قانون جدید مهریه چیست و چگونه می‌توان مهریه را کامل گرفت؟

کدخبر: 2355467

مهریه دینی است که بعد از عقد بر ذمه مرد قرار می‌گیرد و مانند هر طلب دیگری قابل مطالبه است.

مهریه دینی است که بعد از عقد بر ذمه مرد قرار می‌گیرد و مانند هر طلب دیگری قابل مطالبه است. مهریه ممکن است عندالمطالبه و یا عندالاستطاعه باشد. در حالت اول زن هر زمان که بخواهد می‌تواند مهریه را طلب کند و زن موظف به پرداخت است. در حالت دوم مهریه درصورتی قابل دریافت است که مرد حتما توانایی مالی و استطاعت پرداخت را داشته باشد. زن برای دریافت مهریه می‌تواند به دادگاه خانواده و یا اجرای ثبت مراجعه کند.

قوانین جدید برای گرفتن مهریه چیست؟

بر اساس بخشنامه قوه قضاییه در سال ۱۳۹۸ برای تقسیط و تعدیل مهریه تصمیماتی گرفته شده و توصیه‌هایی شده است اما در هر صورت زندان و امکان حکم جلب هنوز حذف نشده است. در نتیجه برای مهریه تا ۱۱۰ سکه امکان جلب و زندان وجود دارد اما قضات سعی می‌کنند در این مورد کمی با احتیاط عمل کنند.

با وقوع عقد زن مالک مهریه است و با اثبات توانایی مالی زوج و معرفی اموال او می‌تواند مهریه خود را دریافت کند. زن برای طلب مهر از اموال زوج می‌تواند از ابلاغ اجرائیه استفاده کند. بعد از آن معادل طلب زوجه از اموال زوج توقیف و برداشت می‌شود و اگر زوج از پرداخت مهریه ممانعت کند اموال او با مزایده به فروش می‌رسد و از فروش آن، طلب زوجه پرداخت می‌شود.

بیشتر بدانیم: بهترین وکیل تهران کیست؟

در طلاق توافقی پرداخت مهریه صورت می گیرد؟

در طلاق توافقی زوجین با توافق از یکدیگر جدا می‌شوند. در این نوع از طلاق طرفین هردو به این نتیجه می‌رسند که توانایی ادامه زندگی مشترک را ندارند و درنتیجه با هم برای صدور گواهی عدم امکان سازش اقدام می‌کنند. در طلاق توافقی زوجین باید درمورد تمامی موارد و مسائل مربوط به طلاق مانند حضانت به توافق برسند. نکته حائز اهمیت این است که  زوجین باید در مورد نحوه پرداخت مهریه تعیین و تکلیف کنند و حتما در این مورد به توافق برسند. ممکن است زوجه برای راضی کردن زوج به طلاق توافقی از همه یا بخشی از مهریه خود بگذرد و یا زوجه بپذیرد که مهریه زوج  و یا معادل آن را به طور کامل بپردازد

فرق مهریه با نفقه در چیست؟

نفقه با مهریه تفاوت دارد. هر دختری در خانه پدری حق خوراک،‌پوشاک و مسکن دارد. هزینه زندگی و امکانات مورد نیاز دختر پس از ازدواج به عهده زوج است و او باید متناسب با زندگی زوجه در منزل پدری امکانات زندگی را برایش فراهم کند.

اما مهریه طلب و دینی است که با جاری شدن عقد بر ذمه مرد قرار می‌گیرد و زوج موظف به پرداخت آن است مگر در صورتی که زوجه از مهریه خود بگذرد و آن را ببخشد.

در چه صورت نمی‌توان مهریه را کامل گرفت؟

میزان حمایت قانون از مهریه تا ۱۱۰ سکه است و مطالبه مهریه بیش از ۱۱۰ سکه منوط به استطاعت مالی زوج است. برای مهریه تا ۱۱۰ سکه نیازی نیست که زوجه توانایی مالی زوج را ثابت کند و این زوج است که باید عدم استطاعت خود را اثبات نماید. اما اگر مهریه بیش از ۱۱۰ سکه باشد زوجه باید ثابت کند که همسرش توان پرداخت دارد. اگر این مساله ثابت شود زوج موظف به پرداخت است اما اگر زوج برای پرداخت تقلب کند و بخواهد بخشی از درآمد و اموال خود را از دادگاه پنهان کند ممکن است مشمول مجازات شود.

آیا وجود وکیل برای گرفتن مهریه تاثیر دارد؟

پروسه طلاق و دریافت مهریه می‌تواند بسیار طاقت‌فرسا باشد و در بسیاری از موارد ممکن است حقوق زوجین تضییع شود. در برخی موارد زوج تلاش می‌کند تا با تقلب از پرداخت مهریه سرباز زند و زوجه نیز نمی‌تواند توانایی مالی زوج رو ثابت کند. به همین دلیل و در همین راستا ضروری است که در تمامی مراحل طلاق و برای گرفتن مهریه از یک مشاوره طلاق و وکیل با تجربه و آگاه کمک بگیرید. وکیل در زمان اندک به شما کمک می‌کند تا به راحتی مهریه خود را دریافت کنید. علاوه براین با وجود وکیل دیگر نیازی به حضور زوجه در دادگاه نیست و اگر مرد اموالی داشته باشد وکیل می‌تواند به سرعت برای توقیف آن اقدام کند. برای دریافت حکم جلب زوج و برای رد دادخواست اعسار زوج نیز نقش وکیل بسیار حیاتی و مهم است

مجازات فرار از پرداخت مهریه چیست؟

 

در صورتیکه زوج توان پرداخت مهریه را داشته باشد اما  مهریه را نپردازد، زوجه می‌تواند در مدت ده روزه تمام اموال همسرش را معرفی ‌کند. اگر دارایی مرد فقظ شامل درآمد او باشد تا زمانیکه مهریه به طور کامل پرداخت شود، تا یک چهارم حقوق او به زوجه تعلق می‌گیرد. اگر زوج مهریه زن را پرداخت نکند حق خروج از کشور را نخواهد داشت مگر اینکه اموالی غیر از حقوقش داشته باشد که دادگاه بتواند با فروش آن مهریه زوجه را بپردازد.

اگر دارایی‌ها کافی نباشد و زوج تلاش کرده باشد که با انتقال اموال از پرداخت مهریه خودداری کند زوجه می‌تواند او را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. به عبارت دیگر هر معامله‌ای که به شکل صوری و بدون نیت واقعی انجام شود یک معامله باطل است و اگر به قصد فرار از دین باشد مجازات دارد. معامله زوج برای انتقال صوری اموال به منظور فرار از پرداخت مهریه نیز یک معامله غیر واقعی است و همان مجازات فرار از دین را دارد. در همین راستا زوج تحت تعقیب کیفری قرار می‌گیرد و به حبس تعزیری درجه ۶ که به میزان ۴ ماه تا ۲ سال است محکوم می‌شود.

البته اثبات اینکه معامله‌ای به قصد فرار از دین بوده کار سختی است زیرا افراد از نیت هم با خبر نیستند، اما معمولا قاضی با بررسی شواهد و رابطه خویشاوندی میان زوج و طرف دیگر معامله متوجه حقیقت می‌شود. با این حال در هرصورت این خطر برای زوجه وجود دارد که نتواند توانایی مالی و یا معامله صوری همسر خود را اثبات کند. در نتیجه بسیار مهم است که از همان ابتدا در جستجوی وکیل باشید و از یک وکیل برای دریافت مهریه کمک بگیرید تا با کمک و راهنمایی او مهریه خود را دریافت کنید.

ارسال نظر: