حسن روحانی:

نمی‌دانیم پایان «کرونا» چه زمانی است/ دستورالعمل‌ها رعایت شود

کدخبر: 2355045

رئیس‌جمهور گفت: نمی‌دانیم پایان کرونا چه زمانی است و بنابراین دستورالعمل‌های بهداشتی مد نظر باشد.

حسن روحانی رئیس‌جمهور امروز در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، با اشاره به مباحث مطرح شده در جلسه صبح امروز این ستاد، گفت: وزارت بهداشت و درمان گزارشی از آمادگی این وزارتخانه اعلام کرد که ۱۲۰۰ مرکز در سراسر کشور آماده هستند تا افرادی که مایل هستند یا لازم است نمونه گیری از آنها انجام شود به این مراکز مراجعه کنند. همچنین ۱۷ هزار و ۵۰۰ خانه بهداشت در سراسر کشور آماده ارائه اقدامات بهداشتی هستند که همه آنها افتخارات بزرگی برای کشور است.

وی افزود: از لحاظ علمی و تحقیقاتی تاکنون دستاوردهای بسیار خوبی داشته ایم و تاکنون ۱۹۹۲ بیمار در زمینه ویروس کرونا مورد تحقیق و بررسی قرار گرفتند. همه این موارد نشان می دهد نه تنها در مقام عمل از سوی کادر درمانی صورت گرفته بلکه در زمینه علمی و تحقیقاتی نیز با توجه به اینکه ایران در سطح پانزدهم در رتبه علمی در جهان است کارهای بسیار خوبی صورت گرفته است.

رئیس جمهور اضافه کرد: با بررسی های انجام شده دو دارویی که در بیماری کووید ۱۹ تا حدی موثر بودند به دست آمده است و در حال استفاده از آن هستیم و امیدواریم این روند تحقیقاتی و علمی ادامه پیدا کند.

روحانی با اشاره به جایگاه حوزه بهداشت و درمان ایران در سطح جهان، گفت: در سال های اخیر ایران همواره در حوزه بهداشت در سطح اول جهان مطرح بوده که این از جمله افتخارات ایران است. همه مردم نیز این را به خوبی می دانند زیرا زمانی در نوبت بودند تا برای معالجه به کشورهای اروپایی و آمریکا سفر کنند اما امروز در جایگاهی قرار داریم که تعدادی از ایرانیان و غیرایرانیان در نوبت هستند تا به ایران سفر کنند و تحت معالجه قرار بگیرند.

وی اظهار داشت: امروز حتی پیچیده ترین عمل های جراحی مانند پیوند اعضا در کشور ما صورت می گیرد که از افتخارات حوزه بهداشت و درمان ایران است. در موضوع کووید ۱۹ نیز با همین تلاش و امکانات موجود بخش بهداشت، فعالیت های خوبی انجام داده است و به تجهیز بیمارستان ها پرداختند اینکه هزار سی تی اسکن و آی سی یو در این مدت سه، چهار ماهه آماده شده است و همچنین ۴۰ سی تی اسکن جدید برای بیمارستان ها تهیه شده نشان می دهد در حین مقابله با ویروس کرونا و درمان بیماران تجهیز بیمارستان ها نیز به خوبی پیش می رود که جا دارد از مدافعان پرتلاش میدان سلامت تشکر کنیم.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه اپیدمی کرونا طولانی مدت خواهد بود، گفت: مردم باید بدانند یک پایان مشخص و روشنی برای این اپیدمی هنوز وجود ندارد تا زمانی که بتوانیم به یک واکسن مورد تایید و در دسترس دست یابیم ممکن است زمان طولانی را پیش رو داشته باشیم. به همین دلیل در ذهن مردم این نباشد که امروز اصول بهداشتی را رعایت کنند اما فکر کنند تا ۱۵ روز دیگر این بیماری تمام شده است. این تصور در شرایط فعلی باید از ذهن مردم ما حذف شود.

روحانی ادامه داد: ما به طور دقیق نمی دانیم پایان این اپیدمی چه زمانی است و تا کی ادامه خواهد داشت. بنابراین دستورالعمل های بهداشتی باید برای مدت طولانی توسط مردم رعایت شود.

وی تاکید کرد: مردم باید استفاده از ماسک، مکان های شلوغ مانند مترو و اتوبوس را همیشه مدنظر داشته باشند و از اجتماعاتی که در کنار هم قرار می گیرند مانند مراسم عروسی و عزاداری همچنین دید و بازدید را برای مدتی کنار بگذارند تا زمانی که وزارت بهداشت اعلام کند.

رئیس جمهور در ادامه با اشاره به دلیل شیوع ویروس کرونا در برخی مناطق کم خطر، گفت: در جلسه امروز وزیر بهداشت گزارشی ارائه دادند که بر اساس آن منشاء پیک اپیدمی در یک منطقه مراسم عروسی بوده است یعنی جامعه، جامعه بی مشکلی بوده اما یک عروسی برگزار شده و پشت سر آن مشکلات فراوانی برای مردم و کادر درمانی به وجود آمده و خسارات فراوانی برای اقتصاد و فرهنگ کشور در بر داشته است.

روحانی خطاب به مردم، تصریح کرد: از مردم می خواهم توجه داشته باشند آنچه برای آینده مدنظر قرار می دهند برای یک هفته یا یک ماه پیش رو نباشد. حداقل چند ماه آینده را مدنظر قرار بدهند. مردم لااقل باید تا پایان سال اصول بهداشتی را رعایت کنند تا ببینیم چه می شود.

وی با بیان اینکه هر چه پیش می رویم ابعاد شیوع ویروس کرونا برای ما آشکارتر می شود، افزود: در آن اوایل یک امید کاذبی ایجاد شده بود که با گرم شدن هوا دیگر خبری از ویروس نیست اما دیدیم این امید درست نبود و هوا گرم شد و گرمای هوا تاثیری روی این ویروس نداشت. یا اینکه مدتی شایعه شد که این ویروس به تدریج ضعیف می شود اما دیدیم این چنین نیست و از لحاظ علمی هیچ کس نمی تواند بگوید این ویروس ضعیف شده است.

رئیس جمهور گفت: ما نمی توانیم به یک امید کاذب و واهی که متخصصان آن را تایید نمی کنند، تکیه کنیم.

روحانی اظهار داشت: ما در این شرایط چاره ای نداریم و راه دومی هم نداریم. ما باید کار کنیم؛ باید کارخانه فعال باشند، مغازه‌های ما باز باشند و رفت و آمدها در حد ضرورت ادامه یابد. در مقابل باید مقابله با این ویروس همچنان ادامه یابد.

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم کار را تعطیل کنیم، اظهار داشت: اینکه ضد انقلاب در رسانه‌های بیگانه و فضای مجازی دائما تبلیغ می کنند که باید فعالیت تعطیل شود و برخی رسانه های داخلی نیز که حالا خبری ندارند که منتشر کنند، حرف آنها را تکرار می کنند، شرایط اینگونه نیست. ما همه باید رعایت کنیم و چارچوب ها و دستورالعمل ها را رعایت کنیم.

رئیس جمهور گفت: اینکه مساجد باز شد و مردم به خلوص، دعا و عبادت خود می‌رسند و فاصله گذاری هوشمند را رعایت می کنند، این چه اشکالی دارد که ما کار فرهنگی و عبادی خود را ادامه دهیم و در عین حال دستورالعمل ها را نیز رعایت کنیم.

روحانی افزود: دو الی سه اصل است که همه باید رعایت کنند. ‌ یکی نظافت شخصی است که شستن دست‌ها در صدر این رعایت بهداشت قرار دارد. دوم فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی است. اگر با هم کار داریم، باید فاصله گذاری که گفته شده را رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه دیگر مانند گذشته نیست که چهار خانواده وقتی می خواهند همدیگر را ببینند، در جایی کنار هم جمع شوند، تاکید کرد: وقتی یک جمعیتی جایی تجمع می‌کند، باید از ماسک به عنوان یک دستورالعمل استفاده کنند. تجمع را باید کنار بگذاریم. تجمعاتی مانند عروسی، عزاداری، فامیلی و قبیله ای را که مرسوم بوده را برای مدتی باید کنار گذاشت.

رئیس جمهور اظهار داشت: اگر این اصول را رعایت کنیم، کار و کسب و فعالیت اقتصادی را نیز می‌توانیم ادامه دهیم.

روحانی به تبیین نکته سوم پرداخت و گفت: در فعالیت اجتماعی باید تا می توانیم از فضای مجازی کمک بگیریم. فضای حقیقی باید اولویت دوم ما باشد و فضای مجازی در اولویت اول ما قرار بگیرد. باید برای کارهای اداری فضای مجازی را در اختیار قرار دهیم تا مردم از خانه، کار خود را انجام دهند. برای خرید و فروش و کار اقتصادی مردم باید از فضای مجازی استفاده کنند.

وی اضافه کرد: امروز بخش سلامت ما هم بیشتر کار خود را در فضای مجازی انجام می‌دهد. فضای مجازی ما به خوبی می‌تواند به بخش سلامت کمک کند.

رئیس جمهور گفت: با فضای مجازی می توان از پزشک و متخصص مشاوره گرفت، نسخه الکترونیکی صادر شده و دارو را دریافت کرد؛ باید امور را به فضای مجازی منتقل کنیم.

روحانی افزود: باید فضای مجازی را به بخش آموزش ببریم. بخشی از آموزش ها باید به بخش مجازی برود و بخش ضروری نیز با رعایت پروتکل باید در فضای حقیقی ادامه یابد. در حال حاضر که به پایان سال تحصیلی رسیده ایم و فصل امتحانات بوده و کم کم به سال تحصیلی جدید می‌رسیم، باید از فضای مجازی برای آموزش بهره ببریم.

وی با تاکید براینکه باید با اضطراب و شایعه مقابله و نباید چیزی را بی خود بزرگ کرد، اظهار داشت: ما سقفی داریم که همیشه باید خط قرمز باشد. این سقف، توان و امکانات کشور برای امور درمانی ما است. پزشک، پرستار، تخت، سی تی اسکن، آی سی یو و آزمایشگاه ما توان درمانی کشور است.

رئیس جمهور اظهار داشت: اپیدمی باید همیشه زیر این امکانات باشد. امکانات و توان سلامت ما باید ۱۰۰ درصد باشد و تعداد مریض باید پایین تر از این مقدار باشد. اگر میزان بیمار ما به ۹۵ درصد رسید، آنجا خطرناک است و باید اقدامات فوری انجام دهیم.

روحانی ادامه داد: اگر میزان بیمار ما در شهری ۵۰ درصد توان ما باشد، جای نگرانی ندارد و ما طبق روال پیش می رویم. به هم ریختن جامعه خطرناک است. ما هر قدمی که برمی‌داریم باید احتیاط کنیم و محاسبه انجام دهیم ولی نباید مردم را مضطرب کرده و وادار به وسواس کنیم.

وی با بیان اینکه مردم همیشه باید رعایت کنند، ولی نباید آنها را دچار وسواس کنیم، گفت: برخی از مردم دچار وسواس شده و دائما از صبح دست خود را می شورند. باید حد معقول صحیح را در نظر گرفت.

رئیس قوه مجریه افزود: دولت وظایف حساسی که در این شرایط حساس دارد را به خوبی دنبال می کند. اگر وظایف مهم دولت را چهار چیز در این شرایط بدانیم، اولین مورد آن تامین آنچه که برای بهداشت و درمان نیاز بوده، است. در این جلسه مطرح شد که نیازمندی های ما برای مقابله با کرونا از جمله ماسک، ونتیلاتور و سی تی اسکن در داخل تولید می شود و کار تحقیقاتی هم به خوبی دنبال می شود. بخش بهداشت و درمان، اولین وظیفه دولت بوده و مردم ما بدانند که دولت در این موضوع کوتاهی نکرده است.

روحانی با اعلام اینکه دولت انبارها و ذخایر را نگه داشته و ذخایر ما پُر از لوازم مورد نیاز است، گفت: دولت تلاش بسیاری برای رعایت پروتکل ها در مرزها و در داخل کرده و هر چه لازم بوده برای خودش را رعایت کرده است. مثلاً کاهش ساعت اداری و حذف صرف وعده نهار از همین مسائل بوده است. به دلیل آنکه به ما گفته شد، ما ساعت ادارای را از هفت و نیم صبح تا ۱۴ و نیم قرار دادیم و صرف نهار در ادارت را حذف کردیم. ما هم خودمان رعایت کردیم و هم امکانات را فراهم کرده ایم.

وی تصریح کرد: وظیفه دوم دولت خدمات ضروری جامعه بود. در این سه ماه و نیم و چهار ماه هیچ کدام از خدمات ضروری متوقف نشد. ما قطعی گاز، برق و آب نداشتیم. این خدمات ضروری در این مدت بدون وقفه و به طور منظم ادامه داشت. امنیت ما بخشی از همین خدمات ضروری بوده که متوقف نشده است.

رئیس جمهور یادآور شد: نیروهای مسلح ما نگفتند که ما حالا که کووید ۱۹ آمده به مرخصی می رویم و قرنطینه می شویم و مثلاً دو ماه دیگر خدمت می رسیم.

روحانی با بیان اینکه شرایط ما خوب است و هر روز یک سد یا نیروگاه برق افتتاح می شود، گفت: پنجشنبه خدمت مردم عرض کردم که در سال ۹۹ ما ۹ سد بزرگ ملی افتتاح خواهیم کرد که ۳ سد تا امروز افتتاح شده و ۶ سد تا انتهای سال افتتاح خواهد شد. علاوه بر این ۱۸ نیروگاه برق نیز در سال جاری افتتاح خواهد شد. شرایط ما شرایط خوبی است و بهتر از روال سال‌های گذشته در حال حرکت هستیم.

وی افزود: سوم کالاهای ضروری است؛ ما کالاهای ضروری را تامین کرده ایم و تا آخر سال هم تامین خواهیم کرد و همه برای این موضوع تلاش کرده اند. امروز ما شرایط خوبی داریم و حتما شرایط امروز ما در کالاهای اساسی از اردیبهشت بهتر است چنانکه اردیبهشت از فروردین بهتر بود.

رئیس جمهور تصریح کرد: به طور مرتب شرایط ما بهتر می شود و مردم هیچ نگرانی برای کالاهای اساسی کشور نداشته باشند و ما همه آنچه لازم بوده را تامین کرده ایم و در هفته های اخیر هم قدم های بسیار خوبی برداشته شده که شرایط ما شرایط مطمئن تری شده است.

روحانی با بیان اینکه چهارمین وظیفه دولت تامین بسته های حمایتی است، اظهار داشت: بخشی از مردم هستند که گرفتارند و در شرایط بسیار سختی هستند. ما بسته های حمایتی و کمک را اعم از تسهیلات بانکی و بیمه بیکاری و بسته های معیشتی که ماهانه پرداخت می کردیم در اختیار مردم قرار دادیم و خدمت مردم عرض می کنم که این فعالیت حمایتی ما تا پایان سال و تا هر زمان که کووید ۱۹ باشد ادامه خواهد یافت.

وی همچنین درباره مسائل مطرح شده در جلسه امروز ستاد مقابله با کرونا نیز گفت:فعالیت بهداشتی و درمانی دولت این هفته وارد فاز سوم شده و فعالیت های خود را برای گروه های آسیب پذیر جامعه متمرکز کرده است.

رئیس جمهور اظهار داشت: در جامعه ما همه در برابر کووید ۱۹ یکسان نیستند. فردی جوان است، بیماری زمینه ای ندارد و بدن او سالم است و چاق هم نیست و او راحت تر می تواند با بیماری مقابله کند. اما یک عده هستند که یا بیماری زمینه ای دارند و یا مسن هستند. ، این دو گروه کسانی هستند که ما باید بیشتر مراقب آنها باشیم.

روحانی اظهار داشت: در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا درباره مرخصی زندانیان در تیرماه مباحثی مطرح شد که قرار شد بررسی بیشتری در این باره انجام شود.

وی بیان کرد: همچنین درباره برگزاری برخی از اجتماعات مذهبی و همچنین راهیان نور در جلسات بعدی تصمیم‌گیری می‌شود چرا که نیازمند بررسی‌های بیشتری است.

رئیس جمهور گفت: جلسه بعدی ستاد ملی مبارزه با کرونا شنبه هفته آینده برگزار می‌شود و این مباحث در آن مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: