک هیچ کسی نیستیم، تمام ملت یمن چه در مناطق اشغالی و چه در مناطقی که تحت اشغال نیستند، نیازمند این هستند که فرزندانشان آزاد باشند نه تحت محاصره و همچنین نیازمند این هستند که تمام منابعشان در دسترس خودشان قرار بگیرد تا با آزادی و صلح زندگی کنند.

مسؤولیت شیوع کرونا در یمن بر عهده ائتلاف سعودی است

وی درباره ویروس کرونا هم اعلام کرد: اعلام تعداد مبتلایان یا پنهان کردن آن از این بیماری نمی‌کاهد یا بر آن نمی‌افزاید اما باعث افزایش ترس می‌شود. روانشناسان می‌گویند بیشترین مواردی که به کلینیک‌ها مراجعه می‌کنند نتیجه تأثیر رسانه است و اینها دچار وحشت شده‌اند؛ هر سرماخوردگی یا علایم دیگری که دارند به بیمارستان می‌روند حتی اگر مبتلا به کرونا نباشند.

الحوثی ادامه داد، بر اساس برآورد سازمان‌های ملل متحد، نظام بهداشتی در یمن از هر فروپاشیده است و دیگر ملت یمن نباید از علایمی که به خاطر کرونا نیست دچار ترس و نگرانی شوند بلکه فقط افرادی که علایم حقیقی این بیماری را دارند باید به مکان‌های معرفی شده مراجعه کنند.

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن سپس کشورهای عضو ائتلاف سعودی را مسؤول شیوع کرونا در یمن دانست زیرا اولین مورد این بیماری در مناطق تحت کنترل آنها دیده شد.

وی افزود: به تمام کسانی که از بازگشت آنها به یمن ممانعت به عمل می‌آمد، با شیوع کرونا اجازه بازگشت داده شد به نحوی که در یک روز هشت هواپیما "دو هواپیما از هند، چهار هواپیما از مصر و دو هواپیما از اردن" وارد یمن شدند و شیوع کرونا در مصر ثابت شده بود. فرستادن این افراد به این شیوع و عدم قرار دادن آنها در قرنطینه دلیل بر آن است که مسولیت به عهده خودشان (ائتلاف سعودی) است و علاوه اینکه آنها هزاران نفر را از عربستان سعودی به یمن فرستادند.

الحوثی در ادامه اعلام کرد، ملت یمن امروز با بحران نفتی و بحران عدم اجازه برای ورود دارو و آزمایش ویژه کرونا خبر داد و گفت، آنها با وجود همه این اقدامات ادعای آتش‌بس دارند.

آتش‌بس ائتلاف متجاوز فقط مصرف رسانه‌ای دارد

وی تأکید کرد، ائتلاف سعودی به صورت یکجانبه اعلام آتش‌بس کرده اما حتی از روز اول این آتش‌بس، حملات خود را متوقف نکرده است. آتش‌بس باید واقعی باشد نه برای مصرف رسانه‌ای و اهداف سیاسی.

کنفرانس کشورهای کمک‌کننده به یمن شکست خورد

الحوثی درباره کنفرانس کشورهای کمک‌کننده در یمن که در ریاض برگزار شد، گفت، انتظار می‌رفت این کنفرانس در کشوری برگزار نشود که به یمن حمله و ملت آن را محاصره کرده است. ریاض هیچ چیزی در این کنفرانس به یمن نداده و مواردی که اعلام شده، قبل از کنفرانس نیز اعلام کرده بود. بسیاری از کشورهای متجاوز به یمن نیز چیزی به یمن ندادند.

وی تأکید کرد: کنفرانس کمک‌کنندگان شکست‌خورده است زیرا طرفی که مدیریت اموال جمع شده را بر عهده دارد نهادهای سازمان ملل هستند که یک سوم این پولها را برای هزینه‌های عملیاتی و کارمندان خود برمی‌دارند بدون اینکه به ملت یمن چیزی برسد. از سازمان ملل می‌خواهیم با جای کمک‌های تاریخ گذشته و فاسد به ملت یمن، به آنها کمک مالی کند.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: