آمریکا چرا عراق را ترک نمی‌کند؟

کدخبر: 2355437

نتیجه حضور ۲۰ ساله آمریکا در عراق باید پیش از هرگونه مذاکره راهبردی مورد توجه مقام‌های عراقی قرار بگیرد.

آمریکا نمی‌خواهد عراق را ترک کند؛ حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق، حکم اشغالگری دارد و ماندن آنها مسبب معضلات بسیاری برای «بغداد» خواهد بود.

آمریکایی‌ها سال‌هاست که در عراق حضور دارند، یعنی از زمانی که رژیم صدام سرنگون شد؛ آنها این حق را به خود دادند تا به تاراج منابع عراق بپردازند و اجازه ندهند تا در این کشور امنیت و صلح و برپا شود؛ اکنون ۲۰ سال است که عراق روی خوش امنیت و آسایش را به خود ندیده است.

تنها راه برای نجات عراق از شرایط موجود که برآمده از عملکرد اشغالگران آمریکایی است، خروج نیروهای آمریکا از خاک عراق است در غیر این صورت روند ناامنی و بی ثباتی ادامه خواهد داشت و تشدید نیز خواهد شد.

هدف نهایی آمریکایی‌ها از حضور خود در خاک عراق و اصرار بر ماندن، تجزیه این کشور است.

آمریکایی‌ها نمی‌توانند یک عراق یکپارچه، امن، قدرتمند و ثروتمند را تحمل کند.

عراق یکپارچه که در محور جبهه مقاومت قرار گرفته باشد، قطعاً برای آمریکا مطلوب نخواهد بود؛ چرا که امنیت رژیم صهیونیستی برای آمریکا اهمیت دارد.

هر اندازه که منطقه درگیری‌های داخلی داشته باشد، برای آمریکا قابل قبول است؛ سرگرم کردن کشورهای منطقه غرب آسیا به درگیری‌های داخلی که به واسطه پرورش تروریست‌های تکفیری وهابی شکل گرفته است، اجازه نمی‌دهد تا کشورهای اسلامی که جزو جبهه مقاومت هستند، بتوانند به وظیفه و راهبرد اصلی خود بپردازند.

اکنون کشورهای سوریه، عراق، یمن و لبنان دستخوش تحولاتی هستند که به واسطه دخالت‌ها و سیاست‌های آمریکا دچار گرفتاری‌هایی شده اند.

سوریه همچنان با حضور بقایای تروریست‌های داعش درگیر است؛ اگرچه بسیاری از سرزمین خود را از چنگ تروریست‌ها در آورده است.

عراق نیز که تازه دولت آن مستقر شده، در کنار جنگ با گروه‌های تروریستی همچون داعش، نیروهای آمریکایی را نیز دارد.

با این شرایط، مذاکراتی که دولت عراق با آمریکا بر سر حضور نیروهای آمریکایی در خاک عراق آغاز شدهبا چالش های زیادی روبرو است.

مذاکره عراق و آمریکا بر سر چه مسئله‌ای است؟ ایا غیر از آن است که آمریکا در این مذاکرات می‌خواهد ماندن خود در عراق را تمدید و تثبیت کند؟ آیا حضور تحمیلی آمریکا در خاک عراق نیاز به مذاکره دارد؟

آمریکا خواهان برچیدن نیروهای مردمی عراقی به ویژه نیروی حشد الشعبی است؛ این در حالی است که در نبود یک ارتش منسجم در عراق، حشد الشعبی توانسته است جای خالی ارتش را پر کند.

بر اساس توافقی که میان عراق و آمریکا صورت گرفته، ارتش این کشور قرار بود از سوی آمریکایی‌ها تجهیز و تشکیل شود اما از زمان سقوط رژیم صدام تاکنون که ۲۰ سال می‌گذرد، با وجود توافق و تعهدات آمریکا، تجهیزات نظامی به عراق فروخته نشد و هیچ اقدامی برای تشکیل ارتش صورت نگرفت.

هنگامی که تروریست‌های داعش بخش‌های زیادی از خاک عراق را اشغال کردند، ارتشی در کار نبود تا با آن‌ها مقابله کند.

تشکیل سریع نیروهای مردمی در عراق به ویژه حشد الشعبی بود که توانست با کمک‌های مستشاری ایران، داعش را به عقب براند.

قدر مسلم مذاکره با آمریکا به دلیل بدعهدی های این کشور نتیجه‌ای برای عراقی ها در پی نخواهد داشت.

اخیرا نیز کمیته روابط خارجی پارلمان عراق نیز با اشاره به تلاش برای تشکیل یک دبیرخانه دائمی به‌ منظور بررسی توافق استراتژیک میان بغداد و واشنگتن تأکید کرد عراق در طول دوره‌های گذشته خسارات فراوانی در نتیجه حضور نظامی آمریکا در این کشور متحمل شده است.

«خبرگزاری میزان»

ارسال نظر: