چند نکته درباره دست‌نوشته تازه منتشر شده رهبری

کدخبر: 2355144

در آستانه‌ی سالروز ارتحال امام خمینی رحمه‌الله، یکی از روزنوشت‌های حضرت آیت‌الله خامنه‌ای که به روایت عیادتشان از امام راحل در فروردین سال ۶۵ اختصاص دارد برای نخستین بار منتشر شده است.

:علی صدری‌نیا: در طول سالهای گذشته همواره یکی از سوالات مطرح در ذهن بسیاری از نخبگان سیاسی و رسانه‌ای کشور این بود که آیا رهبر انقلاب هم در طول دهه های گذشته از زاویه مواجهه خود با مسائل مهم تاریخ انقلاب، اقدام به نگارش یادداشتهایی از این حوادث و اتفاقات و دیدارها و جلسات مهم تاریخی نموده‌اند؟ شاید تصور عمومی این بود که بدلیل مشغله‌ها و محدودیتهای رهبر انقلاب، به احتمال زیاد فرصت یا امکان این ثبت تاریخی فراهم نشده باشد. این احساس نیاز در برخی از گروههای تخصصی بیشتر از همه بخشهای جامعه احساس می‌شد و می‌شود؛ از محققان و تاریخ پژوهان تا مستندسازان و همه گروههایی که به نوعی برای رسیدن به واقعیت موضوعات و ابعاد مختلف اتفاقات تاریخی نیازمند شنیدن روایت همه طرفین هستند. اما همه ما در طول چند دهه گذشته، بدلیل محدودیتهای طبیعی جایگاه رهبری در کشور، از شنیدن روایتهای یکی از شاهدان عینی بسیاری از وقایع مهم تاریخ انقلاب محروم بوده‌ایم. روایتهای کسی که هم نقش مهمی در مسیر مبارزات پیش از انقلاب داشته و هم از لحظه پیروزی انقلاب در بطن مهمترین حوادث حضور داشته و از مهمترین تصمیم گیری ها، اتفاقات، جلسات با امام و... روایتهایی دارد که کمک بسیاری به قضاوتهای تاریخی همه ما خواهد کرد. به یاد بیاورید که تا همین یکی دو سال گذشته بدلیل اینکه از جلسه انتخاب آیت الله خامنه ای در مجلس خبرگان رهبری، فقط یک فیلم یکی دو دقیقه ای منتشر شده بود، چقدر روایت ماجرا در ذهن جامعه متفاوت بود و انتشار فیلم کامل آن جلسه و نگارش چندین کتاب بر مبنای آن، چقدر روایت آن اتفاق مهم را در ذهن همه ما شفاف و دقیق کرد. حالا یک بار در ذهنتان دوره کنید که چند اتفاق مهم در تاریخ انقلاب داریم که یا روایت دقیقی درباره آن نشنیده‌ایم، یا لااقل به روایت رهبر انقلاب در کنار سایر خاطرات منتشر شده دسترسی نداشته‌ایم.

از این باب است که انتشار یکی از یادداشتهای روزانه رهبر انقلاب و خاطره ایشان درباره یکی از ملاقاتهای‌شان با امام، که در روزهای گذشته برای اولین بار منتشر شد، فارغ از خود خاطره ذکر شده، حاوی یک نکته بسیار مهم و دارای ارزش بود. آن هم اعلام اصل موضوع نگارش این یادداشتهای روزانه در طول دهه‌های گذشته توسط رهبر انقلاب. موضوعی که ارزش و اهمیت آن برای همه ما مشخص است ولی تا به حال به وجود چنین دست نوشته‌هایی تصریح نشده بود. انتشار این دست نوشته روزانه، نوید دهنده آغاز مسیری تازه پیش روی پژوهشگران و علاقه مندان به تاریخ انقلاب است. اینکه با انتشار بخشهای بیشتری از این دست نوشته ها و روایتهای تاریخی رهبر انقلاب در فرصتهای بعدی، ابعاد مغفول مانده یا شنیده نشده بسیاری از حوادث تاریخی کشور روشن شود. مشتاقانه باید منتظر ماند.

«KHAMENEI.IR»

ارسال نظر: