قالیباف با ۲۳۰ رای رئیس مجلس شد

چند نکته درباره انتخاب رئیس جدید بهارستان؛ سوابق مدیریتی، وزن سیاسی و رای مردمی برگ برنده قالیباف در بهارستان

کدخبر: 2354566

با اینکه وزن سیاسی و رای محمد باقر قالیباف از بقیه نمایندگان بالاتر بود و این مسئله باعث شده بود در تحلیل ها شانس بیشتری برای او در نظر گرفته شود اما با این حال تلاش های اصولگرایان سنتی، جبهه پایداری و یاران محمود احمدی نژاد برای به دست آوردن کرسی بهارستان و شکل دادن به ائتلافی سه ظلعی باعث شکل گیری جبهه پر قدرتی مقابل اوشده بود.

نسیم آنلاین ؛ جعفر برزگر: مجلس یازدهم در دومین روز شروع به کار، سکاندار خود را شناخت. طبق پیش بینی ها پیش و پسا انتخاباتی محمد باقر قالیباف منتخب اول مردم تهران و شهردار اسبق این شهر توانست با کسب۲۳۰ رای از رقبای خو فریدون عباسی با ۱۸ رای و میر سلیم با ۱۲ رای پیشی گرفته و ریاست بهارستان را بر عهده بگیرد.

در حالی نمایندگان مهم ترین انتخاب خود در ارکان مدیریتی مجلس یازدهم را انجام دادند که گمانه زنی های مختلفی از فردای انتخابات با مشخص شدن نتایج، در مورد رئیس مجلس مطرح شد.

با اینکه وزن سیاسی و رای محمد باقر قالیباف از بقیه نمایندگان بالاتر بود و این مسئله باعث شده بود در تحلیل ها شانس بیشتری برای او در نظر گرفته شود اما با این حال تلاش های اصولگرایان سنتی، جبهه پایداری و یاران محمود احمدی نژاد برای به دست آوردن کرسی بهارستان و شکل دادن به ائتلافی سه ظلعی باعث شکل گیری جبهه پر قدرتی مقابل اوشده بود.

البته باید توجه داشت که شانس بالای قالیباف باعث شده بود مخالفان او دو استراتژی را به صورت همزمان طراحی و اجرا کنند. استراتژی اول تلاش بر ای کسب کرسی ریاست مجلس و یارگیری و ائتلاف بود که با اعلام نتایج ریاست مشخص شد که این مسیر چندان نتیجه بخش نبوده چرا که رقبای قالیباف رای ناچیزی به دست آوردند و از طرف دیگر اصلی ترین رقیب او یعنی حاجی بابایی انصراف را به رقابت با قالیباف ترجیح داد.

اما استراتژی دومی که جبهه مخالفان قالیباف در پیش گرفت تلاش برای بستر سازی رسانه ای و عمومی در جهت کاهش اختیارات رئیس مجلس بود که در رسانه ها از آن به عنوان تبدیل کردن رئیس مجلس به مبصر مجلس یاد می شد. این استراتژی هنوز به پایان نرسیده و با خالی ماندن دست مخالفان از ریاست بهارستان همچنان تداوم خواهد داشت البته اینکه موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر باید منتظر ماه های اتی باشیم.

بهر حال قالیباف با کمک گرفتن از رای، وزن و سوابق سیاسی خود و البته با برخی رایزنی ها و لابی ها ریاست مجلس را بر دست گرفت.. برخی تجلیل ها از وعده های محمد باقر قالیباف در مورد مرکز پژوهش های مجلس، دیوان محاسبات و روسای کمیسیون ها به افراد مختلف حکایت دارد؛ روش مدیریتی که برخی از آن به عنوان تبدیل کردن مجلس به شرکت سهامی یاد می کنند. توجه به نواب اول و دوم هیات رئیسه که قاضی زاده هاشمی از جبهه پایداری و نیکزاد از نیروهای نزدیک به احمدی نژاد است نشان می دهد این تحلیل می تواند با مشخص شدن روسای کمیسیون ها قوت بیشتری پیدا کند. فعلا با ترکیب فعلی راست های سنتی و در راس آنان میر سلیم دست خالی مانده اند که با توجه به وزن این جریان طبیعی هم است.

قالیباف برای رسیدن به ریاست مجلس یازدهم راه همواری را طی نکرد. نگاهی به مواضع دو گروه که برای ریاست مجلس تلاش کردند یعنی طرفداران قالیباف و مخالفان او نشان می دهد که عمدتا مخالفان او پیرامون برخی شائبه ها در دوران شهرداری قالیباف، مواضع دوگانه او در حوزه سیاسی و عدم اتخاذ رویکرد های انقلابی صریح حرف و حدیث هایی داشتند که باعث شده بود چندان رضا به ریاست قالیباف نباشند.

البته در این میان مسئله مهمی که مطرح می‌شود و با رئیس شدن قالیباف تکلیف ان هم همچنان مبهم است مسئله استفاده از بهارستان برای رسیدن به پاستور بود منتقدان قالیباف معتقد بودند که بهارستان نباید جاده صاف کند پاستور شود چرا که در آن صورت مجلس از موضوعیت خارج شده و تبدیل به وسیله ای برای تحقق هدفی دیگر خواهد شد. قالیباف در این مورد که برای ریاست جمهوری سال آینده کاندید خواهد شد یا خیر موضع شفافی اتخاذ نکرده و این مسئله همراه با برخی تحرکات اطرافیان او باعث گمانه زنی هایی در مورد حضور او در انتخابات سال آتی ریاست جمهوری شده است.

اما در مقابل یاران و حامیان او هم در رسانه ها و در بین جریانات سیاسی و همچنین در بین منتخبین دلایل محکمی در حمایت از قالیباف داشتند.

این گروه به سوابق اجرایی و مدیریتی محمد باقر قالیباف اشاره می کردند که باعث شده بود یک سروگردن از بقیه نمایندگان مجلس و مخصوصا نو مجلسیان مجلس یازدهم بالاتر بایستند. داشتن کارنامه در مقابل رقیبانی که عمدتا تنها به شعارهای زیبا اتکا می کردند بدون آنکه کارنامه اجرایی و مدیریتی قوی داشته باشند باعث تمایز قالیباف از منتقدین و رقبای خود می شد.

از سوی دیگر شخصیت سیاسی محمد باقر قالیباف قابل مقایسه با منتقدین ورقبای او نبود. هر چند حاجی بابایی، نیکزاد، فریدون عباسی و میر سلیم سوابق اجرایی و مدیریتی داشتند و به جز عباسی همه وزارت را تجربه کردند اما با این حال هیچکدام شخصیت و جایگاه سیاسی قالیباف را ندارد. این امری وقتی مهم تلقی می شود که تجربه پارلمان در ایران را بررسی کنیم که نشان از اهمیت رئیس مجلس در وزن دهی به کلیت مجلس شورای اسلامی دارد.

مسئله دیگر رای بالای قالیباف در مقایسه با دیگر منتخبان است که باعث شده قالباف سرمایه نمادین ومردمی بهتری نسبت به رقبای خود داشته باشد. بدون تردید قالیباف فرد شناخته شده تری در سطح کشور نسبت به رقبای خود است. این مسئله باعث خواهد شد که مواضع و سخنان او در جابگاه رئیس مجلس در افکار عمومی بهتر شنیده شود. از سوی دیگر جایگاه مردمی قالیباف به او قدرت چانه زنی خواهد بخشید. رئیس مجلس در شورای های مختلف حاکمیتی عضو است بنابراین پایگاه مردمی و قدرت چانه زنی برای رئیس مجلس مهم و ضروری است.

مختصات و داشته های قالیباف باعث شده که او امکان تعامل با همه اضلاع مجلس را داشته باشد. او به دلیل رویکرد عملگرایانه تر خود می تواند حتی معتدلین و اصلاح طلبان مجلس یازدهم را هم با خود همراه کند. از طرف دیگر قدرت رایزنی قالیباف باعث خواهد شد در داخل طیف انقلابی هم بتواند مجلس را مدیریت کرده و از اختلافات پیش گیری کند.

مجتبی توانگر نماینده مردم ری، تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس و پژوهشگر ارشد اقتصاد انرژی در توییت هایی به دلایلی پرداخت که قالیباف را از دیگران برای ریاست بهارستان متمایز می کند.

او نوشت: قالیباف مجلس را با کمک منتخبین به جایگاه مقتدر خود باز می‌گرداند. قالیباف با وحدت در انتخابات ۹۶ و ۹۸ سرمایه اجتماعی مهمی برای همراه کردن مردم پیرامون جریان_انقلابی دارد. نقش مجلس و توان ایجاد تحول آن در یک سال پیش رو برای جریان انقلابی حیاتی است. همچنین قالیباف در شهرداری و ناجا نشان داده است که توانایی اجماع_سازی میان طیف ها و گروه های مختلف برای حل مسائل را دارد. مجلس با ریاست او دارالجدال نخواهد بود.

توانگر همچنین نوشت: نظارت از وظایف مجلس است و فقط مجلسی قوی، مقتدر، توانمند و مستقل می‌تواند نظارت درست انجام دهد و قالیباف می تواند مجلس را به این جایگاه برگرداند... تجربه جهادی و محرومیت زدایی قالیباف باعث شده است او در سطح ملی و با جزئیات دغدغه‌های مردم را بشناسد و اطلاع دقیقی از ابعاد آن داشته باشد و همچنین کسی جز قالیباف نمی‌تواند امور زیربنایی چون اصلاح ساختار بودجه را پیش ببرد.

طرفه اینکه بعد از دو ماه رایزنی و کشمکش قالیباف ریاست مجلس را بر عهده گرفت. شک در توانمندی های قالیباف به راحتی امکان پذیر نیست و قالیباف قرار نیست در مجلس شروع به آزمون و خطا کند. سردار 19 سال جبهه های جنگ می تواند در مجلس تحول ایجاده کرده و گره از مشکلات مردم با همراهی دیگر نمایندگان بر دارد. تنها نگرانی در این زمینه که باید مورد توجه او قرار گیرد این مسئله است که تنها مسیر همراه کردن دیگران با خود و تنها ابزار جانه زنی اعطای سهم به دیگران نیست و می تواند با روش اقناع سازی و توجیه در مجلس مدیریت موفق تری را تجربه کرد.

ارسال نظر: