مشاوره روانشناسی آنلاین

کدخبر: 2354919

در چند سال اخیر اینترنت و فضای مجازی چنان تاثیر عمیقی بر شیوه زندگی و کار افراد داشته است که نمی‌توان آن را انکار کرد. اشخاص بسیاری برای بهبود و رونق کسب و کار خود با استفاده از فضای مجازی و اینترنت خدمات خود را ارائه می دهند. یکی از کارهایی که با کمک از این روش ارائه خدمات را هم برای مشاوران و روانشناسان و هم برای بیماران راحت کرده است، مشاوره روانشناسی آنلاین است.

در چند سال اخیر اینترنت و فضای مجازی چنان تاثیر عمیقی بر شیوه زندگی و کار افراد داشته است که نمی‌توان آن را انکار کرد. اشخاص بسیاری برای بهبود و رونق کسب و کار خود با استفاده از فضای مجازی و اینترنت خدمات خود را ارائه می دهند. یکی از کارهایی که با کمک از این روش ارائه خدمات را هم برای مشاوران و روانشناسان و هم برای بیماران راحت کرده است، مشاوره روانشناسی آنلاین است.

photo_2021-11-18_11-31-32

 

سال های درازی است که مردم به شکل های مختلف خدمات مشاوره را دریافت می کنند. مرسوم ترین شکل این خدمات، مراجعه حضوری بیمار به روانشناس است. به این صورت که فرد با وقت قبلی به مراکز مشاوره یا کلینیک های روانشناسی می رفت و برای حل مشکل خود اقدام می کرد.

به تدریج این فرآیند ارائه و دریافت خدمات روانشناسی راحت تر شد و شکل جدید آن با مشاوره تلفنی صورت گرفت. کم کم پیشرفت تکنولوژی نوع دیگری از خدمات مشاوره را رایج کرد که مشاوره آنلاین نام گرفت. این روش ارتباط بین بیمار و درمانگر را به مراتب آسان تر و کم هزینه تر کرد.  

به چه نوع خدماتی مشاوره روانشناسی آنلاین می گویند؟

باید بیان کرد که مشاوره آنلاین در واقع شکل دیگری از مشاوره به صورت حضوری است؛ تنها تفاوت آن این است که بیمار و روانشناس برای ارتباط از اینترنت استفاده می کنند. هدف کلی از این کار راحت تر کردن این ارتباط برای هر دو طرف است. تحقیقات مختلف این روش درمانی را مورد تایید قرار داده است و بیش از 30 سال است که مشاوره غیرحضوری توسط انجمن روانشناسی آمریکا مورد تایید قرار گرفته است.

  • مشاوره ازدواج آنلاین
  • هیپنوتیزم درمانی
  • مشاوره روانشناسی

 

اهداف مشاوره روانشناسی آنلاین

اصلی ترین هدف بهره گرفتن از اینترنت، بهبود رابطه بین افراد و مشاوران و نزدیک تر کردن آن ها است.

اکثر مردم با بهانه های مختلف همچون کار زیاد، هزینه های درمان، طولانی بودن مسیر و دسترسی نداشتن به مشاور از این امر مهم در زندگی خود خودداری می کنند.

برای مثال فردی که تصمیم دارد احساس ناامیدی و عدم اعتماد به نفس خود را مدیریت کند و به درمان آن بپردازد؛ اما به علت ساعات کاری و کمبود وقت فرصت ندارد که به صورت حضوری مراجعه کند و یا اینکه مشاوری که به کیفیت کار او اطمینان داشته باشد، پیدا نمی کند. مشخص است که در چنین شرایطی مشاوره روانشناسی آنلاین، راه حل مناسبی برای کمک گرفتن از یک مشاور یا روانشناس خبره و باتجربه است.

بنابراین در هر نقطه از جهان که باشید، قادر خواهید بود از مشاوره فرد مورد نظر بهره ببرید. برای مثال علاقه دارید از روانشناسی که در شهر دیگری به جز محل سکونت شما است، کمک بگیرید و مسافت طولانی این امکان را برای شما مهیا نمی کند، در این شرایط ارتباط با او از طریق فضای مجازی بهترین گزینه است.

انواع مشاوره روانشناسی آنلاین

مشاوره آنلاین، به روش های مختلفی انجام می شود که در ادامه این مطلب بررسی می کنیم.

  • یک روش با استفاده از نوشتار یا به عبارتی چت کردن و تایپ است. از برنامه های پیام رسان، برای این سبک مشاوره استفاده می شود. مراجعه کننده و روانشناس به صورت چت با هم گفتگو می کنند و مشاور برای حل مشکلات بیمار تلاش می کند.

 البته این روش دارای اشکالاتی نیز هست. زیرا در بهترین جلسه مشاوره باید بیمار و روانشناس به صورت رو در رو با یکدیگر گفتگو کنند و همدیگر را ببینند. روانشناس یا مشاور با دیدن حالات چهره یا زبان بدن بیمار خود، بهتر و کامل تر در تشخیص و بهبود درمان او کمک می کند.

اما این امر در مشاوره روانشناسی تایپی امکان پذیر نیست و بنابراین کیفیت پایینی دارد و خیلی کم از این نوع مشاوره استفاده می شود.

photo_2021-11-18_11-31-32

 

  • دومین روش مشاوره آنلاین تصویری است که این نوع مشاوره شباهت خیلی زیادی به مشاوره حضوری دارد. در این نوع، روانشناس و بیمار آنلاین با هم در تماس تصویری ارتباط برقرار می کنند. از این حالت مشاوره هر روز بیشتر استقبال می شود و برای افرادی که امکان دسترسی به مشاور، به هر دلیلی ندارند، بسیار مناسب است.

چگونه از مشاوره روانشناسی آنلاین استفاده کنیم؟

سایت های معتبر زیادی هستند که خدمات مشاوره آنلاین را ارائه می دهند. آنها بهترین تیم از افراد تحصیل کرده و باتجربه در زمینه مشاوره و روانشناسی را گرد هم آورده اند. برای استفاده از این خدمات تنها کافی است، به یکی از این سایت ها که از اعتبار آن اطمینان دارید، مراجعه کنید و پس از انتخاب مشاور مدنظرتان، هزینه مشاوره را پرداخت کنید و با تعیین زمان آن به صورت تصویری و صوتی خدمات دریافت کنید.

برای اطلاع بیشتر از مزایا و معایب مشاوره روانشناسی آنلاین به سایت دکتر بهشتیان مراجعه کنید. دکتر بهشتیان متخصص روانشناسی و بنیانگذار مشاوره آنلاین در ایران است. وی تحقیقات مختلفی درباره اثربخشی روش های مختلف مشاوره اینترنتی در ایران انجام داده است.

ارسال نظر: