نظام و متحدین در یک سو و ترکیه در سوی دیگر خود را برای نبرد آماده می‌کنند

شمارش معکوس برای عملیات جدید محور مقاومت در ادلب؟

کدخبر: 2355008

شواهد و قرائن نشان می‌دهد احتمال نبرد جدید در ادلب افزایش یافته و ارتش سوریه و متحدین از یک سو و ارتش ترکیه و گروه‌های تروریستی از سوی دیگر به حالت آماده‌باش نظامی درآمده‌اند

نسیم آنلاین : شواهد و قرائن نشان می‌دهد احتمال نبرد جدید در ادلب افزایش یافته و ارتش سوریه و متحدین از یک سو و ارتش ترکیه و گروه‌های تروریستی از سوی دیگر به حالت آماده‌باش نظامی درآمده‌اند. در این گزارش به صورت کوتاه، مهم‌ترین رویدادها و مواضع را در این زمینه مرور می‌کنیم.

طی دو هفته اخیر گزارش‌های متعددی از ارسال نیروهای نظامی ارتش سوریه و متحدین به خطوط تماس در ادلب منتشر شده است. به صورت خاص گرفته می‌شود نیروهای «لشکر چهارم»، «تیپ ۲۵» و «تیپ ۱۰۵ گارد ریاست جمهوری» به عنوان نیروهای تازه‌نفس و برای عملیات قریب الوقوع به دو منطقه «سهل الغاب» و «جبل الزاویه» اعزام شده‌اند! ارتش سوریه به این بسنده نکرده، بلکه به واحدهای عملیاتی متشکل از فلسطینی‌های وابسته به خود که به تیپ «لواء القدس» مشهورند نیز دستور داده تا نیروهای خود را با تمام تجهیزات به ادلب اعزام کند.

در همین حال برخی اخبار نیز از اعزام گروهی از رزمندگان محور مقاومت به شهر «سراقب» حکایت دارد. اخیرا محور مقاومت یک رژه نمادین در سراقب برگزار کرده بود که تصاویر شهید سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی در این مراسم بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های معارضه داشت.

همزمان با اعزام نیروهای تازه‌نفس، میزان پروازهای شناسایی پهپادهای روسی نیز افزایش محسوسی داشته است؛ به طوری که تصاویر متعددی از پرواز پهبادها در خطوط تماس و مناطق نزدیک به آن منتشر شده است. چند مورد محدود پرواز پهپادهای انتحاری نیز

گزارش شده که در میان آن‌ها ترور چند فرمانده گروه‌های معارض نیز وجود داشت. به این‌ها باید درگیری‌های محدود در محورهای «کنصقرة»، «الفطیره» و «حرش بینین» را اضافه کرد.

در سوی مقابل نیز وضعیت به همین ترتیب است. ترکیه برای اولین بار سامانه‌های ضدهوایی با برد متوسط در سوریه نصب کرده است! گفته می‌شود سامانه‌های پدافند هوایی در «فرودگاه تفتناز» و «پادگان المسطومه» نصب شده‌اند. هم‌چنین توپ‌های هویتزر ۲۰۳ میلی‌متری M110-2A با برد ۳۰ کیلومتری به ادلب اعزام شده‌اند. این توپ‌ها برای نخستین بار در عملیات عفرین مورد استفاده ارتش سوریه قرار گرفت که تلفات زیادی را به جنگجویان کرد وارد کرد.

به این‌ها باید ارسال کاروان‌های بزرگ شامل ده‌ها ادوات زرهی و توپخانه‌ای را طی روزهای اخیر اضافه کرد که باعث شد تا تعدادی از پایگاه‌های ارتش ترکیه در ادلب مانند پایگاه‌های «معترم» (شمال شهر اریحا)، «تل النبی ایوب»، «الباره» و... استحکامات دفاعی و جنگی خود را افزایش دهند. در مجموع گفته می‌شو از ابتدای ماه فوریه، بیش از ۷۰۹۰ کامیون و تجهیزات نظامی ارتش ترکیه وارد ادلب شده‌اند و تعداد نیروهای نظامی اعزامی نیز به بیش از ۱۰۴۰۰ نفر می‌رسد که معادل استعداد یک لشکر نظامی کامل است.

به این‌ها باید تحرکات گروه‌های تروریستی را نیز اضافه کرد. اتاق عملیات «و حرض المؤمنین» که شامل گروه‌های تروریستی افراطی مانند «حراس الدین» (شاخه القاعده در سوریه)، «انصار الدین»، «انصار التوحید» (جند الاقصی سابق) و... در آن عضویت دارند، شمار حملات خود به پایگاه‌های مرزی ارتش سوریه را افزایش داده و با انتشار فیلم‌هایی از جنایات خود، در صدد است تا بیش‌تر افکار عمومی را برای نبرد در ادلب تحریک کند! در فیلمی که اخیرا با عنوان «الإغارة فی سهل الغاب» به هدف تحریک افکار عمومی منتشر شد، علاوه بر تصویربرداری و استفاده از ادبیات حماسی و تحریک کننده، به وضوح نشان می‌دهند که حتی فردی که تسلیم شده و از نظر قوانین حقوق جنگی و اسلامی مصداق اسیر به حساب می‌آید، به طرز فجیعی توسط تروریست‌ها به قتل می‌رسد.

از سوی دیگر، ابو محمد الجولانی رهبر گروه تروریستی «هیئة تحریر الشام» که عملا حاکم ادلب است، به منطقه «جبل الزاویه» سفر و با تعدادی از بزرگان عشیره‌ای این منطقه دیدار کرد. به گفته بسیاری از منابع معارضه، این سفر بیانگر درگیری قریب الوقوع در این منطقه است و الجولانی با این سفر قصد داشت این گونه وانمود کند که بومیان جبل الزاویه حامی گروه‌های تروریستی هستند. صالح الحموی از مؤسسین جبهه النصره و از یاران سابق الجولانی پیرامون این سفر در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «باید جبل الزاویه را به خدا بسپاریم! سفر الجولانی به این منطقه نشان داد بی‌تردید به زودی شاهد عملیات ارتش سوریه در جبل الزاویه خواهیم بود...»

اما این همه تحولات نیست! سه‌شنبه شب (به وقت محلی) و چهارشنبه این هفته، بمب افکن‌های ارتش روسیه برای اولین باز بعد از آتش بس اخیر در آسمان ادلب مشاهده و پایگاه گروه‌های تروریستی را بمباران کردند. در ابتدای ماه مارس و در جریان ملاقات رجب طیب اردوغان و پوتین در مسکو، رؤسای جمهور ترکیه و روسیه توافقنامه‌ای را به امضا رساندند که به موجب آن درگیری در ادلب متوقف شد. بعد از این توافق و طی سه ماه اخیر، بمب افکن‌های روسی در آسمان ادلب پرواز نکرده بودند.

این در حالی است که ابتدای هفته جاری، روسیه تعدادی بمب افکن میگ ۲۹ به ارتش سوریه واگذار کرد. روز یکشنبه خبرگزاری سانا در گزارشی اعلام کرد سری دوم بمب افکن‌های میگ ۲۹ به ارتش سوریه واگذار شد و آن‌ها از ابتدای ماه جاری (دوشنبه هفته گذشته)، در اختیار واحدهای عملیاتی ارتش قرار می‌گیرند. البته در این گزارش، تعداد فرونده‌های میگ واگذار شده، ذکر نشده است.

بمب افکن‌های میگ ۲۹ در دهه هفتاد میلادی طراحی شد و نخستین واحد‌های آن در سال ۱۹۸۳ مورد استفاده نیروی هوایی ارتش شوروی قرار گرفت و گفته می‌شود بهترین جنگنده‌های صادراتی روسیه می‌باشد. کارشناسان نظامی آن را با بمب افکن‌های اف ۱۵ آمریکا مقایسه می‌کنند. این بمب‌افکن در جنگ‌های اوکراین، کوزوو، تجاوز صدام به ایران اسلامی، افغانستان، کوبا، یمن، سوریه، لیبی و... استفاده شده و هم‌اکنون در ارتش‌های روسیه، هند، ایران، کره شمالی، الجزایر، سوریه، آذربایجان، بنگلادش، کوبا، سودان، بلاروس، بلغارستان، چاد، اریتره، قزاقستان، مالزی، میانمار، پرو، لهستان، صربستان، مغولستان، سری لانکا، اسلواکی، ترکمنستان، اوکراین و ازبکستان استفاده می‌شود. ضمن این‌که توسط دولت‌های آمریکا و سرزمین‌های اشغالی نیز برای استفاده تحقیقاتی و آموزشی خریداری شده‌اند.

از مجموع این تحولات می‌توان نتیجه گرفت علمیات در ادلب قریب الوقوع است. اگر ملاحظات سیاسی در روابط میان آنکارا و مسکو تا پیش از این ایجاب می‌کرد در پرونده سوریه به آتش بس شکننده سه ماه قبل وفادار بمانند، این بار تحولات پرونده لیبی از یک سو و پرونده سوریه از سوی دیگر به سمتی رفته که روسیه و ترکیه نیز خود را برای این نبرد به طور جدی آماده کرده‌اند. باید دید این بار بخش جنوبی بزرگراه ام ۴ و به ویژه منطقه جبل الزاویه از اشغال گروه‌های تروریستی آزاد می‌شود؟

ارسال نظر: