تبعیض نژادی یکی از بزرگترین نمادهای نقض حقوق بشر در آمریکا

کدخبر: 2355317

در سال های اخیر، شلیک بی‌دلیل ماموران پلیس به جوانان و نوجوانان سیاه پوست به معضل بزرگی تبدیل شده است. تحقیقات نشان می‌دهد، یک نوجوان سیاه پوست آمریکایی تقریبا 9 بار بیشتر در معرض تفحص ماموران پلیس و شلیک بی‌دلیل آنان قرار دارند.

قتل وحشیانه سیاهپوست غیر مسلح آمریکایی به دست پلیس این کشور، موج جدیدی از واکنش‌ها به مسئله تبعیض نژادی را در جهان به وجود آورد.

حدود 12 روز قبل بود که پلیس آمریکا با اعمال رفتار خشونت آمیز باعث مرگ یک سیاهپوست شد. هر چند این نخستین باری نبود که اعمال خشونت علیه یک سیاهپوست در آمریکا صورت می‌گرفت و حتی منجر به قتل او می‌شد اما این بار اعتراضات سراسری و همراه با خشونت در آمریکا تبدیل به سرخط خبری بسیاری از مراکز خبری جهان شده است.

آنچه بیش از همه در این ماجرا مورد تاکید مردم و رسانه‌ها قرار گرفته تلاش طولانی مدت آمریکا برای نمایش‌های حقوق بشری و ادعایی است که سردمداران ایالات متحده در این خصوص دارند، حال آنکه تنها یکی از مصادیق نقض حقوق بشر در آمریکا یا نادیده گرفتن اصول اعلامیه جهانی حقوق بشر در این کشور، گسترش فقر، نابرابری‌های اجتماعی و تبعیض نژادی است.

آمارهای رسمی در آمریکا حکایت از آن دارد که حدود 40 میلیون شهروند آمریکایی زیر خط فقر زندگی می‌کنند که برای ادامه زندگی نیازمند کمک‌های مراکز خیریه هستند. این فقر گسترده باعث شکل گیری انواع جرائم با حجم وسیعی در آمریکا شده است.

چیزی که باعث شده فقر در آمریکا در مقایسه با دیگر کشورها بیشتر دیده شود فاصله طبقاتی عمیقی است که میان شهروندان آمریکایی وجود دارد. آمریکا با تولید ناخالص داخلی حدود 19 تریلیون دلار در صدر کشورهای جهان قرار دارد.

وجود شرکت‌های بزرگ خصوصی با ثروت بسیار بالا این فاصله طبقاتی را چشمگیرتر کرده است. به عنوان مثال در حالی که نزدیک به 40 میلیون نفر در آمریکا به دلیل فقر نیازمند کمک موسسات خیریه هستند، بیل گیتس مالک شرکت مایکروسافت نزدیک به 70 میلیارد دلار ثروت دارد.

فارغ از فقر شدید در آمریکا تبعیض نژادی نیز یکی بزرگترین نمادهای نقض حقوق بشر در آمریکاست. در این کشور رنگ پوست تعیین کننده میزان دسترسی افراد به امکانات، خدمات و رفاه محسوب می‌شود. بر اساس آمار وزارت کار آمریکا، یک کارگر سیاه پوست حدودا 70 درصد یک کارگر سفید پوست برای کاری مشابه و در شرایط جسمانی برابر، حقوق دریافت می کند.

در سال های اخیر، شلیک بی‌دلیل ماموران پلیس به جوانان و نوجوانان سیاه پوست نیز به معضل بزرگی بدل شده است. تحقیقات نشان می‌دهد، یک نوجوان سیاه پوست آمریکایی تقریبا 9 بار بیشتر در معرض تفحص ماموران پلیس و شلیک بی‌دلیل آنان قرار دارند.

در خصوص آزادی ادیان که در منشور حقوق بشر به آن اشاره شده نیز تا پیش از حادثه 11 سپتامبر رفتار آمریکا قابل تحمل بود اما پس از این واقعه سخت گیری‌هایی نسبت به مسلمانان صورت گرفت که همزمان با آن اسلام هراسی نیز ترویج شد.

البته تا پیش از 11 سپتامبر آمریکا در خارج از مرزهای خود به صورت مستقیم یا غیرمستقیم تلاش‌هایی در جهت فشار بر مسلمانان انجام داد؛ از جمله تحرکات خصمانه علیه ایران، حمله نظامی به عراق یا حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان، اما پس از این حادثه اسلام ستیزی و اسلام هراسی به صورت واضح و روشن در دستور کار آمریکا قرار گرفت.

ترامپ نیز با غلبه بر کهنه کاران عرصه سیاست در این کشور، حمله به مسلمانان را در دستور کار خود قرار داد و در تجمعات انتخاباتی به آنان توهین کرد. رییس جمهوری آمریکا بدون این که ادله محکمی در خطرناک بودن بیش از صد و پنجاه میلیون تبعه مسلمان و غیر مسلمان چند کشور اسلامی ارائه کند، ممنوعیت سفر علیه این افراد را به اجرا گذاشت.

در خصوص اسلام ستیزی، آمریکا پا را فراتر نهاده و برای خدشه وارد کردن به چهره مسلمانان در جهان دست به ایجاد گروه‌های تروریستی با نام اسلام زد. کمک به شکل‌گیری القاعده و داعش و حمایت همه جانبه از آنها نمونه واضحی از نقض حقوق بشر است.

پس از تشکیل این گروه‌های تروریستی، آمریکا با ژست مبارزه با تروریسم دست به جنایات گسترده‌ای در ابعاد گوناگون زد. مبارزه ادعایی با گروهای تروریستی همچون القاعده و سپس داعش سبب شد تا دولت آمریکا بدیهی‌ترین اصول حقوق بشر را نادیده بگیرد و با راه اندازی زندان‌های بدنامی در گوانتانامو یا ابوغریب عراق، زندانیان را شکنجه دهد و آنان را مورد آزار و اذیت‌های روحی و جسمی قرار دهند.

آمریکا که تا اواخر قرن گذشته داعیه دار مبارزه جهانی علیه موارد نقض حقوق بشر بود و این جایگاه از سوی بسیاری از مردم در اروپا، آسیا یا آفریقا مورد پذیرش قرار گرفته بود اکنون به واسطه شفافیت اطلاعاتی و به لطف رسانه‌های جمعی مستقل، چهره واقعی خود را نشان داده است تا جایی که برخی سازمان‌های جهانی نیز آمریکا را در لیست کشورهای ناقض حقوق بشر به شمار می‌آورند.

«نورنیوز»

ارسال نظر: