همه چیز در مورد نیسان جوک

کدخبر: 2354480

یکی از محصولات پرطرفدار برند ژاپنی نیسان که یک کراس اوور کوچک و جمع جور است، نیسان جوک نام دارد که از سال 2010 وارد بازار شد. این خودرو از همان روزهای اول رکوردهای متعددی را برای فروش ثبت کرد و در یک ماه حدود 10 هزار عدد از آن به فروش رسید.

از زمانی که سایه تحریم‌ها بر سر کشور ما کشیده شد، بسیاری از طرفداران خودروهای ژاپنی از خرید محصولات مورد علاقه خود به خصوص خودروهای کمپانی نیسان محروم شده‌اند. یکی از محصولات پرطرفدار برند ژاپنی نیسان که یک کراس اوور کوچک و جمع جور است، نیسان جوک نام دارد که از سال 2010 وارد بازار شد. این خودرو از همان روزهای اول رکوردهای متعددی را برای فروش ثبت کرد و در یک ماه حدود 10 هزار عدد از آن به فروش رسید. در همین راستا توافق برجام فرصتی را به وجود آورد که این خودروهای محبوب نیز به بازار ایران وارد شده و به دست طرفداران عموماً جوان خود برسند. در ادامه به نقد و بررسی کامل خودروی نیسان جوک می‌پردازیم. پس با ما همراه باشید.

مشخصات فنی نیسان جوک

از آنجایی که نیسان جوک یک کراس اوور مینی است که در بین خودروهای میان رده قرار می‌گیرد، نباید توقع چندانی از قدرت موتور و پیشرانه آن داشته باشیم. این خودرو بیشتر برای سفرهای درون شهری مناسب است و در جاده‌ها عملکرد نسبتاً متوسطی را از خود نشان می‌دهد. این خودرو دارای پیشرانه 4 سیلندر و 16 سوپاپ است. در عین حال، موتور آن 1618 سی‌سی گنجایش دارد. در مورد قدرت موتور نیز باید گفت که دارای 188 اسب بخار است که در 5600 دور در دقیقه تولید می‌شود. گشتاور آن نیز 240 نیوتن متر در 1600 دور در دقیقه است. به نظر می رسد که این قدرت موتور و گشتاور برای نسل جوان و به خصوص سفرهای شهری جذابیت کافی را ایجاد کرده است.

امکانات و ویژگی‌های رفاهی نیسان جوک

نیسان جوک امکانات قابل قبولی دارد که البته شاید در برابر رقبای خارجی خود حرف چندانی برای گفتن نداشته باشند. با این حال، زمانی که به سمت خودروهای با قیمت پایین‌تر می‌روید، باید این حقیقت را پذیرفته باشید که از امکانات و کیفیت پایین‌تری برخوردار خواهید شد. علاوه بر این به یاد داشته باشید که خودرو های ژاپنی معمولا بر کیفیت و دوام بیشتر از آپشن تمرکز دارند. برخی از مهم‌ترین امکانات نیسان جوک عبارت‌اند از:

  • دوربین دید عقب
  • دارای چراغ‌های ال ای دی
  • کیسه هوای صندلی‌های جلو
  • سیستم هشدار برای تنظیم باد تایرها (TPMS)
  • دارای ترمزهای ABS، BA و EBD
  • دارای چراغ‌های جلو اتوماتیک
  • دارای بلوتوث
  • مجهز به سنسور باران برای عملکرد خودکار برف‌پاک‌کن‌ها
  • سیستم پخش با خروجی‌های بلوتوث، AUX و USB
  • دارای رینگ‌های 18 اینچی از جنس آلومینیوم
  • سیستم تهویه مطبوع
  • دارای سان روف
  • سیستم مدیریت سفر
  • سیستم کنترل یکپارچه
  • وجود چند حالت رانندگی اسپورت، نرمال و اکو (اسپورت برای رانندگی پرهیجان خصوصاً در جاده‌ها، نرمال برای رانندگی در فضای شهری و خیابان‌های پرپیچ و خم و اکو نیز برای صرفه جویی حداکثری در مصرف سوخت)
طراحی داخلی و بدنه جوک

یکی از مهم‌ترین جنبه‌های جذابیت جوک، ظاهر مینی و جمع و جور آن است که باعث شده قیمت متعادل‌تری نسبت به کراس اوورهای دیگر باشد. مسلماً این مسئله یکی از علل مهم در پر فروش بودن این خودرو در سراسر جهان بوده است. این مینی کراس اوور، یک خودروی اسپرت با خطوط منحنی خشن است که آن را به یک خودروی جوان‌پسند و کاملا اسپرت بدل کرده است. از نمای بغل، این خودرو دارای خطوط منحنی روی سپرها است که حجم و قدرت زیادی را به بدنه خودرو بخشیده است. همچنین طراحان نیسان تصمیم گرفته‌اند که دستگیره درب‌های عقب را به نحوی طراحی کنند که در نگاه اول جای آن‌ها مشخص نباشد. به این ترتیب ممکن است خیلی از افراد با یک نگاه تصور کنند که جوک یک خودروی دو درب است!

اما در مورد طراحی داخلی نیسان جوک باید گفت که بیشتر شبیه یک خودروی مسابقه‌ای است. صندلی‌ها و بخش‌هایی از جعبه دنده و دستگیره‌ها از جنس فایبرگلاس هستند و همرنگ بدنه ساخته شده‌اند. صندلی‌ها نیز کاملاً راحت و اسپرت هستند و البته جنس آن‌ها از چرم نیست. رنگ صندلی‌ها نیز با رنگ بدنه ست شده است و همین مسئله باعث شده که این خودرو را تا حد زیادی مناسب برای جوانان و نه خانواده‌ها بدانیم. با توجه به جمع و جور بودن نیسان جوک، باید گفت که فضای داخل کابین آن چندان بزرگ نیست و حتی ممکن است که سرنشینان صندلی‌های عقبی با کمبود فضا روبرو باشند. در یک کلام می توان گفت که طراحی داخلی نیز مانند طراحی بدنه خودرو برای نسل جوان نوعی جذابیت تمام عیار را به همراه دارد.

ایمنی نیسان جوک

وجود یک سیستم تعلیق چهارچرخه تأثیر زیادی در امن و راحت بودن رانندگی با نیسان جوک کرده است. به همین دلیل است که کنترل خودرو نیز در شرایط دشوار راحت‌تر شده است. با وجود این سیستم تعلیق می توانید از فرمان پذیری خودرو و ایمنی آن در جاده نیز لذت ببرید. وجود 5 ستاره ایمنی که سازمان یورون کپ به این خودرو اعطا کرده است نیز باعث شده است که آن را یک خودروی کاملاً ایمن به حساب بیاوریم. کیسه‌های هوا، سیستم ترمز ABS، توزیع قدرت متناسب بین چرخ‌ها و فرمان الکترونیکی نیز باعث شده‌اند که تجربه رانندگی با نیسان جوک به مراتب ایمن‌تر باشد.

تجربه رانندگی با جوک چگونه است؟

همان‌طور که گفتیم نیسان جوک یک خودروی میان رده است که نباید انتظار زیادی از قدرت و پیشرانگی آن داشته باشیم. به‌طور معمول این خودرو در شرایط مناسب، سرعت 0 تا 100 را در 11 ثانیه طی می‌کند. همان‌طور که در ابتدای مقاله نیز اشاره کردیم، این خودرو برای رانندگی در سفرهای بین‌شهری چندان پاسخگو نیست چرا که رانندگی با نیسان جوک آن طور که انتظار دارید نرم نیست.

این خودرو عموماً صدای پایینی از بخش موتور و همچنین جاده دارد و مصرف سوخت آن نیز که در سفرهای شهری حدود 8 لیتر است که جزو ویژگی‌های مثبت رانندگی با آن به حساب می‌آید.

جمع بندی:

در نهایت می‌توان گفت که خودرو نیسان جوک با ظاهر فریبنده و مصرف سوخت بهینه، یک گزینه مقرون به صرفه برای طرفداران خودروهای اسپرت و تولید شده از برند نیسان است. همچنین باید مطمئن باشید که شما یک خودروی ژاپنی با استهلاک پایین را انتخاب می کنید که می توانید برای چندین سال بدون دردسر آن را برانید.

ارسال نظر: