مجلس یازدهم و شاخص‌های اصول‌گرایی

کدخبر: 2354470

اصولگرایی و حامی ارزش ها بودن از شعارهای اصلی منتخبان مجلس یازدهم است. با این وجود، شروع بگو مگو ها و اختلافات نشان از آن دارد که متاسفانه بنظر می رسد شعار های حداقل برخی منتخبین مجلس یازدهم چندان با عملکرد این روزهای آنان مطابقت ندارد. 

نسیم آنلاین ؛ جعفر برزگر: مجلس دهم با همه فراز و فرود هایش هفته گذشته مراسم اختتامیه خود را برگزار کرد و رسما به تاریخ پارلمان ایران پیوست. فرود مجلس دهم به معنی فراز مجلس یازدهم است. مجلسی که در شرایط خاصی که تقریبا در طول سال های بعد از انقلاب سابقه نداشت تشکیل شد.

سال ۱۳۹۸با خباثت دشمن و برخی کارشکنی ها و ناکار آمدی های داخلی، سال بحران های متوالی در کشور بود. سیل، بحران بنزین و کرونا از برجسته ترین بحران های سال گذشته بودند که باعث ایجاد آسیب هایی برای ایران شدند.

در این میان ناکارآمدی مجلس و عدم ایفای نقش موثر در مدیریت این بحران ها باعث شد مجلس آماج نقد منتقدین مخصوصا جناح اصولگرا قرار گیرد چرا که لیست امید اصلاح طلبان نقش پررنگی در مجلس دهم داشتند و با «تَکرار» رئیس دولت اصلاحات تعداد زیادی از داوطلبین وارد مجلس شده بودند.

با رسیدن به آستانه انتخابات مجلس هم اصولگرایان انتقادات خود را نسبت به نمایندگان و مجلس دهم افزایش داده و از ناکارآمدی و انفعال مجلس سخن گفتند مجلسی که به اعتقاد آنان دیگر در راس امور نیست و سرگرم مسائل غیر مهم شده است.

از سوی دیگر برخی مسائل پیرامون فساد های مالی که در زمان بررسی صلاحیت داوطلبین انتخابات مجلس یازدهم مطرح شد و رد پای نمایندگان در پرونده های مثل فساد در حوزه خودرو و یا مسائلی که در استیضاح علی ربیعی وزیر وقت کار مطرح شد باعث شکل گیری تصویر نامطلوبی در افکار عمومی از مجلس دهم شد. همین مسائل و شائبه ها باعث شد منتقدان از حیث سلامت اقتصادی هم چندان کارنامه مطلوبی برای مجلس دهم متصور نباشند.

با همه این انتقادات و با فضای سردی که حاکم بود انتخابات مجلس یازدهم برگزار شد و اصولگرایان توانستند اکثریت مطلق مجلس یازدهم را از آن خود کنند. در تهران شورای ائتلاف نیروهای انقلاب یا همان شانا توانست ۳۰ کرسی تهران را از آن خود کند. در مراکز استان ها هم شانا تقریبا با همین سطح به پیروزی رسید.

همین پیروزی مطلق اولین وجه تمایز مجلس یازدهم با دوره دهم است مجلس یازدهم بر خلاف مجلس دهم حاوی اکثریت مطلق جریانی است و هیچ جناج اکثریت با این بهانه که ما دارای اکثریت نبودیم نمی تواند از مسئولیت در این دوره شانه خالی کند. فراکسیون اکثریت مجلس یازدهم بیش از ۲۳۰ نماینده دارد.

منتخبان این دوره از مجلس همانند منتخبان همه انتخابات با شعارهایی سرکار آمده اند که اصولگرایی و حامی ارزش ها بودن از شعارهای اصلی منتخبان مجلس یازدهم است.

با این وجود، گذر از انتخابات و فضای تبریک گفتن، شروع بگو مگو ها و اختلافات نشان از آن دارد که متاسفانه بنظر می رسد شعار های حداقل برخی منتخبین مجلس یازدهم چندان با عملکرد این روزهای آنان مطابقت ندارد.

اصولگرایی منشی در کشور است که دارای چارچوب، گفتمان و خط فکری مشخص است که برخی بزرگان انقلاب هم در سال های متمادی رهبری معنوی این جریان را بر عهده داشته اند و این منش بیش از آن اشاره به حزب و یا گروه خاصی در کشور داشته باشد نشانی از گفتمان انقلاب اسلامی است که باید در عرصه های مختلف تحقق پیدا کند. منشی که مدعی است می خواهد اصول مهم و اصلی انقلاب اسلامی را حفظ کند و مبتنی بر این اصول به سیاست ورزی و کنش سیاسی بپردازد. اما سوال مهم این است که ادعاهایی از این دست چقدر با منشور اصولگرایی شباهت دارد؟

رهبر معظم انقلاب در سال ۸۵ در دیدار با دولت اصولگرا که از مرداد ۸۴بر سرکار بود منشور اصولگرایی را تبیین کردند و در رابطه با استفاده از عنوان اصولگرایی رهنمود های مهمی به اعضای دولت داشتند که همین رهنمود ها می تواند برای منتخبین اصولگرای مجلس یازدهم هم به عنوان چراغ راهنمایی برای طی مسیر نمایندگی مطابق مرام اصولگرایی مورد استفاده قرار گیرد.

ایشان در این سخنان با بیان شعارهای انقلاب اسلامی مورد اقبال جامعه است و تکرار همین شعار ها می تواند در جامعه مورد اقبال قرار گیرد فرمودند: شاخصه‏‌های اصولگرایی، شاخصه‏‌های مهمی است؛ این شاخصه‏‌ها باید مورد توجه قرار بگیرد... تحقق مجموعه‏ این شاخصه‏‌ها به معنای حقیقی کلمه، آن وقت دولت را به عنوان یک دولت اصولگرا معرفی خواهد کرد.

در بیان رهبر انقلاب شاخصه هایی برای اصولگرایی وجود دارد که هر فرد و جریانی آن شاخصه ها را دارا بود می تواند از عنوان اصولگرایی برای خود و جریانش استفاده کند در غیر این صورت استفاده از عنوان اصولگرایی تنها یک شعار انتخاباتی است.

شاخصه‏‌ی اول اصولگرایی در منظر رهبری عدالت‌خواهی و عدالت‏‌گستری است. عدالت در جایگزین شدن و جای گرفتن در مسئولیت‌ها و مناصب را رهبری بخشی از این شاخص می داند.

منتخبین مجلس یازدهم که در حال حاضر در برهه انتخاب هیات رئیسه و روسای فراکسیون ها هستند بایذ مطابق با این گفتمان افراد را برای این مناصب کاندیدا کنند نه روابط گروهی و حزبی، این معیار یکی از شاخص های مهم اصولگرایی است.

فسادستیزی، سلامت اعتقادی و اخلاقی، ساده‌‏زیستی و مردم‏‌گرایی، اجتناب از هواهای نفس چه هوای نفس شخصی، چه هوای نفس گروهی از دیگر شاخص های اصولگرایی در نگاه و باور رهبری است. البته در این سخنرانی رهبری شاخص های دیگری هم مطرح می کنند که برای طولانی نشدن متن تنها بخشی از شاخص های مدنظر رهبری آورده شده است.

وقتی شاخص های اصولگرایی وجود دارد و قبلا تبیین شده بروز اختلافات سر مناصب در مجلس و متهم کردن همدیگر به دروغ گویی و سهم خواهی از قدرت چه معنایی می تواند داشته باشد. آیا همین دوگانگی باعث روی برگردان مردم از نمایندگان اصولگرای خود در مجلس یازدهم نخواهد شد؟ بازخوانی شاخص های اصولگرایی در نگاه رهبری که یکی از آن ها دوری از هوای نفس و قدرت خواهی است می تواند مجلس یازدهم را در بین مردم محبوب کند و هم اینکه کسانی با رای نمایندگان در مناصب مجلس قرار گیرند که با تحقق اصولگرایی نه تکرار شعارهای اصولگرایانه ، مجلس یازدهم را کارآمد کنند. دوگانگی بین شعار و عمل پاشنه آشیل مجلس یازدهم است.

ارسال نظر: