دکتر ترامپ و نسخه‌ای که کور کرد و شفا نداد

کدخبر: 2354409

بنابر یک تحقیق جهانی، داروی ضد مالاریای «هیدروکسی‌کلروکین» که ترامپ آن را در هر فرصتی تبلیغ و می‌گوید مصرف می‌کند، با افزایش تلفات کرونا و مشکلات قلبی در بیماران مبتلا به این ویروس مرتبط است.

یک مطالعه جهانی نشان داده داروی ضد مالاریا که «دونالد ترامپ» به عنوان درمان بیماری «کووید-۱۹» تبلیغ می‌کند، با مرگ‌ومیر بیشتر و مشکلات ضربان قلب در بین بیماران کرونایی در ارتباط است.

گزارش منتشر شده در این خصوص در مجله پزشکی «لنست» بر اساس مشاهدات است و آزمایش جامع و دقیق درباره آن انجام نشده است. اما تقریباً بزرگترین مورد از جمع‌آوری اطلاعات بر اساس استفاده این دارو در محیط‌های واقعی و نه آزمایشگاهی است. در این تحقیق ۹۶ هزار بیمار در ۶۷۱ بیمارستان در ۶ قاره مورد بررسی قرار گرفتند.

به گزارش «اسکای نیوز»، دکتر «ماندیپ مهرا»، متخصص قلب در بیمارستانی در بوستون آمریکا، گفت: نه تنها (این دارو) مفید نیست، بلکه ما نشانه مداوم از آسیب‌زا بودن آن را مشاهده کرده‌ایم.

محققان تخمین می‌زنند مرگ مرتبط با استفاده از این دارو، با یا بدون مصرف آنتی‌بیوتیک، حدود ۱۳ درصد است و در بیمارانی که از آن استفاده نمی‌کنند ۹ درصد است. خطر مشکل حاد در تپش قلب هم بیش از پنج برابر بیشتر می‌شود.

دکتر «آرونوف»، رئیس بخش بیماری‌های عفونی در مرکز پزشکی دانشگاه «وندربیلت» و از کسانی که در این تحقیق مشارکت داشتند نیز گفت: واقعاً (این تحقیق) به ما درجه‌ای از اطمینان را می‌دهد که بعید است از این داروها شاهد فواید در درمان کووید-۱۹ باشیم و حتی شاید مضر باشد.

این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا از هر فرصتی برای تبلیغ این دارو استفاده کرده و گفته خودش هم داروی «هیدروکسی‌کلروکین» را برای جلویگری از ابتلا یا کاهش علائم مصرف می‌کند. او پیش از این هم تزریق مواد ضدعفونی کننده به بدن را برای جلوگیری از ابتلا پیشنهاد کرده بود که جامعه علمی آمریکا را در شوک فرو برد.

سازمان غذا و و داروی آمریکا هم درباره مصرف این دارو و عوارض آن از جمله مشکلات قلبی هشدار داده است. «آنتونی فائوچی» مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا می‌گوید تاکنون شواهدی درباره تاثیر این دارو در جلوگیری از کروناویروس به دست نیامده است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: