مردم ترس را کنار گذاشته و درمان را ادامه دهند

کدخبر: 2354959

یک فوق تخصص غدد و متابولیسم گفت:هموطنان ترس از کرونا را کنار بگذارند و درمان‌های پزشکی خود را ادامه دهند.

علی مصدق‌خواه با حضور در برنامه تلویزیونی طبیب با تأکید بر اینکه بار بستری بیماران کرونایی در بیمارستان‌ها کم شده و افراد می‌توانند مراجعات پزشکی خود را ادامه دهند، به شایعاتی در خصوص سرطان‌زا بودن داروی متفورمین، عوارض داروی لووتیروکسین برای لاغری و همچنین چگونگی آزمایش میزان قند در افراد دیابتی و غیر دیابتی پاسخ داد.

مصدق‌خواه در خصوص شایعاتی مبنی بر سرطان‌زا بودن متفورمین گفت: عموما اطلاعات ما از فضای مجازی زیاد شده و صحبت‌هایی از این راه منتقل می‌شود، در این خصوص باید توضیح دهم که خیلی از داروها برای اینکه به ترکیب خوراکی تبدیل شوند موادی به زیرساخت‌های آن اضافه می‌شود، بعضی شرکت‌ها که فعلا اعلام نشده در ساخت متفورمین از کمی نیترات استفاده کرده‌اند، البته نیترات در خیلی از خوراکی‌ها هست مثل غذاهای گریل شده، غذاهای آماده و آب، اما متفورمین داروی پایه دیابت است و نمی‌توان آن را حذف کرد.

وی ادامه داد: آن چیزی که مدنظر ماست حفظ سلامت افراد است، طی مطالعات سازمان غذا و دارو آمریکا یک سری شرکت‌هایی که فرم آهسته‌رهش این دارو را تولید می‌کنند در محصولات‌شان از مقداری نیترات استفاده کردند که اگر آن شرکت‌ها اعلام شوند داروها بازگردانده می‌شود و در اختیار عموم قرار نمی‌گیرد اما تأکید می‌کنم که اگر هم این حرف درست باشد سازمان غذا و دارو توصیه می‌کند که متفورمین را قطع نکنید بالا رفتن قند خیلی بدتر از آن مختصر نیترات است، مصرف آن را ادامه دهید و با پزشک‌تان مشورت کنید بیماران هراس نداشته باشند. همچنین در خصوص مصرف متفورمین در ایام بارداری باید عرض کنم مطالعات زیادی شده که مصرف متفورمین در بارداری ضرری ندارد.

فوق تخصص غدد و متابولیسم در ادامه با اشاره به اینکه هنوز خیلی از افراد برای ویزیت‌های دوره‌ای به بیمارستان مراجعه نمی‌کنند، گفت: کار درمان هیچ‌وقت تعطیل‌بردار نیست ما همان‌طور که باید به بیماران کرونایی می‌رسیدیم باید به دیگر بیماران نیز رسیدگی می‌کردیم، برای ما در بیمارستان‌های دانشگاهی و نظامی امنیت بیمار خیلی مهم است، ما هر بیمار دیگری هم که می‌خواستیم در بخش بستری کنیم عکس‌برداری می‌کردیم، الان همکاران من در وزارت بهداشت اعلام کردند اگر بیماری سابقه سرفه نداشته باشد و تماس با بیمار کرونایی نداشته باشد بستری کنید و فقط بیمارانی که شک می‌کنید کرونا دارند با بررسی‌های بیشتر بستری کنید، من این مژده را به هموطنان بدهم که دیگر ترس از کرونا را کنار بگذارند. مصدق‌خواه همچنین یادآور شد: بار بستری کرونا در بیمارستان‌ها پائین آمده، از آن طرف شما ممکن است مشکلاتی داشته باشید که در این دو سه ماه اخیر مراجعه نکردید و آن بیماری‌ها ممکن است که مشکل‌ساز شود، آن افرادی که دیابت‌شان کنترل نشده یا کاهش وزن شدید داشتند، دوره‌های شیمی درمانی داشتند باید به سیستم بهداشت و درمان اعتماد کنند و مراجعات را ادامه دهند.

وی در ادامه در خصوص استفاده نابجا از لووتیروکسین برای لاغری گفت: برخی داروها برای لاغری استفاده می‌شود که یکی از آنها لووتیروکسین است، اما این دارو برای لاغری تأئیدیه ندارد، لووتیروکسین یک هورمون است که سوخت و ساز بدن را زیاد می‌کند چون خود این دارو اگر در بدن سالم استفاده شود ممکن است که باعث تپش قلب‌های شدید شود و در درازمدت در افرادی که نیاز ندارند پوکی استخوان به همراه داشته باشد. همچنین باید توضیح دهم که لووتیروکسین در بازار کم نشده چون جزء داروهای تولید داخل است و ممکن است نوع خارجی آن کم شده باشد.

این متخصص همچنین عنوان کرد: برخی هر نوع افزایش تعریق را به تیروئید ربط می‌دهند در حالیکه مثلا عرق کف دست حالت موضعی است که ربطی به مشکلات داخلی بدن ندارد، اما تعریق زیاد در کل بدن ممکن است به پرکاری تیروئید ربط داشته باشد. یا مثلا لاغری که در شش ماهه جدید اتفاق افتاده ممکن است به تیروئید ربط داشته باشد، اما اگر قدیمی است نیاز به بررسی ندارد. داغ بودن کف پا به صورت مداوم هم ممکن است مربوط به دیابت طول کشیده باشد.

وی در پایان با تأکید بر اینکه افرادی که زمینه ژنتیکی دیابت دارند در سن بالای چهل سال باید هر سه سال یک بار حتما آزمایش دیابت را انجام دهند، در خصوص نحوه آزمایش قند در افراد تصریح کرد: اگر فردی دیابتی است قندش در ناشتا باید بین ۹۰ تا ۱۳۰ و دو ساعت بعد از غذا باید زیر ۱۸۰ تا حداکثر ۲۰۰ باشد، و میانگین قند سه ماهه هم بین ۵/۶ تا ۷ باشد، در افراد غیر دیابتی تقسیم‌بندی داریم اگر قند کسی بالای ۱۰۰ رفت شروع می‌کنیم به هشدار دادن اما اگر قند ناشتا بالای ۱۲۶ رفت می‌شود دیابت، میزان قند دو ساعت بعد از صبحانه نیز بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ در افراد عادی هشدار است.

«خبرگزاری مهر»

ارسال نظر: