اجرای دیکته‌های آمریکا علیه حزب‌الله در لبنان

کدخبر: 2354586

رئیس بانک مرکزی لبنان مدعی شد، برای حفظ لبنان در دایره مالی جهان ناچار به اجرای بخشنامه‌های آمریکا علیه حزب‌الله بوده است.

«ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان در گفت‌وگویی با هفته نامه «پاریس مچ» (parismatch) اعلام کرد، لبنان در طول پنج سال اخیر کسری بودجه ۸۱ میلیاردی را ثبت کرده است.

بر اساس این گزارش، وی درباره تحریم‌های آمریکا علیه حزب‌الله و اجرای برخی تصمیم‌ها علیه حساب‌های بانکی معین توسط بانک مرکزی لبنان گفت: وقتی بخشنامه‌های آمریکایی صادر شد، ما صرف‌نظر از ملاحظات سیاسی ناچار به اجرای این تصمیمات آمریکا بودیم تا لبنان هماره با قوانین بانکی بین‌المللی باشد و در دایره مالی جهان باقی بماند؛ این برای لبنانی‌‌هایِ دوست‌دار آزادی و تجارت ضروری است.

سلامه ادامه داد، در طول پنج سال گذشته تلاش کرده برای جلوگیری از تنش و حفظ جریان ورود سرمایه‌گذاری و ارز خارجی به کشور بدهی‌های خارجی لبنان را بپردازد اما اغلب تصمیم‌‌گیرندگان در لبنان مخالف این موضوع بوده‌اند.

وی گفت، در نوامبر ۲۰۱۷ که «سعد الحریری» نخست‌وزیر پیشین لبنان ناچار به تقدیم استعفای خود در ریاض شد لبنان شاهد آغاز یک نقطه بحرانی بود و رسانه‌ها و جنگ سوریه نیز بر این تنش افزودند.

سلام سپس ادعا کرد، برخی قوای سیاسی قدص تخریب وجهه وی در داخل لبنان را دارند و او دلیل مشکلات کنونی نیست.

وی از تلاش خود برای همکاری با دولت جدید لبنان در راستای منافع این کشور خبر داد و گفت، باید ثبات اجتماعی حفظ شود.

در ماه گذشته (اردیبهشت) «حسان دیاب» نخست‌وزیر دولت لبنان حمله تندی به «ریاض سلامه» رئیس بانک مرکزی لبنان داشت و ضمن شک‌برانگیز خواندن اقدامات سلامه، وی را مسؤول سقوط ارزش لیر دانست (جزئیات بیشتر).

در همان ماه، روزنامه لبنانی «الاخبار»،به نقل از منابع خود گزارش کرد که تصمیم قاضی «علی ابراهیم» دادستانی کل امور مالی لبنان مبنی بر عدم احضار ریاض سلامه در پی تهدید آمریکا بوده است.

روزنامه الاخبار در این ارتباط نوشت که تصمیم قاضی علی ابراهیم مبنی بر عدم احضار رئیس بانک مرکزی لبنان برای بازجویی نه فقط به علت دلایل شخصی مرتبط با خود قاضی و برخورداری ریاض سلامه از حمایت داخلی صورت نگرفته؛ بلکه این اقدام، به دنبال «دخالت آشکار» «دورُتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان و حمایت وی از سلامه انجام نشده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: