واکنش مقامات اسلامی در پی درگذشت رمضان عبدالله شلح

کدخبر: 2355143

حزب‌الله لبنان، گروه‌ها و شخصیت‌های مختلف فلسطینی درگذشت دبیرکل پیشین جهاد اسلامی فلسطین را تسلیت گفتند و اعلام کردند، وی همواره در خط جهاد و مقاومت ثابت‌قدم بود.

«رمضان عبدالله شلح» دبیرکل پیشین جنبش جهاد اسلامی فلسطین که از سال ۱۹۹۵ این سمت را بر عهده داشت و در سال ۲۰۱۸ به دلیل بیماری آن را به «زیاد النَخّاله» سپرد، شنبه شب (دیشب) در سن ۶۲ سالگی درگذشت.

گروه‌های و شخصیت‌های مختلف در پیام‌هایی درگذشت رمضان عبدالله را تسلیت گفتند.

حماس

بر اساس گزارش «فلسطین الیوم»، جنبش حماس در پیام تسلیت خود، رمضان عبدالله را از بزرگان جهاد و مقاومت خواند و گفت: وی اسوه‌ای در صبر و صلابت و سخن حق و اسطوره جهاد و دعوت به خدا بود که به خاطر اسلام و مسأله فلسطین کار می‌کرد.

فتح

جنبش فتح هم درگذشت رمضان عبدالله شلح را به امت‌های عربی و اسلامی و تمام آزادگان جهان تسلیت گفت.

مجاهدین

«اسعد ابوشریعه» (ابوالشیخ) دبیرکل جنبش مجاهدین و اعضای دفتر این جنبش و تمام کادر آن هم درگذشت رمضان عبدالله را به خانواده وی و جنبش جهاد اسلامی تسلیت گفتند و او را یک فرمانده بزرگ ملی خواندند.

جنبش مجاهدین ادامه داد، رمضان عبدالله پس از یک زندگی سرشار از جهاد و دفاع از فلسطین و پس از نبردی طولانی با بیماری درگذشت.

زیاد النخاله

«زیاد النخاله» دبیرکل فعلی جنبش جهاد اسلامی فلسطین درگذشت رمضان عبدالله را به ملت فلسطین و امت عربی و اسلامی تسلیت گفت.

محمود عباس

«محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردن ضمن تسلیت اعلام کرد: ما یک شخصیت ملی بزرگ را از دست دادیم.

اسماعیل هنیه

«اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس اعلام کرد، فلسطین و امت اسلام امروز یک فرمانده مجاهد که پرچم مقاومت را به دست داشت و جنبشی بزرگ از جنبش‌های مقاومت و جهاد را رهبری می‌کرد، از دست داد.

وی افزود، رمضان عبدالله در بطن مقاومت و انتفاضه انقلاب در سرزمین فلسطین زاده شد و پرچم آن را در داخل و خارج فلسطین به دست داشت.

هنیه در اشاره به ویژگی‌های خوب اخلاقی رمضان عبدالله گفت، وی دو صفت متمایز داشت، ثبات بر خط مقاومت و جهاد علیرغم تمام فداکاری‌ها و ترور رهبران جهاد و دوم صفت تلاش وی برای حفظ وحدت برای ماندن در سنگر مقاومت.

موسی ابومرزوق

«موسی ابومرزوق» عضو دفتر سیاسی حماس هم ضمن تسلیت این موضوع اعلام کرد، بر جهاد اسلامی شرایط سختی گذشت اما ابوعبدالله (رمضان عبدالله) این امانت را به دوش کشید و جنبشی فلسطینی ارائه داد که هدفی مشخص در آزادسازی فلسطین داشت.

یوسف الحساینه

«یوسف الحساینه» عضو دفتر سیاسی جهاد اسلامی فلسطین با انتشار متنی اعلام کرد، رمضان عبدالله قلبها را پر از عشق به فلسطین و جهاد در راه آن کرد.

حازم قاسم

«حازم قاسم» عضو دفتر سیاسی حماس اعلام کرد، رمضان عبدالله به خاطر فلسطین و مقدسات آن و نیز بازگرداندن خاک آن تلاش کرد.

حزب‌الله لبنان

جنبش حزب‌الله لبنان با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: شخصیتی برجسته از سران مقاومت در دوره جدید را از دست دادیم.

بر اساس گزارش وبگاه «النشره»، حزب‌الله در ادامه این ضایعه را به جهاداسلامی و در مقدمه آن زیاد النخاله تسلیت گفت و بر همبستگی و ایستادگی در کنار جنبش جهاد اسلامی برای ادامه این مسیر تأکید کرد.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران صبح امروز (یکشنبه) در پیامی درگذشت «رمضان عبدالله شلح» دبیرکل فقید جنبش جهاد اسلامی فلسطین را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحی انا لله و انا الیه راجعون

«مِنَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَیٰ نَحْبَهُ وَ مِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا».

با نهایت تاثر و تاسف از خبر ضایعه درگذشت دکتر رمضان عبدالله شلح دبیرکل فقید جنبش جهاد اسلامی فلسطین بعد از عمری مجاهدت و مبارزه و تلاش مخلصانه و فداکارانه در راه آرمان مقدس فلسطین و قدس شریف اطلاع یافتم.

ایشان با سابقه دیرینه در عرصه جهاد و مبارزه علیه رژیم صهیونیستی، شخصیتی مبارز و ملی در عرصه فلسطین بود که عمر خویش را در شرایطی سخت و دشوار، شجاعانه و فداکارانه و علیرغم همه خطرات و تهدیدها، سربلند در مسیر مجاهدت، فداکاری و پایمردی درعرصه مقاومت و رهایی فلسطین عزیز و قدس شریف از یوغ اشغالگران صهیونیست صرف کرد.

دکتر رمضان عبدالله به علاوه شخصیتی متواضع، اندیشمند، متفکر، خوش فکر و تقریبی بود که با اشراف عمیق به روند تحولات در منطقه و جهان، دغدغه و اهتمام ویژه‌ای به تقویت وحدت در بین آحاد مردم و گروه‌های فلسطینی و جهان اسلام داشت و همواره علاقه‌مند و دلسوز اعتلاء و پیشرفت ایران اسلامی به عنوان پشتوانه و حامی مردم تحت ستم فلسطین بود.

اینجانب این ضایعه را به آحاد ملت غیور فلسطین به خصوص آقای زیاد النخاله دبیرکل جدید جنبش جهاد اسلامی و همه همرزمان ایشان در گروه‌های مقاومت و نیز خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می‌کنم و یقین دارم یاد و خاطره ایشان در وجدان همه ملت‌های آزادیخواه جهان به خصوص ملت فلسطین و ایران به عنوان نمادی از مقاومت و مبارزه باقی خواهد ماند.

رمضان عبدالله شلح دبیرکل سابق جنبش جهاد اسلامی فلسطین بعد از مدت‌ها مبارزه با بیماری درگذشت.

رمضان عبدالله شَلَح استاد اقتصاد دانشگاه غزه از پایه‌گذاران جنبش جهاد اسلامی فلسطین بود که دبیرکلی آن را از سال ۱۹۹۵ میلادی بر عهده داشت و بعد از شهادت فتحی شقاقی رهبر و پایه‌گذار این جنبش، دبیرکلی آن را بر عهده گرفت.

وی به دلیل نقش موثر در حمایت از فلسطین و مبارزه با رژیم صهیونیستی تحت تعقیب دفتر تحقیقات فدرال آمریکا (اف.بی.آی) قرار داشت.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: