با انتساب دروغ به رئیس جمهور ایران؛

درخواست نویسنده سعودی برای رها کردن فلسطین و تمرکز بر تجزیه خوزستان! +‌واکنش کاربران عرب

کدخبر: 2354915

«محمد آل الشیخ» از نویسندگان مشهور آل سعود که مقالات جنجالی برای روزنامه «الجزیره» (چاپ ریاض) می‌نویسد با نوشتن سه پست در صفحه شخصی خود در توییتر، خواستار رها کردن بحث فلسطین و تمرکز بر تجزیه ایران اسلامی و استقلال خوزستان از کشورمان شد!

نسیم آنلاین : «محمد آل الشیخ» از نویسندگان مشهور آل سعود که مقالات جنجالی برای روزنامه «الجزیره» (چاپ ریاض) می‌نویسد با نوشتن سه پست در صفحه شخصی خود در توییتر، خواستار رها کردن بحث فلسطین و تمرکز بر تجزیه ایران اسلامی و استقلال خوزستان از کشورمان شد!

او در صفحه شخصی خود در توییتر ادعای بسیار سخیفی را بدون ارائه سند مطرح کرد: «عبدالله النفیسی [متفکر] کویتی ادعا می‌کند حسن روحانی روزی گفته بود ساحل غربی خلیج [فارس] شامل کشورهای کویت تا عمان، زمانی جزئی از کشور ایران بودند که بعدها اشغال شدند. بالاخره روزی آن‌ها را به خاک ایران ضمیمه خواهیم کرد.» و در ادامه همین توییت، ادعای بسیار تندی را ذکر کرد: «به نظر می‌رسد [وزیر امور خارجه عمان] بن علوی، در خط مقدم این پروژه قرار دارد!»

محمد آل الشیخ در توییت دیگری، خواستار افراطی‌گری بی‌سابقه آل سعود شد: «آیا می‌دانید، اهواز نام یک سرزمین عربی بود که ایران آن را اشغال کرده ایست؟ آیا می‌دانید مساحت آن حدودا ۱۶۰ کیلومتر بود که از محمره [(خرمشهر)] تا بندرعباس امتداد داشت. مساحت اقلیم اهواز، ۸ برابر بیش‌تر از مساحت فلسطین است. از نظر استراتژیک هم برای ما مهم‌تر است. از نظر ژئوپلتیکی نیز به مرزهای ما نزدیک‌تر است. پس چرا نسبت به آزادسازی اهواز اهمال و بر روی فلسطین تمرکز کرده‌ایم؟!»

این دو توییت بازتاب بسیار گسترده‌ای داشت. آل الشیخ چند ساعت بعد در توییت دیگری مواضع خود را به این شکل تکرار کرد: «رژیم حاکم بر ایران، سخت‌ترین روزهای خود را پشت سر می‌گذارد. فشار تحریم‌های آمریکا، اقتصاد آن‌ها را زمینگیر کرده بود و حالا با انتشار گسترده کرونا در ایران، فرصت خوبی برای شکل‌گیری دور جدید اعتراضات مردمی به رژیم حاکم است. کشورهای عربی نباید این فرصت طلایی را ا دست دهند. باید اهواز به جامعه کشورهای عربی بازگردد!»

مواضع آل الشیخ علیه فلسطین

لازم به ذکر است که محمد آل الشیخ را باید در زمره کسانی دسته‌بندی کرد که آشکارا تمایلات ضد فلسطینی خود را بیان می‌کنند. این دسته افراد که اصطلاحا «متصهینین» یا «افراد متمایل به صهیونیسم» خوانده می‌شوند، بعد از تکیه زدن بن سلمان بر منصب ولیعهدی، مواضع خود را صراحتا و بی‌پروا بیان می‌کنند. از نگاه ناظران سیاسی، متصهینین در قلمرو آل سعود، نیروهای آوانگارد بن سلمان محسوب می‌شوند که در قضایای دیگر مانند دشمن‌هراسی نسبت به ایران، قطر و ترکیه دقیقا همان خط بن سلمان را دنبال می‌کنند.

آل الشیخ در سال ۲۰۱۷ و اندکی بعد از برکناری نایف و دستیابی بن سلمان به دومین بالاترین منصب حکومتی آل سعود، از نخستین افرادی بود که صراحتا خواستار کنار زدن بحث فلسطین و قدس شریف شد: «اگر مصالح ما با مصالح فلسطین در تضاد قرار گرفت، طبیعی است که باید مصالح ملی خود را مقدم بدانیم.» او در توییت بعدی ادامه داد: «رابطه ما با آمریکا به مراتب مهم‌تر [از بحث فلسطین و آزادی قدس شریف] است. ما هرگز منافع و مصالح ملی خود را به خاطر شما قربانی نخواهیم کرد. ما هم‌چنان در خاطرمان مانده است که در زمان جنگ اول خلیج فارس، فلسطینی‌ها چگونه به سود صدام شیمیایی شعار می‌دادند.»

او سال گذشته در یک توییت رادیکال، با ادبیات بسیار بدی به فلسطینی‌ها حمله کرد و خواستار ممانعت از حضور آنان در مراسم حج شد: «فلسطینی‌ها وبال گردن و مصیبت برای کسانی هستند که از آن‌ها پذیرایی و میزبانی می‌کنند. اردن از آنان استقبال کرد و هزینه آن را «سپتامبر سیاه» (۱۹۷۱) پرداخت. لبنان از آن‌ها میزبانی کرد که باعث جنگ داخلی لبنان شد. کویت مقصد دیگری برای آوارگان فلسطینی بود، اما با اشغال کویت شاهد بودیم که فلسطینی‌ها به سربازان صدام تبدیل شده‌اند. اکنون آن‌ها به ما حمله کرده و مواضع ریاض را محکوم می‌کنند. آن‌ها را کسی بهتر از ارتش اسرائیل نمی‌شناسد!!»

او در این توییت، تلویحا از کشتار فلسطینی‌ها توسط نظامیان صهیونیست حمایت کرد. او در توییت دیگری ضمن بازنشر یک فایل کوتاه ویدئویی، خواستار ممانعت از ورود حجاج فلسطین به عربستان شد: «نباید اجازه داد تا سگ‌های حماس در مراسم حج شرکت کنند!!»

آل الشیخ؛ از پیشگامان متصهینین حامی بن سلمان

همان طور که پیش‌تر بیان گردید محمد آل الشیخ از سال ۲۰۱۷ مواضع ضدفلسطینی خود را بیان می‌کند. این سال، دقیقا مقارن با زمانی است که بن سلمان توانست کرسی ولیعهدی را از آن خود سازد.

برخی قرائن نشان می‌دهد این جریان به شکل هدایت شده‌ای از سال ۲۰۱۷ و به محض کنار زده شدن بن نایف فعال گشت. به عنوان نمونه در فاصله یک روز بعد از اظهارات جنجالی محمد آل الشیخ، نوبت به «ترکی الحمد» رسید که از نویسندگان شهیر و قدیمی آل سعود است. این نویسنده که صراحتا خود را مروج لیبرالیسم می‌خواند، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «بگذارید رک باشیم. ریاض مهم‌تر از قدس است. ببخشید دوست من ... این قضیه (اشاره به قدس) برای من اهمیتی ندارد؛ این موضوع برای کسی مسأله است که دغدغه دیگری ندارد... مسأله قدس، منبع رزق و روزی برای عده‌ای شده و عده دیگری نیز با دم زدن از قدس می‌خواهند برای خود کسب اعتبار کنند.»

توییت پیشین بازتاب وسیع و اعتراض گسترده‌ای را در پی داشت؛ به طوری که ترکی الحمد واکنش نشان داد: «ادعا کرده‌اند من می‌گویم [آزادسازی] قدس، مسأله مهمی نیست. این تعبیر صحیح نیست. من می‌گویم فلسطین در درجه اول مسأله اعراب نیست؛ زیرا اصحابش، آن را فروخته‌اند!! مسأله من، کشور خودم هست که باید در مسیر توسعه و آزادی و خلاص شدن از بندهای سنت حرکت کند...» او در توییت دیگری نیز ادامه داد: «من ضد فلسطین نیستم. از سال ۱۹۴۸ ما با فلسطین همدردی می‌کنیم. به نام فلسطین کودتاها [در جهان عرب] شکل گرفت... توسعه، متوقف شد به خاطر فلسطین!! آزادی‌ها سلب گردید به خاطر فلسطین! در نهایت، حتی اگر فلسطین هم تشکیل شود، چیزی بیش‌تر از یک کشور عربی ضعیف و فرومایه نخواهد بود! خودفریبی بس است!!»

در همان هفته، «حمزه محمد سالم» از اقتصاددانان و سیاستمداران حامی بن سلمان است در توییتر خود صراحت بیش‌تری نشان داده و خواستار روابط رسمی با تل‌آویو شد. او در این زمینه خواستار همکاری اقتصادی گسترده و همکاری در زمینه رشد گردشگری شد: «الویت ما باید توسعه توریسم باشد. امیدوارم همین اصل، مبنای رابطه ما با اسرائیل باشد!» این در حالی است که تا میانه دهه پیشین، حمزه سالم از سلفی‌های حامی طالبان بود و مدتی بعد طی یک دگردیسی آشکار به سمت لیبرالیسم رفت و اامارات را الگوی مناسبم برای کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس می‌خواند.

اما این جنبش محدود به افراد فوق نبود. «سعاد الشمری» از نویسندگان و خبرنگاران اثرگذار به کنایه نوشت: «۶۰ سال است که به بهانه قوم‌گرایی و مسأله فلسطین و دشمنی با اسرائیل،

مشکلات خود را بیش‌تر کرده‌ایم. اکنون زمان صلح است.» «احمد بن سعید القرنی» از تحلیلگران عربستانی نیز خواستار افتتاح سفارت رژیم صهیونیستی در سرزمین حرمین شریفین شد.

لازم به ذکر است که رسانه‌های نزدیک به قطر، معمولا محمد آل الشیخ را «فردی نزدیک به بن سلمان» می‌خوانند.

ارسال نظر: