ترامپ در برابر سیاهان شکست می خورد؟

کدخبر: 2355024

حقیقت رقیب اصلی ترامپ نه جوبایدن که غلبه بر مشکلات درونی آمریکاست که حل و فصل آنها نیز ساده نخواهد بود. باید منتظر بود و دید آیا ترامپ می تواند در برابر رقیب اصلی خود یعنی اعتراضات سیاه پوستان، بحران اقتصادی و نرخ بیکاری پیروز شود یا با شکست در برابر این بحران ، انتخابات 2020 را نیز به جوبایدن دموکرات خواهد باخت؟!

نسیم آنلاین ؛ علیرضا ربیعی: اعتراضات سیاه پوستان به قتل وحشیانه جورج فلوید در آمریکا روز به روز گسترده تر می شود و حالا در سراسر آمریکا و تا چندصدمتری کاخ سفید نیز اعتراضات گسترش پیدا کرده است. اما گسترش اعتراضات نه تنها از جهت جغرافیایی بلکه از منظر عمق نیز چندلایه عمیق تر شده و به اعتراضات مردمی به نظام سرمایه داری و ساختار ظالمانه آمریکا کشیده شده و در این مساله دیگر سیاه پوستان تنها نیستند، و اقشار دیگر مردم آمریکا نیز با آنها همراه شده اند.

از سویی آمریکا بصورت بی سابقه ای درگیر مواجه با ویروس کرونا شده و بیشترین آمار مبتلا و فوتی در جهان را با فاصله زیادی دارد، و به تبع آن وضعیت اقتصادی و نرخ بیکاری در آمریکا روز به روز وخیم تر می شود.

تمام این ها در حالی رخ می دهد که چندماه تا برگزاری انتخابات 2020 آمریکا باقی نمانده است و دونالد ترامپ باید در یک رقابت سخت و تنگاتنگ با جوبایدن دموکرات که آرا برنی سندرز و حتی بعضی از جمهوریخواهان را هم دارد وارد شود. بعضی تحلیل گران معتقدند ماجرای اعتراضات سیاه پوستان و مساله مدیریت ترامپ در ماجرای کرونا و تبعات اقتصادی آن دو پاشنه آشیل اصلی ترامپ در انتخابات پیش رو می باشد.

در آخرین نظرسنجی که خبرگزاری رویترز منتشر کرده است، مطابق این نظرسنجی 73% کل آمریکایی ها به نحوی از اعتراضات اخیر در آمریکا حمایت می کنند. نکته قابل توجه اینکه 67% درصد از افراد مستقل (که نه دموکرات هستند و نه جمهوریخواه) هم از این اعتراضات حمایت کرده اند و حتی 59% جمهوریخواهان نیز از اعتراضات حمایت کرده اند.

براساس این گزارش اعتراضات باعث شده تا فاصله جوبایدن با ترامپ به بالاترین سطح خود از زمان اعلام نامزد دموکرات ها یعنی به 10% درصد برسد. در این نظرسنجی ملی جوبایدن 47% درصد و دونالد ترامپ به 37% درصد رسیده است. مواضع و رفتار همدلانه جوبایدن با معترضین و ازسویی خشونت بی سابقه ترامپ در مواجه با معترضان هم احتمال رای آوری بایدن را افزایش داده و هم احتمال رای آوری ترامپ را کاهش داده است.

اما تبعات اقتصادی کرونا و اعتراضات و اساسا مساله مدیریت اقتصادی ترامپ را می توان با شاخص هایی ارزیابی کرد. هم اکنون 40 میلیون آمریکایی برای گرفتن بیمه بیکاری اقدام کرده اند و گلدمن ساکس نرخ بیکاری 25% درصد را برای آمریکا پیش بینی کرده است که یکی از بدترین نرخ های بیکاری تاریخ آمریکا خواهد بود.

اما بدتر از نرخ بیکاری، سرعت کاهش اشتغال و افزایش بیکاری است که قابل مقایسه با هیچ بحران دیگری در تاریخ آمریکا چه 1930 و چه سال 2008 نخواهد بود. این سقوط نرخ بیکاری به طرز خیره کننده ای بی سابقه است. سرعت سقوط با این شتاب در دوران معاصر آمریکا سابقه نداشته و تاثیرات مستقیمی بر تصمیمات سیاسی و کنش های رفتاری مردم آمریکا خواهد گذاشت.

نرخ بیکاری برای سیاه پوستان دوچندان است و درآمد سیاهان نیز تقریبا نصف سفیدها شده و پس انداز سیاهان نیز یک پنجم سفید پوستان است که یعنی اعتراضات اخیر صرفا آتش زیرخاکستری بود که با قتل جورج فلوید شعله ور شد.

مساله بعدی که می تواند عامل مهمی برای تداوم و گسترش اعتراضات باشد، این است که این نرخ بیکاری بالا به شدت به ضرر کم درآمدها توزیع شده، یعنی اولا آنهایی که تحصیلات کمتری دارند نرخ بیکاری بسیار بالاتری را تجربه می‌کنند. ثانیا دهک‌های درآمدی پایین بیکاری چندبرابری نسبت به دهک‌های درآمدی بالاتر را حس می کنند.

همچنین بیش از ۶۰ درصد اقتصاددانان مطرح فکر می‌کنند نرخ بیکاری امریکا در یکسال آینده دو رقمی باقی خواهد ماند و خلاصه این بحران پایداری خواهد داشت لذا بستر لازم برای ادامه اعتراضات را فراهم می‌کند.

آنچه از نتایج بحران اقتصادی و سیاسی و آشوب های داخلی آمریکا می توان برداشت کرد، این است که اعتراضات حداقل در کوتاه مدت ادامه خواهد داشت، دامنه بحران اقتصادی روز به روز گسترده تر خواهد شد و اینها مسائلی نیستند که ترامپ به سادگی بتواند از آنها عبور کند. در حقیقت رقیب اصلی ترامپ نه جوبایدن که غلبه بر مشکلات درونی آمریکاست که حل و فصل آنها نیز ساده نخواهد بود. باید منتظر بود و دید آیا ترامپ می تواند در برابر رقیب اصلی خود یعنی اعتراضات سیاه پوستان، بحران اقتصادی و نرخ بیکاری پیروز شود یا با شکست در برابر این بحران ، انتخابات 2020 را نیز به جوبایدن دموکرات خواهد باخت؟!

ارسال نظر: