عدالت در جمهوری اسلامی زیر ذره‌بین «رادیکال سه»

اما و اگرهای شفافیت آرا نمایندگان مجلس

کدخبر: 2354682

آغاز به کار دوره جدید مجلس شورای اسلامی بهانه‌ای شد تا «رادیکال سه» مسئله عدالت در جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار دهد.

آغاز به کار دوره جدید مجلس شورای اسلامی بهانه‌ای شد تا «رادیکال سه» مسئله عدالت در جمهوری اسلامی را مورد بررسی قرار دهد.

نسیم آنلاین برنامه دانشجویی «رادیکال سه» در تازه‌ترین قسمت خود همزمان با آغاز به کار دوره جدید مجلس شورای اسلامی به بررسی عدالت در جمهوری اسلامی و شفافیت در این زمینه پرداخت.

عدالت سیاسی محقق نمی‌شود مگر با آزادی

در این قسمت از برنامه دکتر فرزاد جهان‌بین عضو هیات علمی دانشگاه به عنوان مهمان مقابل سجاد بلوکات مجری برنامه نشست. جهان‌بین در این برنامه با اشاره به اینکه حوزه‌های مختلف عدالت به هم پیوسته هستند، گفت: یکی از این حوزه‌های عدالت، عدالت سیاسی است. عدالت سیاسی محقق نمی‌شود مگر با آزادی. اگر آزادی نباشد، ریاکاری در مردم افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود: برای اینکه این عدالت محقق شود، باید پایین‌ترین فرد جامعه بتواند در برابر بالاترین فرد کشور بدون لکنت زبان حرفش را بزند. همچنان که امیرالمومنین علی(ع) می‌فرمایند: هیچگاهی امتی پاکیزه نمی‌شود مگر اینکه افراد بتوانند بدون لکنت زبان حرفشان را بزنند. ممکن است که آن‌ها حرف نامربوطی هم بزنند ولی باید آن‌ها را تحمل کرد.

حدود آزادی با امنیت ملی مشخص می‌شود

این استاد دانشگاه در ادامه صحبت‌هایش در ارتباط با حدود آزادی از نگاه خود گفت: من معتقدم حدود آزادی، می‌شود امنیت ملی. یعنی تا زمانی که آزادی به امنیت ملی لطمه نمی‌زند، می‌توان آن را در محدوده آزادی دانست. در واقع به تعبیر امیرالمومنین(ع) این موضوع سه حالت دارد: توطئه، افساد (آزادی باعث ایجاد آشوب شوند) و مقاتله (آزادی باعث جنگ و خونریزی شود)؛ لذا اعتراض اصلا در هیچکدام از این دسته‌بندی‌های مخالف امنیت ملی قرار نمی‌گیرد.

زیست مردمی به جای ژست مردمی!

جهان‌بین در ادامه گفت: به نظر من باید به جای ژست مردمی، زیست مردمی داشت. الان یکی از پیشنهادات دوستان این است که جایی را برای تجمعات اعتراضی مردم مشخص کنیم؛ حالا بیایید این ایده را با هم بررسی کنیم. مثلا فرض کنید تپه‌های عباس‌ابد تهران محل تجمع اعتراضی مردم باشد و من به عنوان یک مدیر در اتاق خودم بنشینم و چایی‌ام را بخورم و مردم هم در آن محل تجمع اعتراضشان را بیان کنند تا خالی شوند! و این بزرگترین توهین به مردم و دانشجویان است.

اعتراضات مردم، سرمایه‌ای برای اصلاح کشور است

او در ادامه خاطرنشان کرد: اگر چنین تصوری در میان مسئولین باشد، بدترین فکر است؛ چرا که مردم و اعتراضات آن‌ها، سرمایه‌ای برای اصلاح کشور است. باید فضا را باز گذاشت تا حرف بزنند و شما اصلاحات را انجام دهید. حالا شما حساب کنید که مدیری با این تصور که بگذار مردم حرف بزنند تا خالی شوند، به مسئله اعتراضات نگاه کند. این از آن‌ حرف‌هایی است که شاید ظاهر زیبایی داشته باشد اما در بلندمدت باعث سرخوردگی می‌شود. کما اینکه عدالت‌طلبی‌های مصداقی و موردی نیز نتیجه جز ایجاد حس ناامیدی نخواهد داشت؛ چرا که تحقق عدالت تدریجی است.

همه چیز باید در محضر مردم شفاف باشد

این استاد دانشگاه در ادامه بحث‌های خود در «رادیکال سه» به مسئله شفافیت و ارتباط آن با عدالت نیز این‌گونه اشاره کرد: من از بحث‌هایی که درباره شفافیت شده به شدت حمایت می‌کنم و معتقدم همه چیز باید در محضر مردم شفاف باشد و بدترین آن است که مدیران با مردم برخورد و نگاهی از بالا به پایین داشته باشند.

وی افزود: البته ما بعضی وقت‌ها فکر می‌کنیم باید در رسانه‌هایمان تندتر از همه صحبت کنیم تا ما نماینده مردم بشویم ولی باید به این نکته میز توجه کنیم که باید حرف را به شکل کامل و درست به مردم منتقل کرد که در این صورت است که جامعه رشد می‌کند.

اما و اگرهای شفافیت آرا نمایندگان مجلس

او در ادامه به مسئله شفافیت آرا نمایندگان هم گریزی زد و گفت: من بعضی از این آقایانی که با شفافیت آرا نمایندگان مخالف هستند را درک می‌کنم. به خاطر اینکه وقتی ما از آزادی صحبت می‌کنیم باید زمینه‌های آزادی نیز فراهم باشد. اول باید فضا آرا آرام به این سمت برود که افراد بتوانند آزادانه صحبت کنند. از این نظر من این نمایندگان مخالف با شفافیت آرا را درک می‌کنم.

وی افزود: واقعیت این است که اگر شما می‌خواهید که آزادی ایجاد شود که در نتیجه آن حرف‌ها به شکل صریح و شفاف گفته شود و حق‌ از ناحق مشخص شود، باید زمینه‌های آزادی را فراهم کنید تا بتوان در پی آن انتظار شفافیت هم داشت. لذا اینکه می‌گویم این موضوع زمان بر است، منظورم همین است.

مسیر عدالت در جمهوری اسلامی، مسیر درستی است

جهان‌بین در جمع‌بندی بحث خود گفت: من معتقدم جمهوری اسلامی ایران در زمینه عدالت پیش رفته است ولی این کار سخت است و با صدها مسئله مختلف روبرو می‌شود که نباید از آن غافل شد. جمهوری اسلامی به دنبال اجرای عدالت بوده و هست ولی افتان و خیزان به سمت این هدف می‌رود. فراز و فرودهایی در این حوزه وجود داشته ولی مسیر، مسیر درستی است و با این بلوغی که در جامعه ایرانی در این زمینه ایجاد شده، روز به روز شرایط بهتر خواهد شد.

ارسال نظر: