کاخ سفید: استقرار گارد ملی به معترضان اجازه داد در امینت تظاهرات کنند!

کدخبر: 2355310

بعد از جنجال ایجاد شده در پی تصمیم ترامپ برای استقرار گارد ملی به منظور سرکوب معترضان به نژادپرستی، مقامات دولت وی مدعی شده‌اند هجوم نیروهای گارد ملی به خیابان‌ها در واقع برای تامین امنیت معترضان انجام شد.

بعد از آن که تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به استفاده از نیروهای گارد ملی علیه معترضان به نژادپرستی در واشنگتن انتقادات بسیاری را برانگیخت، حالا مقامات دولت وی در گفت‌وگو با روزنامه دست راستی «دیلی کالر» مدعی شده‌اند هجوم گارد ملی به معترضان اجازه داد در امینت تظاهرات کنند!

آن‌ها گفتند استقرار گارد ملی از سوی ترامپ در واشنگتن باعث شد تا اعتراضات آخر هفته میلادی ۶ و ۷ ژوئن (۱۷ و ۱۸ خرداد) نسبت به اعتراضات آخر هفته قبل از آن صلح‌آمیزتر برگزار شود.

به ادعای مقامات ارشد کاخ سفید، اعتراضات در واشنگتن و سایر شهرها خودبخود به سرعت صلح‌آمیز نشد و تنش‌زدایی "قاطع" در نتیجه هماهنگی بین نیروهای محلی و گارد ملی رخ داد.

«آلیسا فراه» مدیر ارتباطات استراتژیک کاخ سفید گفت: خیابان‌ها به طور خودجوش در آخر هفته آرام نشدند. این اتفاق در نتیجه مستقیم درخواست ترامپ از فرمانداران و شهردارها برای استقرار گارد ملی در ایالت‌ها و بازگرداندن نظم و قانون رخ داد تا معترضان مسالمت‌جو بتوانند در امنیت اعتراض کنند.

تصمیم ترامپ برای استفاده از نیروی نظامی، گارد ملی و ارتش جهت متوقف کردن تظاهرات ضد خشونت پلیس آمریکا علیه رنگین‌پوستان این کشور، انتقادات زیادی را متوجه وی ساخته است. تا جایی که حتی «مارک اسپر» وزیر دفاع آمریکا طی یک نشست خبری علناً مخالفت خود با این طرح را اعلام کرد.

در تظاهرات روز شنبه ده‌ها هزار نفر از مردم این کشور به اعتراضات سراسری علیه خشونت و تبعیض‌نژادی پلیس آمریکا پیوستند و بیشترین جمعیت معترضان در «واشنگتن دی‌سی» پایتخت آمریکا حضور پیدا کردند.

هزاران معترض آمریکایی برای اعتراض به قتل فلوید در مقابل «یادبود لینکلن» (Lincoln Memorial) از بناهای مشهور شهر واشنگتن دی سی در آمریکا، تجمع کردند و سپس با عبور از خیابان «پنسیلوانیا» مستقیماً به سمت کاخ سفید حرکت کردند اما به دلیل نرده‌هایی که به تازگی در پی اعتراضات سراسری آمریکا در اطراف میدان «لافایت» کشیده شده بود، موفق نشدند، جلوتر پیش‌روی کنند.

تظاهرات گسترده رنگین‌پوستان آمریکایی در بیش از ۷۵ شهر ایالات متحده، بعد از کشته شدن «جورج فلوید» غیرمسلح زیر زانوی یک مأمور پلیس شهر مینیاپولیس، از دو هفته پیش پیش آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

در نامه‌ای که روز جمعه با مجله آمریکایی «فارین پالیسی» به اشتراک گذاشته شد، بیش از ۲۸۰ دیپلمات ارشد سابق و مقامات نظامی آمریکا، دونالد ترامپ را به دلیل طرحش درباره استفاده از واحدهای ارتش برای کنترل اعتراضات در سراسر آمریکا مورد سرزنش قرار دادند.

به نوشته این نشریه، این افراد به جمع مقامات ارشد کنونی و سابق آمریکا پیوستند که پیش از این از رئیس‌جمهور آمریکا که در عین حال فرمانده کل قواست، به دلیل این تصمیم انتقاد کرده بودند.

«هیلاری کلینتون » وزیر خارجه اسبق آمریکا هم در خصوص دستور ترامپ به سرکوب اعتراضات ضدنژادپرستی مردم این کشور که در واکنش به قتل بی‌رحمانه «جورج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به راه افتاده است، گفت: «او حتی به اندازه‌ای حس هم‌دردی در وجودش نیست که بتواند به آن تظاهر کند و طوری نشان دهد که از این بابت نگران است. رجوع به خشونت‌طلبی، تهدید و علاقه به دوربین، تاکتیک‌های حقیقی او هستند که نیاز وی به سلطه‌گرایی و جلب توجه را تأمین می‌کند».

وی با اشاره به ژست‌های عکاسی ترامپ در مجاورت کلیسای «سنت جان» واشنگتن و استفاده مأموران از گاز اشک‌آور برای باز کردن راه عبور او از میان معترضان گفت: «این کار از درک من فراتر بود. هرگز چنین چیزی ندیده بودم. او هیچ شرمی ندارد.»

کلینتون در ادامه گفت: «ترامپ نسبت به آنچه فکر می‌کردم، در این مدت کوتاه پایش را فراتر گذاشت، هنجارهای بیش‌تری را زیر پا گذاشت و به‌طور عمیق تری بنیان‌های ما را نادیده گرفت.»

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: