وزرای اقتصاد روحانی و احمدی‌نژاد بهم رسیدند

کدخبر: 2355167

جلسه علنی امروز مجلس با حواشی همراه بود از نقد وزیر احمدی نژاد به دولت در روز حضور وزیر اقتصاد در صحن علنی تا اظهارات نماینده ای که می گفت اقتصاد را در حد کوچه و بازار می داند.

جلسه علنی امروز مجلس مهمان ویژه اقتصادی داشت. فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد اولین وزیری بود که مخاطب اولین سال نمایندگان جدید قرار گرفت. او که به خاطر تصادف با تاخیر به مجلس رسیده بود هم انتقادات و پیشنهاد مجلسی ها را شنید هم پاسخ های مبسوط خود به سوالات آنها را ارائه کرد.

عدم رسیدگی به مجوز کارگزاری بورس در هیئت مقررات‌زدایی و رفع انحصار از این مجوز عمده محور سؤال نمایندگان از وزیر اقتصاد بود.

دو وزیر بهم رسیدند

نکته جالب در خلال بررسی این سوال، اظهارات وزیر اقتصاد احمدی نژاد بود. شمس الدین حسینی که تریبونش برای بیان اظهاراتش باز شده بود، گفت: باید اذعان کنیم در شرایط تحریم و رکود ناشی از کرونا اداره کشور دشوار است ولی این مانع نمی شود که مسائل را موشکافی کنیم.

وی سپس نقدهایی را به دولت روحانی روانه کرد و گفت: حجم وسیعی از آمار در مجلس خوانده می‌شود اما باید به سازگاری این اطلاعات توجه کنیم. چطور تولید رشد نداشته ولی یک میلیون و ۸۰۰ شغل خالص ایجاد شده است. چطور رشد اقتصادی منفی بوده ولی نرخ بیکاری کاهش یافته است.

شمس الدین حسینی ضمن تشکر از اقدامات و زحمات دژپسند وزیر اقتصاد دولت روحانی، گفت: در ماجرای سهام عدالت از دولت می خواهم بیانیه سه بندی رهبری درباره سهام عدالت را متصل به بیانیه ۸ بندی ایشان ببیند. اتفاقات عجولانه ای اتفاق می افتد درحالیکه در بحث آزادسازی ضوابط و مقررات باید به گونه ای صورت بگیرد که ارزش سهام از بین نرود.

حسینی گفت: بازار سرمایه ما از نظر گردش مالی وضعیت خوبی دارد اما معاملات معمولا دست دوم است. عرضه اولیه خوب است اما موضوع مهمتر پذیره نویسی سهام است که در صحبت‌های آقای وزیر بود، از این فرصت می‌توانیم استفاده کنیم تا بخشی از کندی‌های تامین مالی و لختی تولید را نجات دهیم.

غضنفرآبادی: اقتصاد را در حد کوچه و بازار می دانم

اما نماینده بم از دیگر نمایندگانی بود که در جریان سوال از وزیر اقتصاد تریبونش باز شد. موسی غضنفرآبادی گفت: بنده اقتصاد کلاسیک بلد نیستم و فقط در حد کوچه و بازار اقتصاد می‌دانم. در سال ۱۳۹۶ یکی از اخلالگران نظام اقتصادی که یک پیک موتوری بود دستگیر شد. او به اتهام خرید و فروش ۱۸۰ میلیون دلار ارز دستگیر شده بود همکاران ما از ایشان پرسیدند که آیا شما نمی‌ترسید که نرخ ارز پایین بیاید و خسارت ببینید و او با جدیت گفت نرخ ارز پایین نمی‌آید.

وی گفت: ما از پاسخ او تعجب کردیم که چطور یک پیک موتوری با قطعیت می‌داند که دیگر نرخ ارز پایین نمی‌آید، اما رییس کل بانک مرکزی آن دوره وعده پایین آمدن نرخ ارز می‌داد. ما قصد داریم تا بند ناف اقتصاد را از نفت قطع کنیم باید ببینیم چه کاری می‌توان انجام داد. در وهله‌ اول باید سرمایه‌ گذاری رشد کند اما باید پاسخ داد که چرا رشد سرمایه‌ گذاری محقق نمی‌شود. این‌که ما صرفا گزارش ارائه کنیم کافی نیست.

مجلس یازدهمی ها به سراغ دوتابعیتی ها رفتند

جلسه علنی امروز با حواشی دیگر نیز همراه بود. نمایندگان جدید در حاشیه جلسه امروز درحال جمع آوری امضا برای در دستور کار قرار گرفتن طرح عدم به کارگیری دوتابعیتی ها هستند.

بنا به روایت مهر، وکلای ملت به دنبال جمع آوری امضا برای در دستور کار قرار گرفتن چند طرح مهمی هستند که در مجلس قبلی مطرح بود اما به نتیجه نرسید که از جمله آنها طرح حمایت از مالکیت صنعتی و طرح ممنوعیت به کارگیری دوتابعیتی‌هاست.

«خبر آنلاین»

ارسال نظر: