شیوع کرونا دانشجویان مجازی دنیا را افزایش خواهد داد

کدخبر: 2355541

صدیقی گفت: امروزه آمار دانشجویان خارجی به نسبت گذشته حدود ۴ برابر شده است و ۶ میلیون دانشجوی خارجی در کشور‌های مختلف مشغول به تحصیل هستند. پیش بینی نسبی ما این است که در سال ۲۰۲۵ تعداد دانشجویان بین المللی به ۸ میلیون نفر در کل دنیا برسد. البته بیماری کرونا ممکن است این آمار را تحت تاثیر قرار دهد.

مجتبی صدیقی معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، گفت: شیوع کرونا باعث شد دانشگاه‌ها از ابتدای اسفند وارد شرایط جدیدی شوند. در ابتدا تردید داشتیم که دانشگاه‌ها بتوانند آموزش مجازی را به صورت کامل ارائه کنند، اما بیش از ۹۰ درصد دروس تئوری به صورت غیرحضوری ارائه شد. همچنین دانشگاه آزاد بیش از ۸۵ درصد دروس و دانشگاه‌های غیر انتفاعی بیش از ۷۵ درصد دروس را تاکنون به صورت مجازی ارائه کردند.

کرونا تحصیل بیش از یک و نیم میلیارد محصل را تحت تاثیر قرار داده است

صدیقی با اشاره به اینکه سیستم آموزشی بیش از ۱۸۰ کشور از کرونا متاثر شده است، ادامه داد: زیر ساخت‌های آموزش مجازی افق تازه‌ای را برای دانشگاه‌ها ایجاد کرد و اقدامات کنونی دانشگاه‌ها مبتنی بر تجربه جهانی است. بر اساس آمار یونسکو بیش از یک و نیم میلیارد محصل از مهد کودک تا دانشگاه تحت تاثیر محدودیت‌های آموزش قرار گرفته اند.

برای ترم آینده سناریوهای مختلفی داریم

صدیقی با بیان اینکه برای ترم آتی سناریو‌های مختلفی را دنبال می‌کنیم که اولویت ما در این سناریوها آموزش حضوری است، بیان کرد: تا پایان خردادماه پیشنهادمان را به ستاد کرونا اعلام خواهیم کرد و با توجه به شرایط کشور و محدودیت ظرفیت خوابگاه‌ها از ترکیب روش حضوری و مجازی استفاده خواهد شد.

صدیقی بیان کرد: احتمال شروع شدن ترم آینده زودتر از مهرماه وجود دارد. هفته آخر مهرماه که نتایج کنکور اعلام شد، برای دانشجویان جدید تصمیم‌گیری خواهد شد.

رئیس سازمان امور دانشجویان در ادامه افزود: اگر قرار باشد دانشگاه‌ها ترم آینده بازگشایی شوند باید در خوابگاه و سلف سرویس‌ها امکاناتی فراهم شود تا بتوان پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت کرد.

شیوع کرونا دانشجویان مجازی دنیا را افزایش خواهد داد

او در ادامه با اشاره به اینکه رقابت شدیدی برای جذب دانشجوی خارجی در دنیا وجود داد، گفت: امروزه آمار دانشجویان خارجی به نسبت گذشته حدود ۴ برابر شده است و ۶ میلیون دانشجوی خارجی در کشور‌های مختلف مشغول به تحصیل هستند. پیش بینی نسبی ما این است که در سال ۲۰۲۵ تعداد دانشجویان بین المللی به ۸ میلیون نفر در کل دنیا برسد. البته بیماری کرونا ممکن است این آمار را تحت تاثیر قرار دهد.

معاون وزیر علوم بیان کرد: در سال ۲۰۱۷ حدود ۶ و نیم میلیون دانشجوی مجازی در کل دنیا مشغول به تحصیل بودند که این آمار با شیوع کرونا در سراسر جهان بیشتر خواهد شد. در کشور ما دو فاکتور جغرافیای محیطی و سلیقه در جذب دانشجو تاثیر گذار بوده است و بیشتر دانشجویان خارجی ما از کشور‌های اطراف بوده اند.

سه رویکرد وزارت علوم برای جذب دانشجویان خارجی

رئیس سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه پس از بیماری کرونا سه رویکرد برای جذب دانشجوی خارجی خواهیم داشت، یادآوری کرد: رویکرد اول جذب دانشجویان خارجی به صورت حضوری خواهد بود، رویکرد دوم نیمه حضوری (تلفیقی حضوری و مجازی) و رویکرد سوم جذب غیر حضوری است؛ بنابراین برای رسیدن به این هدف باید زیر ساخت‌ها را تقویت کرده و پس از توانمندسازی نیروی انسانی داخل دانشگاه، با کشور‌های مورد هدف رایزنی کنیم تا مدارک تحصیلی غیر حضوری را مانند مدارک حضوری بپذیرند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: