حمایت تمام قد فرانسه از چین در موضوع هنگ کنگ

کدخبر: 2355179

رئیس جمهوری فرانسه بر حمایت خود از چین درخصوص تحولات هنگ کنگ تاکید کرد.

یک مقام کاخ الیزه امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه به شی جین پینگ، همتای چینی خود گفته که او تحولات هنگ کنگ را به دقت زیر نظر داشته و کشورش به حمایت از نظام "یک کشور، دو سیستم" مورد حمایت چین درخصوص این جزیره ادامه می دهد.

این مقام روز شنبه به رویترز گفت: رئیس جمهور گفته که وضعیت هنگ کنگ را به دقت زیر نظر داشته و بار دیگر بر حمایت فرانسه از نظام یک کشور دو سیستم تاکید کرد.

چین درحالی از تصویب قانون امنیتی جدید در هنگ کنگ خبر داده که فعالان مدنی، دیپلماتها و برخی از تجار نگران شرایط خود در این جزیره و هاب مالی هستند.

تصویب این قانون تشدید تنش بین واشنگتن و پکن را به همراه داشت و به دنبال این تنش اتحادیه اروپا نیز مجبور به ابراز نگرانی شدید از شرایط کنونی شد.

این مقام کاخ الیزه گفت که روز جمعه روسای جمهور چین و فرانسه حدود یک ساعت و نیم درباره موضوع هنگ کنگ به گفتگو پرداختند.

از سوی دیگر کیودو به نقل از منابع آگاه گزارش داد که ژاپن از پیوستن به لیست کشورهایی مانند آمریکا و بریتانیا در انتقاد هماهنگ از اقدام چین در اعمال قانون امنیت ملی جدید در هنگ کنگ امتناع کرد.

به گزارش این خبرگزاری ژاپن به دلیل تلاش برای بهبود روابط دیپلماتیک با چین تصمیم گرفت از امضاء بیانیه مشترک این کشورها در واکنش به قانون پیشنهادی چین امتناع کند.

کیودو دراین باره نوشت دولت ژاپن قصد دارد از ایجاد شکاف با چین پیش از دیدار رسمی برنامه ریزی شده شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین امتناع کند، اما عدم تمایل این کشور برای انتقاد از پکن می تواند باعث ناامیدی کشورهای اروپایی شود.

«خبرگزاری تسنیم»

ارسال نظر: