وعده پوتین درباره یک معاهده

کدخبر: 2354716

رئیس جمهوری روسیه باتوجه به تصمیم آمریکا برای خروج از معاهده آسمان‌های باز اعلام کرد: روسیه موضع خود را در مورد این مساله مشخص می‌کند.

به گزارش دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، ولادیمیر پوتین روز شنبه در آغاز نشست شورای امنیت روسیه که به ریاست وی در فرمت کنفرانس ویدئویی برگزار شد، گفت: بدیهی است باید موضع خود را در رابطه با خروج ایالات متحده آمریکا از معاهده آسمان‌های باز و پیمان استارت نو مشخص کنیم.

رئیس جمهوری روسیه خاطرنشان کرد که اعتبار پیمان تسلیحات تهاجمی راهبردی یا استارت بزودی به پایان می‌رسد و مذاکرات جدی در مورد این موضوع بسیار مهم نه فقط برای ما بلکه برای کل جهان آغاز نشد. به همین دلیل باید درباره این موضوع گفت‌وگو کنیم.

معاهده آسمان‌های باز توافقنامه‌ای بین ۳۴ کشور جهان است که درخصوص اجازه پرواز هواپیماهای جاسوسی و تجسسی بر فراز مناطق کشورهای عضو این معاهده است و واشنگتن به تازگی اعلام کرد، به دلیل نقض تعهدهای روسیه در قبال این معاهده و نگرانی‌های امنیتی، در حال بررسی خروج از این معاهده است؛ مسکو این اتهام‌ها را رد کرده است.

پیمان استارت نو در راستای کاهش تسلیحات هسته‌ای دو جانبه میان مسکو و واشنگتن امضا شد.

باراک اوباما رییس‌ جمهور وقت آمریکا و دمیتری مدودیف همتای روسی وی سال ۲۰۱۰ در پراگ پایتخت جمهوری چک با هم دیدار کرده و این پیمان را برای دومین بار در راستای کاهش زرادخانه‌های هسته‌ای دو کشور امضا کردند.

آمریکا و روسیه تحت این قرارداد جدید، اجازه یافتند حداکثر یک هزار و ۵۵۰ کلاهک مستقر کنند، حدود ۳۰ درصد کمتر از محدودیت اعمال شده در پیمان استارت که سال ۲۰۰۲ قید شد. نخستین پیمان سال ۱۹۹۱ منعقد شد و سال ۲۰۰۹ منقضی شد.

مدت پیمان استارت دو نیز سال ۲۰۲۱ به پایان می‌رسد و مقامات و دیپلمات‌های روسی بارها در خصوص آینده آن و بی‌تمایلی آمریکا برای تمدید آن ابراز نگرانی کرده‌اند.

پوتین در ادامه سخنان خود به مساله پایان محدودیت‌های مرتبط با شیوع کرونا در بسیاری از کشورها اشاره کرد و گفت: در وهله اول این قابل درک است و این محدودیت‌ها را کشورهایی لغو میکنند که اقتصاد آنها به بخش گردشگری وابسته است اما برخی کشورها که محدودیت‌ها را بخاطر بهبودی وضعیت کرونا لغو کرده بودند دوباره اعمال می‌کنند و باید در این مورد با کارشناسان و پزشکان گفت وگو کنیم.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: