واقفیه نباشیم

کدخبر: 2355006

امروز نیز جریان واقفیه در انقلاب اسلامی پدیدار شده، عده ای بخاطر به خطر افتادن ثروت و قدرت خود و عده ای نیز به دلیل تفسیر و برداشت های اشتباه از مبانی خط امام که ناشی از فقدان جامع نگری و التقاط فکری است، در حال بازتولید واقفیه در درون جریان انقلاب اسلامی هستند.

نسیم آنلاین ؛ علیرضا فقیهی راد: پس از رحلت امام خمینی(ره)، با اجماع بی نظیر اعضای مجلس خبرگان که موید توصیه های مکرر امام(ره) مبنی بر صلاحیت آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) برای رهبری بود و همچنین تایید بی سابقه ایشان توسط علما و فقهای بزرگ شیعه شاهد انتخاب شدن ایشان به جایگاه ولایت فقیه و رهبری انقلاب اسلامی هستیم. اما پس از گذشت زمان جریاناتی هرچند در اقلیت محض در کشور پدیدار شدند و کماکان تداوم دارند که با ادعای طرفداری از خط امام، راه و مسیر انقلاب اسلامی را متوقف در سال 68 و رحلت امام عظیم الشان می دانند.

این جریان که خود دچار گرفتاری در مطامع دنیوی و اشرافیت یا استحاله فکری شده اند، با ترسیم یک امام خیالی در ادامه مسیر حرکت انقلاب اسلامی دچار نوعی توقف و ایستایی شدند. مدعیانی که به واسطه انتساب به بیت امام یا انتصاب در برهه ای از زمان به امام راحل انقلاب را مُلک شخصی خود دانسته و به دلایلی از جمله محروم شدن از مواهب قدرت و ثروت در کشور، در تداوم مسیر انقلاب به رهبری امام خامنه ای دچار انحراف شده و با ادعای خط امامی بودن همه چیز را متوقف در سال 68 و حضور امام خمینی(ره) می دانند و هیچگاه تبعیت عملی از امام حی و حاضر نداشته و ندارند.

از طرفی عده ای نیز در این میانه در اثر شبهات ذهنی و فکری نیز همانند جریان فوق در امام(ره) متوقف مانده اند. آنهایی که در بستر فقدان مبانی فکری جامع با ترسیم یک امام کاریکاتوری و ناقص، در فهم مسائل دچار شبهه و انحراف عقیدتی شدند و در تداوم ولایت مطلقه فقیه به خطا رفتند و مدام به ارجاعات غلط و ناقص به گذشته از درک و تبعیت از امام خامنه ای محروم شدند.

این جریان بیشترین شباهت با جریان تاریخی در دوره امام موسی کاظم (ع) موسوم به واقفیه را دارد. واقفیه گروهی از شیعیان بودند که بر امامت امام کاظم(ع) توقف کردند و از اعتراف به امام رضا(ع) سرباز زدند. تاریخ علت توقف این گروه در امامت امام کاظم(ع) را دو مساله اساسی بیان می کند: اولا فریفته شدن به اموال و ثروت ها و اشرافی گری بود. دوما شبهه های اعتقادی که در اثر القاء اندیشه های جدید و گاه به سبب برداشت های نادرست از مبانی عقیدتی پدید می آمدند. این دو مساله یعنی دنیا طلبی و انحراف فکری اساسی ترین علل شکل گیری و زمینه سازی در ایجاد و حرکت فرقه انحرافی واقفیه بود.

امروز نیز جریان واقفیه در انقلاب اسلامی پدیدار شده، عده ای بخاطر به خطر افتادن ثروت و قدرت خود و عده ای نیز به دلیل تفسیر و برداشت های اشتباه از مبانی خط امام که ناشی از فقدان جامع نگری و التقاط فکری است، در حال بازتولید واقفیه در درون جریان انقلاب اسلامی هستند.

همانطور که در زمان امام رضا(ع) واقفیه جریان شیعی را دچار شک و تردید و تفرقه کرد و امام رضا(ع) نیز با این جریان با شدت و قدرت در سطوح مختلف از پاسخ به شبهات، بیان ماهیت واقفیان، تحریم اجتماعی و اقتصادی و حتی لعن و نفرین برخورد کردند، امروز نیز می طلبد پیروان واقعی مکتب امام، نگذارند بیش از این واقفیه درون انقلاب عرض اندام کند و جریان وفادار به امامین انقلاب اسلامی را دچار تفرقه و شبهه کند.

ارسال نظر: