شیر مادر کرونا را انتقال را نمی‌دهد

کدخبر: 2355569

سازمان بهداشت جهانی بالاخره با یک اعلامیه رسمی به تردیدها درباره شیردهی به نوزادان تازه متولد شده در دوران شیوع بیماری همه‌گیر کووید-۱۹ پایان داد.

سازمان بهداشت جهانی(WHO) به طور رسمی اعلام کرده است که با وجود برخی گزارش‌ها مبنی بر مشاهده کروناویروس در شیر برخی مادران، شیردهی به نوزادان بی‌خطر است.

این سازمان، بخش‌هایی از کروناویروس را در شیر مادران یافته است، اما اعلام کرد که این‌ها ویروس‌های زنده نیستند که بتوانند به کودکان آسیب برسانند. بنابراین به شکل رسمی اعلام کرد که شیردهی مادر به نوزاد در دوران شیوع کووید-۱۹ بلامانع و ایمن است.

شبکه فاکس نیوز چندی پیش گزارش داد که ویروس‌های کووید-۱۹ در شیر مادر یافت شده‌اند، اما در ادامه توضیح داده شده است که چرا اصلاً نباید نگران این موضوع بود.

سازمان بهداشت جهانی(WHO) تأیید کرد مادرانی که آزمایش کرونای آنها مثبت شده است، نمی‌توانند ویروس را به کودکان شیرخوار خود منتقل کنند. مطالعات نشان می‌دهد که شیر مادر دارای آنتی بادی یا پادتن‌هایی است که حتی ممکن است مانع از ابتلای کودک به ویروس شود. همچنین گفته شده است که این کودکان احتمال کمتری برای ابتلا به کووید-۱۹ دارند.

با فراگیری شیوع کووید-۱۹ همگی نگران تاثیر آن بر دسترسی زنان، کودکان و نوجوانان به مراقبت‌های بهداشتی هستیم و سازمان بهداشت جهانی در این راستا راهنمایی‌هایی را برای تأسیسات بهداشتی و فعالیت‌های جامعه در زمینه حراست از خدمات اساسی و مراقبت از مادران و نوزادان منتشر کرده است.

سازمان بهداشت جهانی در گزارش خود نوشت: شیر مادر حاوی پادتن و سایر مزایای ایمنی است که می‌تواند به محافظت در برابر بیماری‌های تنفسی کمک کند. تجربه به دست آمده تاکنون نشان می‌دهد که دوره بیماری کووید-۱۹ به طور کلی در نوزادان و کودکان خردسال شدید نیست. به نظر می‌رسد عمده خطر انتقال از مجاری تنفسی مادر آلوده است.

جالب اینجاست که اگرچه بخشهایی از کروناویروس جدید در شیر برخی مادران مبتلا یافت شده است، اما سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که این ویروس‌ها زنده نیستند. این بدان معنی است که حتی اگر کودک، ذرات کوچکی از ویروس را از مادر بگیرد، بر خلاف یک فرد معمولی، آلوده نخواهد شد.

"تدروس آدانوم" از سازمان بهداشت جهانی گفت: بر اساس شواهد موجود، توصیه سازمان بهداشت جهانی این است که مزایای تغذیه با شیر مادر از خطرات احتمالی انتقال کووید-۱۹ بیشتر است.

"آنشو بانرجی" مدیر بخش بهداشت و تحقیقات تولیدمثل سازمان بهداشت جهانی نیز گفت: خطر انتقال از مادر به فرزند به همین دلیل تایید نشده است.

بنابراین به نظر می‌رسد مادران مبتلا به کووید-۱۹ نیازی به دوری از فرزندان خود ندارند و اگر هنوز نگران سلامتی کودک خود در طول شیوع این بیماری همه‌گیر هستید، سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که لازم نیست نگران باشید.

با این حال، مادران باید هنگامی که در کنار کودک حضور دارند، پروتکل‌های بهداشتی و ایمنی را رعایت کنند. شستن دست‌ها و زدن ماسک برای اطمینان از عدم ابتلای کودک به کروناویروس از راه‌های دیگر مانند بوسه، بزاق و غیره هنوز از ضروریات است.

«خبرگزاری ایسنا»

ارسال نظر: