حزب الله عراق: الحشد الشعبی در مذاکرات آمریکا با عراق باید باشد

کدخبر: 2355229

مسئول امنیتی گردان‌های حزب‌الله عراق حضور یکی از فرماندهان نیروهای مردمی را در تیم مذاکره‌کننده بغداد با واشنگتن خواستار شد.

ابو علی العسکری، مسئول امنیتی گروه مقاومت «کتائب حزب الله» عراق از ترکیب اعضای گروه مذاکره کننده با آمریکا انتقاد کرد.

العسکری با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: از اینکه گروهی برای مذاکره با دشمن آمریکایی تعیین شده که بیشتر اعضای آن، همسو با طرح آمریکا در کشور هستند، غافلگیر شدیم.

وی از گروه‌های سیاسی خواست برای موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات، نام سه نفر از تیم مذاکره کننده را تغییر دهند؛ زیرا آنان در وابستگی به آمریکا، معروف هستند.

مسئول امنیتی گردان‌های حزب الله عراق از گروه‌های سیاسی خواست که یکی از فرماندهان الحشد الشعبی و یک شخصیت از میان عشایر را در داخل تیم مذاکره کننده قرار دهند.

العسکری معتقد است که باید یک شخصیت رسانه‌ای ملی‌گرا نیز به عنوان عضو ناظر در تیم مذاکره کننده حضور داشته باشد تا رخدادها را به صورت شفاف، گزارش دهد.

وی تاکید کرد: کتائب حزب الله موضع خود درباره این مذاکرات را پس از برگزاری نخستین دیدار رسمی تیم مذاکره کننده عراقی با طرف آمریکایی بیان خواهد کرد.

کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق به همراه وزارت خارجه این کشور دیروز (یک‌شنبه)، نام اعضای تیم مذاکره کننده با طرف آمریکایی را بررسی کردند.

مذاکرات راهبردی عراق و آمریکا با حضور ۲۱ عضو تیم مذاکره کننده عراق و به صورت ویدئو کنفرانس در روز ۱۰ ژوئن (چهارشنبه آینده) برگزار خواهد شد.

آلا الطالبانی، عضو کمیسیون روابط خارجی پارلمان عراق نیز پیش از این اعلام کرد که در مذاکرات راهبردی بغداد- واشنگتن ۵ پرونده مهم مطرح خواهد شد که این پرونده‌ها شامل هماهنگی نظامی و امنیتی، آینده حضور نیرو‌های آمریکایی در عراق، مسلح سازی و آموزش ارتش عراق، مسائل اقتصادی و بحث‌های فرهنگی است.

ایده مذاکرات راهبردی میان بغداد و واشنگتن جدید نیست و به دوره‌ای باز می‌گردد که تظاهرات مردمی در اکتبر (مهر) ۲۰۱۹ آغاز شد و مسئولان بلندپایه آمریکایی به عراق سفر و در دیدار با مسئولان عراقی ایده نشست‌های مشترک و تنظیم توافقنامه‌های جدید بر اساس همکاری مشترک در عرصه‌های مختلف را مطرح کردند.

«باشگاه خبرنگاران جوان»

ارسال نظر: