تصمیم رسانه‌های اجتماعی برای اعمال استانداردهای آزادی بیان

مرحله جدید رقابت توئیتر و فیس‌بوک در حکمرانی سایبری

کدخبر: 2355034

یک توئیت ترامپ و یک هشدار توئیتر، بحثی قدیمی را بر سر زبان‌ها انداخته است. آیا دولت‌ها می‌توانند در مورد محتوایی که کاربران منتشر می‌کنند، با صاحبان پلتفرم‌های اجتماعی مجادله کنند؟ آیا می‌توانند این محتوا را تغییر بدهند یا حذف کنند؟ آیا این اقدام، ناقض آزادی اینترنت که آمریکا ادعای آن را دارد، نیست. وب‌سایت «ووکس» نگاه کوتاهی دارد به این چالش.

نسیم‌آنلاین: تصمیم توئیتر برای واقعیت‌سنجی توئیت‌های دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، جنگ او علیه رسانه‌های اجتماعی را وارد مرحله جدیدی کرده است. چند روز پیش و پس از اعتراض گروه‌های مختلفی از مردم آمریکا به قتل یک سیاه‌پوست آمریکایی به نام «جورج فلوید» ترامپ توئیت زد که «وقتی غارت آغاز شود، تیراندازی شروع می‌شود». توئیتر پایین این پست برچسبی قرار داد که این توئیت از نظر توئیتر «خشونت‌زا» به شمار می‌آید. در مقابل، دونالد ترامپ برای حذف بند 230 قانون رفتار سالم در ارتباطات یک دستور اجرایی صادر کرد. بر اساس این بند، شبکه‌های اجتماعی مسؤول محتوای منتشر شده کاربران نیستند اما می‌توانند برخی از محتواها را مسدود کنند.

اما همین محتوا در پلتفرم اجتماعی رقیب توئیتر یعنی فیس‌بوک بدون هیچ گونه برچسب یا هشداری منتشر شد. فیس‌بوک به رغم داشتن سیاست‌ها و استانداردهای مشابه در تعدیل محتوا یا حذف پست‌های کاربران تاکنون هیچ یک از پست‌های رئیس جمهور آمریکا را محدود یا برچسب‌گذاری نکرده است. «مارک زاکربرگ» مدیرعامل فیس‌بوک در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز، رسانه مورد علاقه دونالد ترامپ اعلام کرد فیس‌بوک «داور حقیقت» نیست. اگرچه زاکربرگ در پستی در صفحه شخصی خود در فیس‌بوک گفته بود «پست ترامپ را شدیداً توهین‌آمیز دانسته» اما این پست سیاست‌های فیس‌بوک در موضوع جلوگیری از ترویج خشونت را نقض نمی‌کند. او همچنین کنایه دیگری به توئیتر زده و گفته است: «برخلاف توئیتر، ما سیاستی در برچسب‌زنی محتوای خشونت‌آمیز نداریم. چون ما اعتقاد داریم اگر پست یا محتوایی این چنین باشد، باید آن را حذف کرد».

اگرچه فیس‌بوک ادعا کرده «داور حقیقت» نیست، در بسیاری از موضوعات مثل برهنگی، خشونت و اطلاعات نادرست سیاست‌ها و استاندارهای مشخصی دارد. زاکربرگ در گفتگو با فاکس‌نیوز اعلام کرد فیس‌بوک تنها یک بستر اظهارنظر است و نه یک شرکت رسانه‌ای و باید از تصمیم‌گیری و قضاوت در مورد اظهارات و محتواها خودداری کند. ترامپ به سرعت از این اظهارات استفاده کرد و در توئیتی این دیدگاه را در نقطه مقابل تصمیم توئیتر قرار داد تا این دو شرکت را روبروی هم بنشاند.

ترامپ و حامیانش برای مدتی طولانی است که تأکید دارند شرکت‌ها و غول‌های فناوری با سانسور دیدگاه‌های محافظه‌کاران سعی در شستشوی مغزی افکار عمومی دارند. در حال حاضر هم ترامپ با قابلیت «واقعیت‌سنجی» توئیتر در تلاش است تا رقابت خود با دموکرات‌ها در انتخابات 2020 را تشدید کند. البته او دعوا با توئیتر را به جنگ با همه رسانه‌های اجتماعی تعمیم داده است، هر چند به احتمال زیاد، گوگل و فیس‌بوک ترجیح بدهند اختلاف با او را پشت درهای بسته و از طریق فرایندهای حقوقی و لابی‌های سیاسی حل کنند. بنابراین در این چالش، توئیتر مجبور است به گونه‌ای منحصربه‌فرد گلیم خود را از آب بکشد. درآمدش به قراردادهای تبلیغاتی با دولت هم متکی نیست.

اما جک دورسی، مدیر عامل توئیتر چندان هم به چالش با ترامپ بی‌میل نیست. به نظر می‌رسد او خود را به یک جنگ طولانی و پیچیده در مورد آزادی بیان و آینده آن وارد کرده است. اگرچه او تاکنون به سختی تلاش کرده خود را به این میدان وارد نکند. توئیتر چند سال است به ترامپ اجازه داده توئیت‌های خود را منتشر کند، صرف نظر از اینکه این توئیت‌ها نادرست، تهدیدآمیز، یا خشونت‌بار باشد یا خیر. سیاست توئیتر مثل فیس‌بوک اقتضاء می‌کند توئیت‌های رهبران جهان از این موارد معاف باشد، چرا که آنها خبرساز تلقی می‌شوند. سخنگوی توئیتر در پاسخ به پرسشی در مورد انتقاد فیس‌بوک به این شرکت، سکوت کرد.

برخلاف این دو شرکت، گوگل در این نبرد همچنان ترجیح داده است سکوت اختیار کند. گوگل به دلیل سرویس اشتراک‌گذاری ویدئوی خود، یوتیوب، مرتباً با بحث چگونگی تعدیل، تغییر یا حذف محتوای منتشر شده کاربران روبروست. سخنگوی گوگل در بیانیه‌ای مطبوعاتی تصریح کرده است «تضعیف یا حذف بند 230، به اقتصاد آمریکا و رهبری جهانی آمریکا در موضوع آزادی اینترنت، ضربه می‌زند». سخنگوی فیس‌بوک هم موضع مشابهی گرفته است اما هیچ یک در پاسخ به اینکه آیا از اقدام توئیتر دفاع می‌کنند یا خیر، چیزی نگفتند.

ارسال نظر: