اولین نمره منفی وکلای ملت به دو عضو دولت

کدخبر: 2355572

نشست امروز پارلمان با حضور وزرای آموزش و پرورش و فرهنگ برگزار شد.

جلسه علنی امروز پارلمان با نطق قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی آغاز شد؛ او ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای گرانقدر مؤتلفه که فردا (۲۶ خرداد) سالروز شهادت آنهاست، گفت که یاد و خاطره شهیدان امانی، بخارایی، صفار هرندی و نیک نژاد را گرامی می‌داریم، چراکه آن‌ها فضا و دل‌ها را روشن کردند و راه را به خیلی‌ها نشان دادند.

در ادامه سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پشت تریبون مجلس آمد و توضیح داد که وزارت فرهنگ در سه سال گذشته ۳۶۵ کتابخانه ساخته است، علاوه بر این صد‌ها نشست و مسابقه کتابخوانی با بیش از یک میلیون شرکت‌کننده برگزار شده و نهاد کتابخانه‌ها ۳۵ پروژه ناتمام را در دستور کار قرار داده که ۳۳ عدد از آنها بیش از ۶۵ درصد پیشرفت داشته است.

صالحی با تشریح فعالیت‌های این وزارتخانه در فضای بین المللی گفت که وزارت فرهنگ در حوزه بین المللی ۷۰ تا ۸۰ رایزنی داشته به نحوی که ۳۷ مبادله فرهنگی با کشور‌های دیگر امضا شده و ۲۶ اقدام دیگر در حال انجام است.

در ادامه صحبت‌های وزیر فرهنگ و ارشاد، سید جلیل میرمحمدی نماینده مردم تفت و میبد فضای فرهنگ نظام را از هم گسیخته خواند و گفت که باید فکری به حال آن شود، چرا که کرامت خانواده‌ها و جوانان حفظ نمی‌شود. او همچنین وضعیت سرانه کتابخانه‌ای در کشور را نامساعد دانست.

عدم موفقیت وزارت فرهنگ و ارشاد در زمینه تولید محتوا

بهارستانی‌ها امروز بیش از پیش به حق و حقوق خبرنگاران اهتمام ورزیدند؛ هاجر چنارانی نماینده مردم نیشابور یکی از افرادی بود که در مورد حقوق خبرنگاران گفت باید هرچه زودتر اقداماتی در حوزه بیمه‌های خبرنگاران انجام شود.

همچنین علی‌اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزه‌وار از دیگر افرادی بود که در این خصوص تأکید کرد که خبرنگاران از کمترین امنیت شغلی برخوردارند، بنابراین توجه به حق و حقوق آنها ضروری است.

همچنین سید جواد جعفر قادری نماینده شیراز و زرقان هم به انتقاد از عملکرد وزارت فرهنگ و ارشاد در زمینه حمایت از رسانه‌ها پرداخت و گفت که وزارت ارشاد در زمینه بیمه خبرنگاران سیاست مشخصی اتخاذ نکرده است، در حالی که خبرنگاران پاسداران مرز‌های شفافیت و اطلاع رسانی هستند و باید مورد حمایت وزارت ارشاد قرار گیرند.

قادری در ادامه گفت که مزیت نسبی کشور فیلم، سریال و اقدامات فرهنگی و هنری است که متاسفانه وزات فرهنگ و ارشاد از این امکان هم نتوانسته استفاده کند و در شرایطی که سرمایه‌گذاری در حوزه‌های هنری و فیلم و سریال می‌تواند درآمدزایی خوب داشته باشد وزارت ارشاد کار خاصی انجام نداده است.

عقب افتادگی وزارت فرهنگ و ارشاد در عرصه فرهنگ!

سیدجواد حسینی‌کیا نماینده مردم سنقر هم در پاسخ به توضیحات وزیر فرهنگ و ارشاد گفت که وزارت فرهنگ در عرصه فرهنگی جا مانده است و باید هرچه سریعتر به فریاد کتابداران و کتابخانه‌ها رسید، مشخص نیست که برنامه وزارتخانه چه بود که ما نتوانستیم مردم را به سمت کتاب و کتابخوانی سوق دهیم.

فاطمه مقصودی نماینده بروجرد هم خطاب به وزیر فرهنگ و ارشاد با تأکید بر اینکه راهی که وزارت ارشاد در پیش گرفته به ترکستان می‌رود، گفت که بیمه هنرمندان تبدیل به یک آرزویی شده که آنها یکی یکی آن را به گور می‌برند. او همچنین در ادامه گفت که آقای وزیر آیا واقعا شما به اصل هنر اعتقادی دارید؟ غبار بی مهری، چهره کتابخانه‌های عمومی را تکیده کرده چرا برنامه‌ای برای رونق این بخش ندارید.

سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ مهم ترین میثاق مشترک دولت و مجلس۹۹

در ادامه صحن علنی امروز پارلمان محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش به پشت تریبون مجلس رفت و به ارائه گزارش وزارتخانه متبوعش پرداخت؛ او مهم‌ترین میثاق مشترک دولت و مجلس شورای اسلامی را عملیاتی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش دانست و در ادامه گفت که این سند جزو مطالبات مقام معظم رهبری است که مکرر به آن تأکید فرمودند و هم حکم قانون است و باید اجرا شود.

حاجی میرزایی در ادامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را نیاز اساسی جامعه خواند و تأکید کرد که جمعی از اندیشمندان حوزوی با بهره‌گیری از معارف عمیق اسلامی و آموزه‌های جهانی و تجربیات گذشته خود در ایرانِ ۴۰ سال پس از انقلاب و مرور کامیابی‌ها و ناکامیابی‌ها در عرصه آموزش و تحلیل موانع و آسیب‌ها به یک سند رسیده‌اند و این سند مبنای همه تحولات در آموزش و پرورش است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه در فاصله بهمن ماه ۹۸ تا خرداد ماه ۹۹، بیش از ۶۵ درصد به حقوق معلمان افزوده شده است، گفت که افزایشی که در فاصله سال ۹۸ تا خرداد ۹۹ اتفاق رخ داد، قابل توجه است.

وزیر آموزش و پرورش در بخشی از ارائه آمار‌های حوزه کاری‌اش اظهار کرد که وزارت آموزش و پرورش برای سال تحصیلی آینده با کمبود ۱۹۷هزار معلم مواجهه است که بخشی از آن از دانشگاه فرهنگیان و ماده ۲۸ تأمین خواهند شد، ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی به خصوص در مناطق دو زبانه از ۳۸ درصد به ۷۴ درصد در سال ۹۹ افزایش پیدا کرده و افزایش دختران دانش آموز عشایر ۱۱ و سه دهم درصد بوده است.

حاجی میرزایی همچنین به این نکته پرداخت که مدارس عشایری با افزایش ۳۶.۶۳ درصدی رو‌به‌رو بوده است. جمهوری اسلامی ایران آموزش را در دورترین مناطق کشور و محروم‌ترین مناطق توزیع کرده است و امروز هیچ کسی نمی‌تواند خارج از دسترس آموزش باشد. او همچنین گفت که از سال ۸۸ تا ۹۹ در مجموع ۴۰۷ هزار نیرو وارد آموزش و پرورش شده‌اند.

وزارت آموزش و پرورش در دولت دوزادهم اولویت نبود

کیومرث سرمدی، نماینده مردم اسدآباد بعد از ارائه گزارش وزیر آموزش و پرورش خطاب به او گفت که بیمه تکمیلی و طلایی فرهنگیان امروز به بیمه خاکستری و بلااستفاده تبدیل شده است که انتظار داریم به این موضوع توجه و رسیدگی شود.

او گفت که دغدغه‌های امروز آموزش و پرورش مهم و بنیادین است، اجرای سند تحول بنیادین در آموزش پرورش اگر به صورت دقیق عملی شود همه این دغدغه‌ها و مشکلات قابل حل است.

انور حبیب زاده، نماینده مردم بوکان هم در ادامه گفت که وقتی حقوق معلمان کفاف زندگی آنها را نمی‌دهد نمی‌توان از آنها انتظار داشت که آموزش با کیفیتی ارائه دهند، در واقع سالیان سال است که طرح رتبه‌بندی مطرح است، اما دولت آن را اجرایی نکرده است.

ابراهیم عزیزی، نماینده مردم شیراز هم از دیگر نمایندگانی بود که به انتقاد وزیر آموزش و پرورش پرداخت و گفت که وزارت آموزش و پرورش در دولت دوازدهم یک وزارتخانه در اولویت نبوده و نیست، گفت که آقای وزیر چه پاسخی برای عزل و نصب‌های یک شبه دارید؟

رشد قارچ گونه مدارس لاکچری در کشور

علی خضریان، نماینده مردم تهران هم به انتقاد پرداخت گفت که دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند، اما ما در این شرایط شاهد رشد قارچ گونه مدارس مختلف از جمله مدارس لاکچری و غیر انتفاعی در کشور هستیم.

او گفت که هدف از به وجود آمدن مدارس غیرانتفاعی در ابتدا، کمک به آموزش و پرورش برای گذر از پیک جمعیتی بود، اما به تدریج آموزش و پرورش از آنچه در قانون اساسی مبنی بر آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه تاکید شده بود، دور شد.

رشد ۲.۵ برابری پهنای باند اینترنت از اردیبهشت تا اسفند ۹۸

حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی از مهمانان دیگر امروز پارلمان بود که از همان ابتدا به گلایه از تشکیل نشدن جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی و فعال بودن سایت‌های قمار پرداخت و در ادامه گفت که هر وزیری عدم استقبال نمایندگان مجلس برای عضویت در فضای کمیسیون فرهنگی را ببیند یاد مظلومیت این حوزه می‌افتد.

حجت‌الاسلام قمی گفت که پهنای باند اینترنت از اردیبهشت تا اسفند ۹۸، ۲.۵ برابر شده است گاهی ۶۰ تا ۷۰ درصد این فضا در اختیار اینستاگرام است که وقتی یک شاعر که اسم حاج قاسم را نوشته بود با ۲۰۰ K فالور صفحه اش بسته می‌شود این در حالی است که در همین اینستاگرام به همین مقدسات ما توهین می‌شود و کاری نمی‌کنیم این در حالی است که ادعای حکمرانی در فضای مجازی را داریم.

او همچنین گفت که ۳۰ درصد جرایم رایانه‌ای کشور، در این بستر رخ می‌دهد و ۲۵ درصد محتوای خلاف عفت در این محتوا دیده می‌شود، همچنین درآمد‌های کثیف مانند قمار نیز در آنجا قابل رویت است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه آشفتگی‌های فعلی کشور ناشی از کار‌های فرهنگی انجام نشده است گفت که در حال حاضر فیلم‌های شبکه‌های خانگی مضامین غیرانسانی را ترویج می‌کند و مسئولیت آن برعهده مسئولان کشور است.

رئیس مجلس در پاسخ به گلایه‌های حجت الاسلام قمی گفت که آقای قمی بنده و شما مسئولیت‌هایی بر عهده داریم و باید مشکلات را حل کنیم، لذا حق انتقاد از خودمان را نداریم و مسئول تمام باید‌هایی هستیم که مطرح می‌شود.

صحن علنی مجلس معطل تشکیل کمیسیون‌ها

جبار کوچکی نژاد، نماینده مردم رشت در جلسه علنی امروز پارلمان با استناد به آیین‌نامه داخلی مجلس گفت که باتوجه به آنکه ۱۹ روز از زمان آغاز به کار مجلس می‌گذرد، اما هنوز کمیسیون‌های تخصصی شکل نگرفته است، اگرچه در ماده ۳۶ نحوه تشکیل کمیسیون‌های تخصصی مشخص شده، اما به دلیل تعلل در تشکیل این کمیسیون‌ها صحن علنی نیز معطل مانده است.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به اظهارات این نماینده گفت که امور مجلس مطابق آیین‌نامه پیش رفته و ما ۴۸ ساعت فرصت داریم که به این اعتراضات رسیدگی کنیم. در حقیقت امروز آخرین فرصت برای اعتراض است و نتایج نهایی تا ظهر اعلام می‌شود.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: