رئیسی و آزمون پاکسازی قوه قضائیه

کدخبر: 2355184

یکی از مهمترین بزنگاه ها و نقاط عطف و امتحان آیت الله رئیسی در قوه قضائیه برخورد با معاون اجرایی سابق ریاست قوه قضائیه باشد، آنجا که نوبت به برخورد در درون قوه قضائیه می رسد.

نسیم آنلاین ؛ حسین رضایی: پرونده های متعدد و کلان مفاسد اقتصادی در قوه قضائیه سال ها خاک می خورد و رسانه های افشاگر و مطالبه گر نیز با برخورد قضایی روبرو می شدند. برخوردهای سخت گیرانه و ناصواب با جریانات مطالبه گر و افشاگر نیز تقریبا دامن تمامی جریانات مختلف سیاسی در کشور را گرفت. از سویی افکار عمومی دچار چالش جدی شده بود که چرا قوه قضائیه بجای برخورد با مفسدان با افشاگران برخورد می کند؟ تا اینکه با حضور آیت الله رئیسی در قوه قضائیه و بعضی از تغییر و تحولات در بدنه قوه قضائیه و محاکمه بعضی از دانه درشت ها امیدها به مبارزه با فساد در قوه قضائیه بازگشت.

آیت الله رئیسی در جایگاه قوه قضائیه هرچند با دادگاهی و محاکمه کردن دانه درشت هایی چون، حسین فریدون، حسن رعیت، شبنم نعمت زاده، بهروز ریخته گران، عبدالله پوری حسینی، حسین هدایتی، علی اصغر پیوندی، هادی رضوی، علیرضا زیبا حالت منفرد و...نشان داد عزم جدی در برخورد با مفاسد دارد اما افکارعمومی معتقد بود «با دستمال کثیف نمی توان شیشه را پاک کرد» و پاکسازی ابتدا باید در درون خود قوه قضائیه اتفاق بیفتد.

در همین راستا شاید یکی از مهمترین بزنگاه ها و نقاط عطف و امتحان آیت الله رئیسی در قوه قضائیه برخورد با معاون اجرایی سابق ریاست قوه قضائیه باشد، آنجا که نوبت به برخورد در درون قوه قضائیه می رسد. در اولین گام آیت الله رئیسی پس از استقرار در قوه قضائیه «اکبر طبری» مدیر کل امور مالی دستگاه قضایی در زمان ریاست مرحوم آیت الله شاهرودی و معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه در زمان ریاست آیت الله آملی لاریجانی را رسما برکنار کرد.

ماجرای اکبر طبری به رسانه ها کشیده شد، علی رضا زاکانی در سومین مناظره خود با مصطفی تاج زاده از نقش مخرب یکی از مقامات ارشد قوه قضائیه (در زمان ریاست آیت الله آملی لاریجانی) سخن به میان آورد و او را عنصری فاسد معرفی کرد و گفت: کسی که دو رئیس قوه را بیچاره کرده و دچار مشکل بوده و مایه بدنامی قوه قضائیه و زد و بند شده را باید کنار گذاشت .

پس از آنکه این خبر در رسانه‌ها مخابره شد، بلافاصله دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام بیانیه‌ای صادر کرد و ضمن تکذیب آنچه درباره «اکبر طبری» که حالا اسم و عنوانش عیان شده بود، مطرح شده، حکم به سلامت او داد و طرح این اتهامات را ابزاری برای پروژه‌ای بزرگ‌تر در تخریب رئیس پیشین قوه قضائیه دانست و آورد: «ظاهراً احقاد بدریه و حنینیه چنان غلیان کرده که راهی جز اینگونه تخریب‌های ناجوانمردانه و خلاف شرع و اخلاق ندیده‌اند.»

پس از این بود که واکنش های رسانه ها و سیاسیون به این پرونده دوچندان شد و موج مطالبه از ریاست دستگاه قضا برای پیگیری و شفاف شدن پرونده اکبر طبری شکل گرفت. پرونده ای که ریاست سابق قوه قضائیه حکم به برائت او داده بود!

تا اینکه سه ماه پس از برکنار اکبر طبری، وی توسط نهادهای امنیتی کشور در شمال کشور بازداشت و به تهران منتقل شد. چند روز بعد غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری خود با رسانه‌ها، با تایید دستگیری طبری توسط سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، اعلام کرد: «فردی که قبلا در حوزه ریاست معاونت یکی از بخش‌ها بوده، تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده‌ای تشکیل شده و در این ارتباط فرد مذکور و برخی افراد دیگر بازداشت شدند و خبر صحت دارد و موضوع پرونده نیز آن گونه که بیرون مطرح می‌شود نیست.»

اسماعیلی دلیل بازداشت طبری را اینگونه تشریح کرد: «آنچه الان در پرونده مطرح است ناظر به ارتباطات ناصواب و خلاف موازین قضایی با برخی از اصحاب پرونده و همچنین توصیه و اعمال نفوذ در برخی دستگاه قضایی مطرح است.»

روند تحقیقات و تشکیل پرونده انجام گرفت تا اینکه امروز صبح اولین جلسه رسیدگی به اتهامات اکبر طبری معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه و متهمان دیگر این پرونده، به ‌ریاست قاضی بابایی در شعبه ۵ دادگاه کیفری یک استان تهران آغاز شد .

قهرمانی نماینده دادستان در تشریح کیفرخواست گفت: در گام دوم انقلاب اسلامی و در جهت تحقق تمدن نوین اسلامی، عدالت ریسمانی است که می‌توان به آن چنگ زد و استمداد جست. از شاخص‌های اصلی عدالت مبارزه با قانون شکنانی است که هم قانوندان هستند و هم خود و دیگران را آلوده می‌کنند .

وی تصریح کرد: افرادی که امروز به عنوان متهم در دادگاه حاضر شدند متاسفانه اقدامات مجرمانه‌ای اعم از اعمال نفوذ و ارتشاء در حد وسیع مرتکب شده‌اند .

نماینده دادستان با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری به منظور مبارزه با فساد در درون دستگاه قضایی، گفت: مقام معظم رهبری تاکید داشتند مبارزه با فساد در درون قوه قضاییه اولویت است، زیرا یک عنصر ناباب در دستگاه می‌تواند زحمات قضات شریف و پاک دست و کارکنان زحمتکش این دستگاه را مخدوش کند .

وی با بیان این که عدالت قابل اغماض و معامله نیست، گفت: هیچ یک از مصالح گوناگون نمی‌تواند با عدالت معامله شود .

قهرمانی تصریح کرد: در پرونده حاضر متهم ردیف اول فردی که به محاکمه کشیده شده شخصی است که در طول حدود ۲۰ سال حضور در قوه قضاییه علیرغم این که رابطه استخدامی نداشته و مامور به خدمت بوده، اقدامات مجرمانه وسیعی را رقم زده است .

نماینده دادستان اذعان کرد: اکبر طبری با انبوهی از اتهامات هم خود به بیراهه رفته و هم راه اجرای عدالت را در مورد برخی از متهمان دانه درشت اقتصادی سد کرده است و با تشکیل گروه مجرمانه در معاونت اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه موجب شد تا دفتر وی به عنوان کانونی جهت مراجعه برخی از متهمان برای حل پرونده خود، تبدیل شود .

قهرمانی در ادامه گفت: آنچه در رفتار‌های مجرمانه اکبر طبری حائز اهمیت است مراودات ناسالم و تبانی با صاحبان پول و ثروت است که با اعمال نفوذ در مراجع قضایی و دستگاه‌های اجرایی حداکثر سوء استفاده مالی و اداری را به دست آورده است .

وی تاکید کرد: دایره اعمال نفوذ اکبر طبری در پرونده‌های بستگان، رجال سیاسی و متهمان کلان اقتصادی قابل توجه است.

حالا پس از یکسال کش و قوس و فشارهای بیرونی به قوه قضائیه در پرونده فردی با سابقه 20 ساله در دستگاه قضا، نه تنها متهم ردیف اول یعنی اکبرطبری بلکه تمامی متربطان دانه درشت با اون چون مصطفی نیاز آذری و ابربدهکار بانکی رسول دانیال زاده و حتی بیژن قاسم زاده بازپرس دادسرای کارکنان دولت و فرهنگ و رسانه نیز به دادگاه احضار شده و در جایگاه متهم قرار گرفته اند.

سرانجام برخورد قاطعانه و عادلانه با متهمین دانه درشت این پرونده اعتماد به دستگاه قضایی در افکار عمومی را دوچندان خواهد کرد و امیدها به مبارزه با فساد را زنده نگه خواهد داشت. امری که در این یکسال گذشته آغاز شده و در همینجا نیز نباید ختم شود. و البته می توان گفت مساله مهمتر اصلاح ساختاری در قوه قضائیه برای پیشگیری از فساد و همچنین ایجاد ساختارهای شفاف با ضمانت قانونی جهت تحقق عدالت در تمام سطوح دستگاه قضایی می باشد. نکته ای که اگر به آن توجه بشود شاهد برخورد سیستماتیک با فساد خواهیم بود و در هر پرونده ای نیاز به حضور مستقیم ریاست محترم دستگاه قضایی نخواهد بود بلکه سیستم بطور خودکار با فساد برخورد خواهد کرد.

ارسال نظر: