سود هنگفت شرکت‌های بورسی از واریز نکردن پول مردم در سجام

کدخبر: 2355025

شرکت‌های بورسی، بانک‌ها را به جای سامانه سجام، برای واریز سود مجامع معرفی می‌کنند. برخی از سودها آنقدر ناچیز است که سهامدار به بانک مراجعه نمی‌کند و شرکت‌ها از مجموع این سود ناچیز، پول هنگفتی را به جیب می‌زنند.

نسیم آنلاین ؛ حمیدرضا اکبری: سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) از سوی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه، به عنوان سامانه‌ای برای خدمات‌دهی به تمامی سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی، در بازار بورس ایجاد شده است. استفاده از هرگونه خدمات پایه برای تمامی ‌مشتریان حقیقی و حقوقی منوط به ثبت اطلاعات و شناسایی اشخاص مذکور در سامانه سجام است. یکی از دلایل تاسیس سامانه سجام، واریز سود مجمع‌ شرکت‌های بورسی به حساب سهامداران مشمول بوده، اما به دلیل الزامی‌نبودن، شرکت‌های مختلف، واریز سود مجمع را از طریق سجام انجام نمی‌دهند. این موضوع در حالی است که هنگام ثبت نام و برای ورود به بورس، در سامانه سجام، شماره شبا برای واریز سود مجمع از مردم دریافت می‌شود. با این وجود اما به گفته حسین فهیمی ‌مدیرعامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه کم‌تر از ۱۰ ناشر و شرکت بورسی سود سهام خود را از طریق سجام واریز کرده‌اند .

مجمع و سود مجمع

نشست‌هایی که سهام‌داران و مدیران یک شرکت سهامی در بورس برای تعیین وضعیت شرکت و تصمیم‌گیری در خصوص فعالیت‌های آن، برگزار می‌کنند را اصطلاحا مجمع می‌گویند. حضور در این مجمع‌ها برای سهام‌داران و شرکت، منافعی را به همراه دارد. در بورس دو نوع مجمع وجود دارد؛

الف) مجمع عمومی‌عادی سالیانه: این مجمع همان طور که از نام آن پیداست یک بار در سال تشکیل می‌شود. طبق قانون شرکت‌ها باید حداکثر 4 ماه پس از سال مالی خود اقدام به برگزاری مجمع کنند. با توجه به این‌که سال مالی اکثر شرکت‌های بورسی در اسفند ماه است بنابراین خرداد ماه و تیرماه زمان برگزاری مجامع شرکت‌های مختلف است. هدف از برگزاری مجمع عمومی‌سالیانه رسیدگی به صورت‌های مالی شرکت، رسیدگی به گزارش مدیران و بازرسان شرکت و همچنین تصویب میزان سود نقدی تقسیمی‌ بین سهام‌داران است.

ب) مجمع عمومی‌ فوق العاده: شرکت‌های مختلف زمانی که قرار باشد تغییری در اساسنامه شرکت، کاهش و افزایش شرکت یا حتی انحلال شرکت مورد تصمیم گیری قرار بگیرد؛ اقدام به تشکیل مجمع فوق العاده می‌کنند.

هر تصمیمی‌که در مجامع شرکت‌های بورسی گرفته شود از جمله تقسیم سود نقدی یا افزایش سرمایه، شامل تمام افرادی که در این تاریخ سهام‌دار شرکت هستند خواهد شد.

چرا سود مجمع شرکت‌های بورسی از طریق سامانه سجام پرداخت نمی‌شود؟

حسین سلاح ورزی نماینده اتاق ایران در شورای عالی بورس در مورد واریز سود مجمع به سامانه سجام گفته است: الان الزامی ‌برای شرکت‌های بورسی مبنی بر واریز سود سهام از طریق سجام وجود ندارد. به همین خاطر بعضی از شرکت‌ها مثل سرمایه‌گذاری ملت از طریق سجام توزیع سود می‌کنند، بسیاری هم خیر. او البته گفته موضوع الزام شرکت‌های بورسی برای واریز سود سهامداران از طریق سجام را در شورای عالی بورس مطرح خواهد کرد.

الزامی‌نبودن واریز سود از طریق سجام موجب شده شرکت‌های بورسی روش‌های دیگری را برای پرداخت سود مجمع جایگزین آن کنند. شرکت‌های بورسی، بانک‌ها را به جای سامانه سجام، برای واریز سود مجامع معرفی می‌کنند. برخی از سودها آنقدر ناچیز است که سهامدار به بانک مراجعه نمی‌کند. بنابراین سود مجامعی که باید به سهامدار برسد نصیب شرکت می‌شود و شرکت‌ها از همین سودهای ناچیز پول هنگفتی را به جیب می‌زنند.

ارسال نظر: