۳۰ سال دیگر تا همه‌گیر شدن انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان

سال ۲۰۵۰، جهان پر از انرژی‌های پاک

کدخبر: 2354788

تحقیقات علمی دانشمندان دانشگاه استنفورد کالیفرنیا نشان می‌دهد انرژی‌های تجدیدپذیر در سال ۲۰۵۰ می‌توانند انرژی کل کره زمین را تأمین کنند.

نسیم‌آنلاین : در حال حاضر تقریباً به طور قطع می‌توان ادعا کرد با استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر، می‌توان برق مورد نیاز برای گرمایش و سرمایش و حمل و نقل چه در بخش مصارف خانگی و اداری و چه در بخش صنایع را تأمین کرد. این ادعا، در تحقیقات اخیر دانشگاه استنفورد کالیفرنیا بر اساس 47 مقاله علمی پژوهشی که توسط 91 نویسنده به چاپ رسیده، قابل ردیابی است.

گستره این تحقیقات سراسر دنیا را در بر گرفته است و می‌توان رصد کرد که ظرفیت این نوع انرژی‌ها در هر کشور و یا منطقه تا چه اندازه وجود دارد و کدام بخش‌های دنیا می‌توانند این فن‌آوری را در اختیار گرفته و نیازهای خود را با این شیوه تأمین کنند. بخش‌هایی از دنیا مثل صحرای آفریقا یا کشورهایی مانند آلمان نمونه‌های کوچکی از تحقق این پیشرفت و غلبه بر موانع این فن‌آوری هستند. به نظر می‌رسد اگر اراده سیاسی دولت‌ها به سمت این برنامه پیش رود، می‌توان 100 درصد انرژی مورد نیاز دنیا را از طریق انرژی‌های پاک تأمین کرد. شما در هر جایی از دنیا که دست بگذارید، توانایی‌هایی خواهید دید که مزیت نسبی برای دور شدن از سوخت‌های فسیلی و بهره‌وری از انرژی‌های نو را ایجاد می‌کند.

از جمع‌بندی این مقالات می‌توان استنباط کرد که نگرانی افرادی که می‌گویند انرژی‌های نو قابل اطمینان نیستند یا به اندازه کافی برای جایگزینی فسیلی‌ها پیشرفت نکرده‌اند، بی‌مورد است. پس از مطالعات و دستاوردهایی که موجب افزایش بهره‌وری انرژی‌های پاک بدست آمده از خورشید، آب و باد و ترکیب این انرژی‌ها با یکدیگر شده است و البته پیشرفت در ذخیره‌سازی انرژی‌های تولیدی، می‌توان به این نتیجه رسید که تمامی انرژی مورد نیاز جهان را می‌توان از انرژی‌های تجدیدپذیر تأمین کرد.

یکی از این مقالات که بیشترین رجوع را داشته، بررسی می‌کند که جایگزینی این انرژی‌ها چه تأثیراتی در ثبات شبکه، هزینه‌ها، مشاغل، بهداشت و آب و هوا در 143 کشورجهان خواهد داشت. یافته‌های محققان می‌گوید با توجه به گرم شدن بی‌سابقه زمین، و مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا جان میلیون‌ها نفر در معرض خطر است و سوخت‌های فسیلی این خطر را روز به روز افزایش می‌دهند. چندی از پژوهشگران درصدد مقایسه جهان کنونی با دنیای 2050 با فرض جایگزینی 100 درصد انرژی (و یا حداقل دنیای 2033 با جایگزینی 80 درصد انرژی) هستند. براساس این تحقیقات، اگر چنین فرضی به واقعیت بپیوندد، میزان مصرف انرژی به میزان قابل توجه 1/57 درصد کاهش یافته و به طبع آن، هزینه با کاهش چند برابری مواجه خواهد شد و از طرف دیگر 6/28 میلیون شغل تمام وقت و بلند مدت ایجاد خواهد شد.

شاید چنین اتفاق‌نظری که در مورد شرایط آب و هوایی در میان محققان وجود دارد، کم‌سابقه باشد؛ زیرا شرایط آب و هوایی در عرض‌های مختلف جغرافیایی زمین بسیار متفاوت و متغیر است. اما همگی معتقدند که با استفاده از انرژی‌های پاک، هزینه‌ها کاهش یافته و شاهد هوایی عاری از آلودگی خواهیم بود. این تجزیه و تحلیل مخصوصاً در کشورهای آسیایی مانند هند و چین از هر جهت مورد بررسی قرار گیرد، توجیه دارد. همین مطالعات و پژوهش‌هاست که محققان را بر آن داشته تا رهبران سیاسی جهان را با تمام توان ترغیب به حرکت به سوی جایگزینی انرژی مصرفی کنونی کند و به شدت نسبت به گرم شدن و هوا و تغییرات آب و هوایی هشدار دهند.

از آنجا که هدف راه‌حل‌های پیشنهادی، کشورهایی هستند که بیش از 97 درصد از گازهای گلخانه‌ای جهان را تولید می‌کنند، فعالان محیط زیست به شدت تمام و با تلاش کامل، در حال برنامه‌ریزی برای مذاکرات اقلیمی سازمان ملل در دی‌ماه آینده در گلاسکو هستند تا رهبران سیاسی جهان را به خوبی از خطرات تغییرات آب و هوایی آگاه سازند و تعهداتی ایجاد کنند تا شاید هر چه سریعتر زمین را به ثبات آب و هوایی برسانند.

ارسال نظر: