فواد ایزدی: تاثیر تند‌روها در تسریع نابودی صهیونیست‌ها

کدخبر: 2354406

تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به بیانات روز گذشته مقام معظم رهبری گفت: افرادی که در حال حاضر در آمریکا و رژیم صهیونیستی بر سر کار هستند، به دلیل تندروی‌هایی که صورت می‌دهند نابودی رژیم صهیونیستی را تسریع می‌کنند.

«فواد ایزدی»، تحلیلگر مسائل بین‌الملل در خصوص فرمایشات روز گذشته رهبر معظم انقلاب اسلامی در روز جهانی قدس و درباره رژیم صهیونیستی عنوان کرد: مقام معظم رهبری چند سال پیش جمله‌ای مطرح کردند که مشهور شد، اینکه رژیم صهیونیستی ۲۵ سال آینده را نخواهد دید. شاید ایشان در آن زمان وارد جزییات نشدند، ولی یکی از دلایلی که این رژیم ۲۵ سال آینده را نخواهد دید، سیاست‌های تند افرادی مثل «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آن مجموعه است.

وی توضیح داد: یعنی اگر آنها مقداری هوشمندتر بودند و به نوعی با مردم و مسئولان فلسطینی به توافق می‌رسیدند که برای ۲ طرف قابل قبول باشد، احتمال ادامه حیات رژیم صهیونیستی خیلی بیشتر بود.

ایزدی خاطرنشان کرد: ولی به خاطر تندروی‌ها و عدم انعطاف آنها، در عمل سیستم را به انسداد رساندند و اخیرا مقامات حکومت خودگردان اعلام کردند که ارتباطات امنیتی و اطلاعاتی با رژیم صهیونیستی را متوقف می‌کنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل یادآور شد: این یک سبک کار است که نتیجه‌اش این می‌شود. یک سبک کار هم مربوط به مسئولان قبلی رژیم صهیونیستی است که به نوعی طراحی کردند که حکومت خودگران عامل اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی شده بود. یعنی به جای اینکه سرباز فلسطینی فلان مبارز فلسطینی را دستگیر کند، با یک طراحی حکومت خودگردان این کار را انجام می‌داد.

پریشان فکری ترامپ و عدم انسجام در تصمیماتش

ایزدی اضافه کرد: هم افرادی که الان در آمریکا سر کار هستند و هم افرادی که در رژیم صهیونیستی بر سر کارند، به این خاطر که از قشر تندرو هستند، نابودی اسرائیل را تسریع می‌کنند.

وی ادامه داد: مشکلی که در حال حاضر آمریکا در حوزه سیاست خارجی با آن مواجه است این است که اولا آقای ترامپ یک پریشانی فکری دارد و انسجامی در تصمیمات آن وجود ندارد. پریشانی فکری او باعث شده بستگانش مثل کوشنر (داماد ترامپ) متوجه نشوند که تمکین به نظرات تندروهای اسرائیل به خاطر عدم عمقی که این افراد دارند، لزوما به نفع اسرائیل و آمریکا نیست.

صهیونیست‌هایی که به معامله قرن معترض هستند

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه این گفت‌وگو به معامله قرن نیز اشاره کرد و با بیان اینکه معامله قرن پروژه ترامپ و نتانیاهو است، یادآور شد: صهیونیست‌های هوشمندتر که صهیونیست هستند و دغدغه اسرائیل را از خیلی‌ها بیشتر دارند، ولی هوشمند هستند، به این معامله اعتراض داشتند، مثل دنیس راس که یک مرکز پژوهشی در آمریکا دارد و هم در دولت آمریکا بوده و هم در اسرائیل رفت و آمد دارد.

وی افزود: حرف معترضان این است که وقتی شما سیاست تندیی اتخاذ می‌کنید و به راه‌حل دو دولت بی اعتنا هستید و در عمل آن را نابوده کرده‌اید، راه‌حل دو دولت به یک دولت تبدیل می‌شود که مردم فلسطین که به آنها دولتی نمی‌دهید، در نهایت درخواست رای خواهند کرد و اگر مردم فلسطین حق رای بخواهند و به آنها حق رای داده شود، دیگر آدم‌هایی مثل نتانیاهو انتخاب نمی‌شوند و مثل وضعیت آفریقای جنوبی می‌شود و اگر حق رای به آنها ندهند، تبدیل به آپارتاید رسمی خواهد شد.

دوستی خاله خرسه آمریکا با اسرائیل

ایزدی با یادآوری این نکته که الان آپارتاید در سرزمین‌های اشغالی هست، ولی خیلی رسمی نیست، خاطرنشان کرد: کاری که آمریکا می‌کند دوستی خاله خرسه است، ترامپ فکر می‌کند کار مفیدی صورت می‌دهد، ولی در عمل ضربه می‌زند و این مشکلی است که پروژه‌هایی مثل معامله قرن دارند که در نهایت به نفع مردم فلسطین تمام می‌شود.

وی به بحث ایجاد جنگ و درگیری داخلی در کشورهای اسلامی اشاره کرد و افزود: به جای اینکه اینها با هم و علیه فلسطین اتحاد داشته باشند، وارد درگیری‌های داخلی در جهان اسلام می‌شوند و بعد فلسطینی‌ها می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه این شرایط فعلی این مسئله را شفاف‌تر می‌کند، اضافه کرد: زمانی که برخی از کشورهای عربی مثل عربستان سعودی و امارات عربی متحده علنا حامی اسرائیل و عادی سازی روابط با این رژیم شدند، این وضعیت جهان اسلام را شفاف‌تر می‌کند و شفافیت خوب است.

ایزدی بیان کرد: چون وقتی شفافیت نیست، درگیری‌ها در جهان اسلام قابل مدیریت نمی‌باشد، چون معلوم نیست چه کسی چه می‌کند، ولی زمانی شفاف شد درگیری‌های داخلی به سرانجام می‌ر‌سد و معلوم می‌شود یکسری همپیمان اسرائیل در جهان اسلام وجود دارند و بیرون کردن این همپیمانان از جهان اسلام، از طریق شفافیت بیشتر است.

«خبرگزاری فارس»

ارسال نظر: