مردان ایرانی در سن ۳۴ و زنان در ۲۹ سالگی فرزند می‌آورند

کدخبر: 2354590

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: سال گذشته (۱۳۹۸) ۱۷ هزار و ۹۱۶ مورد دو قلوزایی در کشور روی داد.

سیف الله ابوترابی روز پنجشنبه افزود: همچنین در سال گذشته ۵۲۴ مورد سه قلوزایی، ۱۸ مورد چهارقلوزایی در استان های تهران و فارس سه مورد، استان اصفهان دو مورد، استان های خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، سمنان، سیستان و بلوچستان، قم، کرمانشاه، لرستان و همدان هرکدام یک مورد گزارش شده و یک مورد پنج‌قلوزایی در استان خراسان رضوی روی داده است.

وی گفت: در سال گذشته یک میلیون و ۱۹۶ هزار و ۱۳۵ نفر متولد شدند و ولادت آنها به ثبت رسید که از این تعداد ولادت در سال گذشته ۶۱۶ هزار و ۴۹۴ نفر پسر و ۵۷۹ هزارو ۶۴۱ نفر دختر بودند.

سخنگوی سازمان ثبت احوال افزود: در سال ۱۳۹۷ هم یک میلیون و ۳۶۶ هزار و ۴۸۷ نفر متولد شدند و ولادت آنها به ثبت رسید که ۷۰۴ هزار و ۱۰ نفر پسر و ۶۶۲ هزار و ۴۷۷ نفر هم دختر بودند.

ابوترابی درمورد نسبت جنسی حاصل از ثبت رویداد ولادت در سال ۹۸ تصریح کرد: تعداد پسران متولد شده در برابر هر ۱۰۰ دختر متولد شده ۱۰۶.۴ بوده و نسبت ولادت ثبت شده برای ساکنان شهرها شامل ۷۵.۸ درصد و نسبت ثبت ولادت در مهلت قانونی به ثبت تا یکسال پس از وقوع نیز ۹۸.۸ درصد بود. وی در مورد میانگین سن والدین در زمان تولد فرزند در سال ۹۸ نیز گفت: میانگین سن پدر در زمان ولادت فرزند ۳۳.۸ سال بود و میانگین سن مادر در زنان ولادت فرزند ۲۹.۱ سال بود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور گفت: مهلت قانونی ثبت تولد نوزادان در سازمان ثبت احوال ۱۵ روز از زمان تولد است و خانواده‌ها باید در این مهلت اقدام کنند و اکنون بیش از ۹۸ درصد از ولادت ها در کشور در مهلت قانونی (۱۵ روز) ثبت می شوند.

وی گفت: در اجرای ظرفیت ثبت وقایع حیاتی قانونی (ولادت، وفات، ازدواج و طلاق)، شبکه اعلام وقایع حیاتی در کشور از سال ۱۳۸۵ و با مشارکت بیش از ۳۵ هزار ثبت یار شکل گرفت که شامل دهیاران، بهورزان، متصدیان آرامستان ها، اعضای شوراهای اسلامی، شورایاران، مسئولان پایگاه های بسیج و مدیران مدارس هستند که این مجموعه در ذیل شورای هماهنگی ثبت احوال استان ها و شهرستان ها به ریاست استانداران و فرمانداران فعال است.

ابوترابی تصریح کرد: بر اساس ماده ۱۲ قانون ثبت احوال کشور در خصوص ثبت ولادت، ولادت هر طفل در ایران اعم از اینکه پدر و مادر طفل ایرانی یا خارجی باشند، باید به نماینده یا مأمور ثبت احوال اعلام شود و ولادت اطفال ایرانیان مقیم خارج از کشور هم به مأمور کنسولی ایران در محل اقامت و اگر نباشد به نزدیکترین مامور کنسولی و یا سازمان ثبت احوال کشور اعلام شود.

«خبرگزاری ایرنا»

ارسال نظر: