کره جنوبی تجارت بشردوستانه با ایران را گسترش می‌دهد

کدخبر: 2355197

وزارت خارجه کره جنوبی اعلام کرده که یک تیم میان سازمانی را برای کمک به گسترش تجارت‌های بشردوستانه خود با ایران راه‌اندازی کرده است.

وزارت خارجه کره جنوبی روز جمعه (16 خرداد) یک تیم میان‌ سازمانی را برای کمک به گسترش تجارت بشردوستانه این کشور با ایران راه‌اندازی کرد.

به نوشته خبرگزاری «یونهاپ»، «لی‌ سونگ هو»، معاون وزیر خارجه کره جنوبی در امور اقتصادی، ریاست جلسه افتتاحیه این تیم را بر عهده داشته است.

یونهاپ در ادامه نوشت این تیم متشکل از مقامات وزارتخانه‌های دارایی، صنعت، کشاورزی و امور دریایی و آژانس توسعه تجارت و سرمایه‌گذاری کره جنوبی است.

راه‌اندازی این تیم بعد از اینکه وزارت خارجه کره جنوبی هشتم خرداد اعلام کرد که یک محموله دارویی به ارزش 500 هزار دلار به ایران ارسال کرده آغاز شد. طبق اعلام این وزارتخانه، این محموله به ارزش نیم میلیون دلار، شامل داروی لازم برای مداوای بیماری ژنتیکی «گوشه» می‌باشد.

به گزارش خبرگزاری یونهاپ، یک منبع دیپلماتیک در کره جنوبی ۲۹ اردیبهشت ماه گفته بود که آمریکا نسبت به طرح سئول در زمینه ایجاد یک سازوکار پرداخت برای راه‌اندازی تجارت بشردوستانه با ایران و بدون ترس از نقض تحریم‎های آمریکا، دیدگاه مثبتی دارد.

این منبع همچنین اشاره کرد که سئول و واشنگتن پیرامون طرح توافق تجارت بشردوستانه کره جنوبی (KHTA) رایزنی‌هایی داشته‌اند، اگرچه مذاکرات درباره جزئیات به دلیل شرایطی که برای مبارزه با بیماری کرونا وجود دارد، به کندی پیش رفته است.

به نوشته یونهاپ، کره جنوبی همچنین به دنبال صادرات کیت‌های تشخیص کرونا و دیگر تولیدات به ارزش 2 میلیون دلار در اواخر ماه جاری میلادی است.

لی‌ سونگ هو در صحبت‌های خود گفت: «تجارت بشردوستانه با ایران فرصتی را برای شرکت‌های صادراتی ما در زمانی فراهم می‌کند که تجارت بین‌المللی به دلیل گسترش بیماری کرونا کاهش یافته و می‌تواند به رفع بحران مراقبت‌های بهداشتی در ایران که کشور ما با آن مدت‌ها روابط دوستانه را حفظ کرده، کمککند.»

وی در ادامه افزود: «بنابراین، نیاز است که تجارت بشردوستانه با ایران گسترش یابد.»

یانهوپ همچنین نوشت، در جلسه برگزار شده برای راه‌اندازی این تیم، شرکت‌کنندگان در مورد راه‌های گسترش تجارت با تحت پوشش قرار دادن محصولات کشاورزی و مواد غذایی، رفع مشکلات پیش روی مشاغل در کره جنوبی و پیوند شرکت‌های کره جنوبی با شرکای خود در ایران بحث کردند.

این اقدامات کره جنوبی در حالی صورت می‌گیرد که «سید عباس موسوی» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز (دوشنبه) ۱۲ خرداد ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره ارسال محموله اخیر و اینکه آیا این محموله از همان منابع مالی ایران است که نزد دولت کره باقی مانده؟ با طعنه به کره ای‌ها گفت: «خیلی زحمت کشیدند! ۲ سال مذاکره با کره‌ای‌ها داشتیم. متاسفانه کره‌‌ای‌ها در این زمینه به آمریکایی‌ها گوش می‌دهند و منتظر پاسخ مثبت آمریکایی‌ها بودند.»

وی با بیان اینکه حدود هفت میلیارد دلار پول ملت ایران در کره بوده،‌ تصریح کرد: «باید هر وقت مطالبه کردیم به صورت مقتضی به صورت نقد و کالا به کشور ما عودت داده می‌شد که متاسفانه کره‌ای‌ها در این زمینه غفلت و تاخیر و تعلل داشتند و بارها به آنها گوشزد کردیم که آنچه به آن استناد می‌کنید، غیرقابل قبول و غیرقانونی است، چون ایران تحت هیچ تحریم قانونی و بین‌المللی نیست و‌ آنچه آمریکایی‌ها انجام دادند یک تحریم غیرقانونی و یکجانبه است و استناد به تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند ملاک عمل کره و سایر کشورها باشد.»

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: