دولت برخلاف سیاست‌های کلی جمعیت حرکت می‌کند

بهانه‌های بی‌اساس برای نپرداختن یارانه به نوزادان

کدخبر: 2355007

دولت در مصوبه خود یارانه موالید جدید را مشروط به تایید وزارت کار و وجود منابع کرده است. اما زمانی که قرار باشد یارانه خانوارهای پردرآمد حذف شود، خود به خود یارانه نوزادهای تازه متولد شده این خانواده نیز قطع خواهد شد بنابراین هیچ لزومی ‌نداشت که دولت یارانه تمامی‌ نوزادان تازه متولد شده در هر خانواده را قطع و پرداخت آن را مشروط کند.

نسیم آنلاین ؛ حمیدرضا اکبری: هیات وزیران در جلسه ۱۱ خرداد ماه ۹۹ ، پرداخت یارانه به موالید جدید را برای سال ۹۹ با اما اگر مواجه کردند. به این صورت که پرداخت یارانه نقدی به فرزندان متولد شده خانوارهای یارانه‌بگیر، مشروط به تایید وزارت کار و وجود منابع است در حالی که پیش از این با تولد فرزند، یارانه نقدی بدون هیچ شروطی برای او واریز می‌شد.

دولت در همین جلسه آئین نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۱۴) قانون بودجه، با موضوع منابع و مصارف هدفمندی یارانه‌ها را تصویب کرد. براساس این آئین‌نامه، وزارت کار موظف شد با کمک بانک‌های اطلاعاتی، سه دهک بالای درآمدی یارانه‌بگیر را با ارائه دلیل و مدرک به افراد، شناسایی و به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی کند و این سازمان می‌بایست یارانه خانوارهای اعلامی ‌را در اولین نوبت حذف کند.

دلایل غیر منطقی دولت برای حذف یارانه موالید جدید

دولت در مصوبه خود یارانه موالید جدید را مشروط به تایید وزارت کار و وجود منابع کرده است و برای مشروط شدن پرداخت یارانه به موالید جدید ۲ دلیل را ذکر کرده است.

اول) تایید وزارت کار

دوم) وجود منابع کافی

دلیل اول دولت برای مشروط شدن یارانه موالید جدید، در حالی است که قرار است وزارت کار یارانه خانوارهای با درآمد بالا را حذف کند. زمانی که قرار باشد این اتفاق رخ دهد؛ خود به خود یارانه نوزادهای تازه متولد شده این خانواده نیز قطع خواهد شد بنابراین هیچ لزومی‌نداشت که دولت یارانه تمامی ‌نوزادان تازه متولد شده در هر خانواده را قطع و پرداخت آن را مشروط کند.

دلیل دوم دولت نبود منابع کافی برای پرداخت یارانه به نوزادان متولد سال ۹۹، اعلام شده است. اما با توجه به پایین بودن نرخ رشد فعلی، مشخص می‌شود پرداخت یارانه به نوزادان جدید به منابع هنگفتی نیاز ندارد.

دولت برخلاف سیاست‌های کلی جمعیت حرکت می‌کند

فرامرز توفیقی (رئیس کمیته دستمزد کانون عالی شوراها) با انتقاد از این مصوبه دولت گفته است: دولت‌ها وعده‌های رنگارنگ می‌دهند اما به هیچ کدام از آنها عمل نمی‌کنند. اکنون یارانه ۴۵ هزار تومانی، آن قدرت خرید چند سال قبل را ندارد؛ در عین حال که در پی کاستن از کمیت آن هستند و می‌خواهند به متولدان جدید یارانه ندهند .

با توجه به سیاست‌های غلط اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی که از سوی این دولت و دولت‌های گذشته صورت پذیرفته با حذف مشوق‌ها و البته سنگ‌اندازی در برابر خانواده‌ها برای افزایش فرزندان، نرخ رشد جمعیت کشور به زیر ۱ درصد رسیده است. طبق آخرین برآوردهای صورت گرفته، در ۳۰ سال آینده، ایران پیرترین جمعیت دنیا را خواهد داشت .

با توجه به سیاست‌های کلی جمعیت، دستگاه‌های مختلف از جمله دولت باید برای جبران کاهش نرخ رشد جمعیّت و نرخ باروری در سال‌های گذشته، طرح و برنامه مدون داشته باشد. دولت باید با در نظر داشتن نقش ایجابی عامل جمعیّت در پیشرفت کشور، برنامه‌ریزی‌های جامع برای رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور متناسب با سیاست‌های جمعیّتی را انجام دهد .

مصوبه اخیر دولت مبنی بر مشروط شدن یارانه به نوزادان متولد ۹۹، دارای پیام به شدت منفی به ذهنیت مردم به منظور نبود حمایت و مشوق‌های دولتی برای فرزندآوری است. این در حالی است که دولت روحانی در موضوع یارانه معیشتی نیز، برخلاف سیاست‌های کلی جمعیت عمل کرد و یارانه خانوارهای پر جمعیت را عادلانه توزیع نکرد.

ارسال نظر: